Control, recuperació i reformes

«Catalunya pot impulsar un New Deal igual que va intentar Roosevelt l'any 1933 després del Crac del 1929»

per Marina Geli , 22 de març de 2021 a les 20:00 |
La Covid-19 continua en fase pandèmica, amb moltes diferències entre continents i entre estats. Des de la continuïtat de la transmissió al control, per immunitat natural o per la vacunació. A més d'un any de la declaració de la pandèmia per part de l'OMS, el març del 2020, ara cal liderar, indestriablement, el ràpid control de la infecció, la recuperació i la renovació i reformes, en tots els àmbits.

Més de 122 casos confirmats al món, 2,69 milions de persones mortes, un control de la pandèmia a gran part de l'Àsia i a Oceania; i transmissió continuada amb les noves soques a Europa, Sud-àfrica, Nord d'Àfrica i Amèrica. Moltes geografies invisibles a la Covid-19. Molta variabilitat en el nombre de proves i de declaració de mortalitat. Espanya està entre els primers llocs del món amb més casos i persones mortes per 100.000 habitants.


La vacunació del SARS-CoV2 és molt desigual, amb 421 milions de dosis administrades i 97,6 milions dosis completes, l'1,25% de la població. Pocs estats tenen accés a les vacunes. Israel ha vacunat amb dues dosis el 52% de la població, amb una dosi arribant al 70%;  Emirats Àrabs, més del 70% amb una o dues dosis; Xile, el 42%; el Regne Unit, el 40%; els EUA, el 34%; França, el 22%; el Marroc, el 17%; Espanya, el 13%; Rússia, el 5,4%; i la Xina, el 4,5%.

Les vacunes de Pfizer i Moderna són les d'administració majoritària, excepte a la Xina i Rússia que vacunen amb les pròpies i al Regne Unit amb la d'AstraZeneca-Oxford. La vacuna de Janssen-Johnson & Johnson s'està iniciant als EUA. La geopolítica governa la fabricació i comercialització de les vacunes, amb un biaix cap a estats desenvolupats i potenciant acords polítics i comercials. L'Organització Mundial del Comerç (OMC) autoritza el comerç de vacunes a gran escala seguint el global poder polític, a diferència de l'Organització Mundial Salut (OMS), que disposa de capacitat tècnica però no de decisió.


Els lobis internacionals i els EUA, Xina i Rússia lideren la vacunació, a través de les seves relacions intercontinentals. La UE certifica la seva crisi política en aquesta pandèmia en l'ordre mundial. El Regne Unit, ja extracomunitari, és aliat dels Estats Units. La Unió Europea ha invertit i va fer, l'any passat, compra agregada. La Unió Europea va tancar acords per vacunar els 450 milions d'habitants dels 27 països, amb més de 2000 dosis. Acords amb Pfizer, Moderna, AstraZeneca, CureVax, Johnson&Johnson i Sanofi-GSK però el subministrament és lent. Cap de les vacunes actualment autoritzades, a la UE tenen patent europea sinó als EUA (Pfizer, Moderna i Janssen) i Regne Unit.

L'escassa disponibilitat de la vacuna AstraZeneca, els dubtes preliminars de la seva administració a majors de 55 anys i l'estudi de la seva relació amb trombosi fa que el ritme de vacunació dins la UE sigui lent. Alemanya ha demanat poder adquirir vacuna russa Sputnik V fora dels acords europeus. L'Agència Europea del Medicament (EMA) exerceix escassament d'autoritat independent.


A Catalunya 582.446 persones confirmades des de l'inici de la pandèmia (moltes més si tenim en compte la primera onada on no hi havia test, potser entorn del 30% segons estimacions) i 1.006.994 persones vacunades, 13% de la població. 343.431 persones amb dues dosis (Pfizer i Moderna), persones grans que viuen en residències i professionals sanitaris i socials d'equipaments residencials. La vacuna AstraZeneca subministrada a 186.000 persones menors de 55 anys d'activitats essencials-professors, policies, bombers, farmacèutics…. La resta de persones vacunant-se són persones de 80 anys o més que viuen en el seu domicili. La taxa de contagi, de reproducció per damunt d'1, 1.04%. El risc de rebrot augmentant, 196.
 
Hospitalitzacions: 1354 i 407 persones a les UCI. 21.113 persones mortes. La variant britànica ja és majoritària i la resta de variants identificades també circulants que marquen les alertes locals i mundials. La comunitat científica mundial està seqüenciant les noves soques del SARS-CoV-2 i estudiant si la immunitat natural o vacunal genera iguals defenses (immunitat creuada). Podria ser que les persones infectades en la primera onada ja tinguin més afeblida la immunitat natural després d'un any. Hi ha alertes per seguir les reinfeccions.

La prioritat sanitària i social és vacunar a les persones de més de 55 anys com més ràpidament millor. Passar del 13% a 30% (dels 7.700.000 milions de persones residents a Catalunya 2.426.000 són majors de 55 anys). Les hospitalitzacions es redueixen dràsticament amb la vacunació. La mortalitat i la transmissió entre les persones grans i personal sanitari i social vacunats a Catalunya és pràcticament nul·la.

Ara la governança de la pandèmia, de la sindèmia (causes i efectes socials) obliga a fer, alhora, el control sanitari, la reactivació de l'economia, amb ajuts directes a moltes empreses i famílies (curt termini) i accions reformistes amb efectes a mitjà i llarg termini. Urgeix un Govern a Catalunya, fort, solvent amb capacitat de concretar accions a curt, mitjà i llarg termini i des de la força que dona la raó, la necessitat i la unitat exigir els instruments d'Estat per fer possible la solució a la pandèmia però també la recuperació i les reformes. El Pla de Govern 2021-2024 ha de ser el pacte amb la ciutadania, tant en l'àmbit nacional, com en el de les polítiques sectorials, alineat amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) 2030.

Catalunya pot impulsar el New Deal Catalunya. Igual que va intentar Roosevelt l'any 1933 després del Crac del 1929. La pandèmia Covid-19 s'homologa a aquell Crac.  La Generalitat pot liderar el New Deal amb els ajuntaments (comunitats locals), els agents econòmics i socials i les universitats i intel·lectuals.  El Pla de Govern ha de treballar amb les tres temporalitats i amb coherència. Governar amb autoritat, amb la mirada posada a la realitat del present i al dibuix del futur que s'escriu ara. La pandèmia de la Covid-19 ens ha posat un gran repte davant i no podem inhibir-nos.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Marina Geli
Marina Geli Fàbrega, metgessa de vocació, coordinadora Centre Estudis Sanitaris i Socials Universitat Vic-Central de Catalunya. Consellera de Salut 2003-2010. Catalanista i sobiranista. Socialdemòcrata reformista. A Twitter: @marinageli.
03/05/2021

Cal vacunar els menors de 18 anys?

19/04/2021

Generalitat i acció concertada

05/04/2021

Quarta onada?

22/03/2021

Control, recuperació i reformes

08/03/2021

Covid, immunitat i economia

22/02/2021

Amnistia, autodeterminació i bon govern

08/02/2021

Sindèmia

25/01/2021

La pandèmia i el segrest de l'autogovern

11/01/2021

Salut, economia i política

28/12/2020

Un extraordinari fenomen

Participació