OPINIÓ

Trevacances

«En un món regit per la tirania de la connectivitat, les vacances representen el sagrat dret a desendollar-nos»

per Jonathan Martínez, 29 de juliol de 2021 a les 19:55 |
(Pots llegir aquí l'article original en castellà)

Explica l'historiador Eric J. Hobsbawm que els jornalers artesanals anglesos, disconformes amb els horaris que els imposaven els seus patrons, es prenien la llicència de no començar la setmana de treball fins a dimarts. Era la tradició del Sant Dilluns, un dels assoliments més infravalorats de la història de la resistència proletària. Després, la Revolució Industrial va implantar la dictadura del cronòmetre a les fàbriques i va imposar règims disciplinaris tan severs, jornades tan dilatades i salaris tan pobres que la classe obrera només tenia temps lliure per a menjar, dormir i resar.


Karl Marx explicarà el concepte d'alienació assegurant que el treball "no és la satisfacció d'una necessitat, sinó un mitjà per a satisfer les necessitats fora del treball". Ho explica aquest vell proverbi anglès que Jack Nicholson tecleja obsessivament en El resplandor. "All work and no play makes Jack a dull boy". El negoci sense oci embruteix qualsevol. O amb paraules de Marx, l'assalariat "només se sent en si fora del treball i en el treball fora de si".

Podria semblar que en el nou tecnocapitalisme, en temps de Zoom, Teams i Slack, tots els ensenyaments de la historiografia obrera han quedat obsoletes. Que ja no existeixen les jornades esclavistes de l'economia fabril. Que el teletreball, consolidat durant l'emergència sanitària, acabarà reportant-nos un cabal infinit de beneficis sense contraprestacions.


Però ha arribat juliol i una vegada més surt a la venda la mateixa moto avariada dels últims estius. "Les trevacances, una nova manera de combinar el treball amb el temps lliure", diu la Cope. "Teletreballar i estar de vacances, és possible?", diu El Confidencial. "El teletreball s'imposa en vacances", diu Forbes. "Trevacances, com combinar el temps lliure amb el treball", diu Expansión.

El desenvolupament tecnològic presenta un revers fosc. S'ha instal·lat en la nostra vida quotidiana una cultura de la hiperconnexió que ens exigeix atendre correus electrònics laborals a qualsevol hora del dia. El doble check blau de WhatsApp ens reclama una resposta immediata a un missatge intempestiu del cap. La geolocalització i la vigilància multicàmera dels empleats ja no és una distopia literària sinó un hàbit en molts centres de treball.


Existeix la temptació de pensar que els drets laborals es conquisten d'una vegada i per sempre. Que la jornada de vuit hores és ja un assoliment històric irreversible de la vaga de la Canadenca. Que el descans és un dret inamovible. Però el règim econòmic viu en permanent mutació i els amos de la barraca continuen mirant d'ensinistrar-nos perquè el cicle infinit del capital colonitzi el nostre temps de festa.

La història de les lluites obreres és la història de la conquesta del temps lliure. I en un món regit per la tirania de la connectivitat, les vacances representen el sagrat dret a desendollar-nos.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Jonathan Martínez
Jonathan Martínez (Bilbao, 1982) és investigador en Comunicació Audiovisual. Col·labora en diversos mitjans com Naiz, Ctxt, Kamchatka, Catalunya Ràdio, ETB i TV3. A Twitter: @jonathanmartinz
09/09/2021

Els mercaders de l'odi

09/09/2021

Los mercaderes del odio

26/08/2021

Visca la mort

26/08/2021

Viva la muerte

12/08/2021

Kabul

12/08/2021

Kabul

29/07/2021

Trevacances

29/07/2021

Trabacaciones

15/07/2021

Soroll blanc

15/07/2021

Ruido blanco

Participació