Opinió

​Transformar la ciutat a cop de pedal

«Cal accelerar els plans d'infraestructura ciclista o fer campanyes de conscienciació entre els conductors»

per Isàvena Opisso, 20 d'abril de 2021 a les 20:15 |
Sens dubte la iniciativa del BusBici a Vic es pot considerar un èxit i un model de transformació social que s'ha expandit a d'altres ciutats de Catalunya. Des que es va iniciar a principis d'aquest curs escolar, aquesta iniciativa, que compta amb el suport d'Osona amb Bici i Canvis en Cadena, no ha parat de créixer i actualment els divendres a Vic i a Sant Julià de Vilatorta van a l'escola en BusBici 207 infants i 40 adults distribuïts en 9 centres educatius i 15 línies en la que intervenen tots els agents de la comunitat educativa: AFA, famílies, escola, entitats i Ajuntaments.

Els beneficis d'anar en bicicleta a l'escola de manera organitzada i en grup són evidents: és una manera de promoure la mobilitat sostenible i els hàbits saludables, els infants aprenen a circular i adquireixen autonomia i independència, és un motor de transformació social, crea un sentiment de pertinença al grup i és un moment per compartir el trajecte a l'escola amb els companys que fa que els infants que hi participen esperin el divendres amb ganes. Alguns adults han "redescobert" la bicicleta i l'han començat a emprar com a mitjà de transport a la ciutat.


Però anar en bicicleta a l'escola també ha fet prendre consciència que la sensació de seguretat que tenim quan circulem en grup, no la tenim quan circulem sols o en família. Els vehicles de motor massa sovint no respecten als ciclistes ni els carrils bici tant quan circulen com quan aparquen o obren les portes del cotxe sense mirar si venen ciclistes pel carril bici. Hi ha carrils bici que no tenen un traçat lògic i hi ha molts punts sense continuïtat de carril bici, cosa que fa que haguem de circular entre cotxes i motos.

A tot això s'hi ha d'afegir que les mancances d'aparcaments de bicicletes i aparcaments segurs per aquestes són més que evidents, no només als centres educatius sinó en tots els equipaments públics o a la via pública.


És per això que cal accelerar els plans d'infraestructura ciclista, fer campanyes de conscienciació entre els conductors de vehicle de motor i crear una infraestructura lògica i segura, ja que és només així que aconseguirem transformar la ciutat i fer-la a la mesura humana.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Isàvena Opisso
Osonenca, bibliotecària de professió i vocació, amant de la música clàssica i l’òpera, membre de la junta de l’associació LGTB TALCOMSOM, defensora del transport públic i els serveis públics, activista pels drets socials i per la llibertat de les persones.
15/07/2021

El Lleó de Vic, orgull del barri del Remei

20/05/2021

​Cal un nou aparcament al centre històric de Vic?

20/04/2021

​Transformar la ciutat a cop de pedal

11/03/2021

​Escoles (no del tot) inclusives

19/01/2021

​Un bus a Vic per la mobilitat sostenible

01/12/2020

La cavalcada de Vic: Un recorregut per a tothom

20/10/2020

​El bus urbà i la nova normalitat

12/06/2020

La bandera LGTBI al balcó dels ajuntaments

24/04/2020

Un Sant Jordi diferent

16/03/2020

Ara toca quedar-se a casa

Participació