opinió

Ni tan rossa ni tan tonta

«Només n'hi ha d'haver una que aconsegueixi fer forat al sector perquè la història canviï. Perquè aquí també volem històries amb final feliç»

per Clara Tena, 6 d'agost de 2021 a les 20:00 |
No parlaré de Messi. No sé què diria tampoc. Res que no s'hagi dit fins ara suposo. Més enllà de gràcies i fins aviat, poca cosa més. Així que escriuré sobre Reese Witherspoon. Sí, aquella actriu que durant anys va protagonitzar papers de rossa tonta. La de Una rubia muy legal, que fins i tot va tenir dues entregues. Quines coses! Doncs resulta que ni tan rossa ni tan tonta. La venda d'una part de la seva productora l'ha situat com l'actriu més rica del món. Amb la seva empresa ha apostat per visibilitzar l'empoderament de la dona en pantalla. I també als despatxos, on treballen més de 70 dones.

Sembla una història de pel·lícula, de les que ella mateixa protagonitzava fa uns anys. Una noia que cansada dels papers que li ofereixen es munta la seva pròpia productora. Al principi no li funciona i no pot pagar els seus treballadors, però finalment es converteix en una de les empresàries més poderoses dels Estats Units. Final i feliç. I una història de ficció si ens fixem en com funciona el sector audiovisual a casa nostra.


Moltes productores, però poques que remenin les cireres. Pressupostos desorbitats per algunes produccions i ridículs per a altres. Negocis i negociets poc transparents i menys denunciats. Trucades a dit per adjudicar programes. Sempre els mateixos i mai les mateixes. De fet, no sé de cap dona que sigui propietària ni directora d'alguna de les principals productores del país. Ells, pocs, són els que decideixen què veiem totes i tots, la majoria, quan engeguem la tele. Zero perspectiva de gènere. Cap contingut pensat i dirigit a la dona d'avui. 

Ells, els mateixos, també decideixen a qui veiem. A la majoria de feines es valora l'experiència. El currículum de tota la vida. Doncs aquí, al nostre sector, la cosa es complica. Per treballar a un mitjà més o menys gran, a més de molta experiència has de ser una cara coneguda. I aquí ve la perversió del sistema. Si mai et donen una oportunitat difícilment et coneixeran més. Si mai comences a treballar serà impossible tenir experiència. La història que es repeteix. La pel·lícula que ja he vist massa cops. 


L'exemple de Reese Witherspoon hauria d'encoratjar a moltes dones a tirar endavant els seus propis projectes. A no parar de picar portes fins que el dit et triï a tu. A no resignar-nos al fet que ens vulguin per ser la segona de... Només n'hi ha d'haver una que aconsegueixi fer forat al sector perquè la història canviï. Perquè aquí també volem històries amb final feliç. 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Clara Tena
Periodista, presentadora, reportera en tots els formats: ràdio, premsa i televisió. De la Sénia, l'últim poble de Catalunya. O el primer, segons com t'ho miris. Ara, directora i presentadora del magazín @bentrobats a @laxarxa. A Twitter @claratenabaila
09/10/2021

​Saber dir adeu

25/09/2021

Veïns, no esteu sols

04/09/2021

Tot torna a començar, o no

20/08/2021

Deixeu-me parlar com soc

06/08/2021

Ni tan rossa ni tan tonta

11/07/2021

Així em va anar

26/06/2021

Digue'm com ets a Whatsapp i...

12/06/2021

Menjar per la cara

29/05/2021

Nom i cognoms a la mort

15/05/2021

​Si no hi ha sang

Participació