Tribuna oberta

El coronavirus impulsa Mitjans Digitals de la pública

«L'acció a xarxes socials ha estat més intensiva i decisiva que mai a TV3 i Catalunya Ràdio»

per Saül Gordillo , 20 d'abril de 2020 a les 17:05 |
Encetem la sisena setmana de confinament, i ja hi ha algunes lliçons que podem treure d'aquest temps fent teletreball i potenciant els continguts de TV3 i Catalunya Ràdio a la web, les apps i les xarxes socials. Tots els professionals dels Mitjans Digitals de la ràdio i la televisió públiques estan fent teletreball des del primer dia de l'estat d'alarma pel coronavirus. Durant aquest temps, la màquina de Mitjans Digitals de TV3 i Catalunya Ràdio (CCMA) no només no s'ha aturat sinó que ha treballat a ple rendiment impulsant la inevitable aposta digital afegida que els mitjans públics hem hagut d'assumir durant aquesta crisi. Una situació excepcional en què els ciutadans han confiat preferentment en TV3 i Catalunya Ràdio per informar-se de la crisi del coronavirus.

Aquestes sis setmanes –i les que vindran– Mitjans Digitals ha mantingut el full de ruta dels seus projectes del 2020 i, a més, ha pogut incentivar noves accions digitals i participatives en un intent d'estar a l'altura de les circumstàncies internes i del país. El salt que TV3 ha fet aquestes setmanes a la xarxa és espectacular en termes de continguts i de servei. En dono detalls en aquest text. I Catalunya Ràdio, per exemple, ha estrenat nou disseny web i l'oferta de podcasts als assistents de veu Alexa d'Amazon –essent la primera emissora del país a prestar aquest servei– en plena crisi del coronavirus, i mentre l'acció a xarxes socials ha estat més intensiva i decisiva que mai a la ràdio i la televisió.


Cal reconèixer el compromís i la professionalitat dels companys de Mitjans Digitals, començant per l'adjunta a la direcció, Geni de Vilar, i la resta de l'equip. També els editors digitals de TV3, Jordi Salvat, i de Catalunya Ràdio, Ferran Auberni, i els seus companys de redaccions. Sou enormes.

Què ha fet TV3 a nivell digital durant el confinament?


S'ha reforçat l'oferta de 'lives' a xarxes socials i s'han impulsat vídeos exclusius digitals Dies de Coronavirus. Cada dia, un resum dels continguts emesos per TV3 relacionats amb el coronavirus. La selecció es fa des d'un prisma d'històries personals i afectació social més que no pas des de la voluntat de ser un seguiment de l'actualitat. Es publiquen a TV3alacarta (web, app i SmartTVs) i també de forma nadiva a xarxes socials.

Articles Preguntes i respostes sobre el Coronavirus. TV3, a través dels seus entorns digitals, tant tv3.cat com 324.cat, publica articles en clau divulgativa per donar resposta a preguntes concretes sobre el coronavirus. Per exemple, què passa amb la custòdia compartida durant el confinament, o com compensar la manca de vitamina D provocada pel confinament a casa. Cada article és una pregunta concreta. Tots tenen un tractament formal i gràfic comú.


Reflexions des del confinament, l'anàlisi dels periodistes de TV3. Els periodistes de TV3, tant presentadors com especialistes o corresponsals, aporten reflexions diverses sobre la situació de crisi i confinament derivada pel coronavirus en un seguit d'articles publicat als mitjans digitals de TV3, tant a tv3.cat com 324.cat. Tots tenen un tractament formal i gràfic comú.

Mapes i gràfiques interactives pel coronavirus per la web del 324.cat. Zona zàping, contingut extra digital. Vint setmanals exclusius digitals. Premiere a Youtube i Facebook de TV3, i després a TV3alacarta.

Aposta digital (web de programa, presència a xarxes, etc.) per l'estrena dels programes: Primera línia, Jo també em quedo a casa, Les de l'hoquei (presència forta a Instagram, creació d'stickers) i Tabús.

Accions #JoEmQuedoACasa: s'han potenciat les receptes del Cuines, amb una selecció de receptes de cuines especialment assenyalades per fer a casa durant aquests dies. S'han potenciat sèries i pel·lícules d'arxiu a TV3alacarta. S'han potenciat obres de teatre i òperes a TV3alacarta. Col·lecció Actuacions Confinades, amb un recull d'actuacions musicals fetes des del confinament que s'han emès a diversos programes de TV3. Col·lecció d'Instagram Stories recollint propostes d'activitats per fer a casa (TV3). Col·lecció A casa, mou-te!, amb les recomanacions d'esports emeses al Telenotícies.

Estrena vova versió optimitzada de l'app de TV3 per a televisors Samsung i integració continguts informatius (sumari Telenotícies i previsió d'El Temps) al News Briefing de Google.

Super3: aposta digital (web de programa, presència a xarxes, etc.) per l'estrena de: Wowzzy Babbom!DinàmiksManduka i Món Maker (estrena a principis de maig, amb estratègia digital forta).

Què ha fet Catalunya Ràdio a nivell digital durant el confinament?

Docusèrie Confinats al canal de Youtube d’Adolescents iCat, protagonitzada per adolescents que narren el seu confinament. Podcast Coronavirus: pandèmia globalque recull tot el que emet Catalunya Ràdio al voltant de la pandèmia, sigui un programa, una secció, una entrevista o un tall d’àudio. Està disponible a les plataformes de podcast habituals.

Sèrie de microcàpsules Diccionari Adolescent-Adult, al canal de Youtube de Catalunya Ràdio, amb Juliana Canet i Roger Carandell, que tradueixen les paraules que hem de saber si no ens volem quedar desfasats. Crush, hype, cringe… i tres paraules noves cada setmana.

Accions #JoEmQuedoACasa: Quiz joemquedoacasa (un per setmana). Col·lecció Converses inspiradores, amb recull d’entrevistes de l’arxiu de Catalunya Ràdio. Creació d’articles de recomanació cultural firmats per periodistes i prescriptors del grup d’emissores, com Filmoteca d’emergència firmada per Àlex Gorina. Estrena Parlem de futbol al canal de Youtube de Catalunya Ràdio, amb resums de les millors entrevistes de Ricard Torquemada a personalitats del món del futbol.

Facebook live de L’ofici de viure, amb Gaspar Hernàndez i dos col·laboradors responent en directe les preguntes de l’audiència. Club de la Mitjanit, versió Home Edition. Premiere al canal de Youtube de Catalunya Ràdio i Facebook live a Esport3.
 
A més a més, nou disseny pàgina inicial web Catràdio. Nova skill per Alexa d’Amazon amb els podcasts de Catalunya Ràdio. Nova línia gràfica al canal de Youtube de Catalunya Ràdio. Versió en text de temes que s’han emès a la ràdio, com l'informe de Xavier Sala-i-Martín o Fets o Fakes. Estrena del filtre amb cara de gat per Instagram del programa iCat Kids.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació