Em preocupa el comerç local

«Conjurem-nos totes les parts i evitem la despersonalització dels carrers i la pèrdua del nostre comerç»

per Carles Mayol i Ricart , 23 de gener de 2020 a les 06:00 |
El comerç local i el seu model a Sant Cugat em preocupen. Últimament s'ha fet viral el cartell amb què la botiga Tres Bonobos d'Albacete anunciava el seu tancament: "Cerrado por cese del negocio. Tranqui que todavía puedes seguir comprando en Inditex, Primark, Amazon, etc., para terminar de hundir el comercio local y echarle la culpa a los inmigrantes y a Catalunya ". Fa un parell de mesos escrivia un fil a Twitter en el que en parlava un xic d'aquest. I segueixo rumiant-hi.

Com qui no vol la cosa hem convertit l'extraordinarietat d'empreses com Amazon en quotidianitat i normalitat. Ens hauríem de preguntar com pot ser que alguna cosa logísticament costosa, com obtenir un catàleg de productes gairebé il·limitat amb enviament gairebé instantani a un preu molt competitiu, sigui tan senzilla. Què paguem a canvi?


"Si un producte és gratuït, el producte ets tu"

Sovint, en el món d'internet, es fa servir allò de "si un producte és gratuït, el producte ets tu". Sense anar més enllà, la majoria de xarxes socials semblen gratuïtes, però en realitat paguem amb les nostres dades. I el recull de big data és el que és valuós per l'empresa. Perquè ella cobra dels anunciants que paguen pel "producte" (en aquest cas el públic segregat que busqui l'anunciant). I ens ha costat veure-ho i entendre-ho.


El mateix ens està passant amb el comerç local. Ara, comencem a veure la mort lenta però inexorable del nostre teixit de comerç local. Hem pagat la comoditat i la rapidesa d'aquestes noves empreses amb els petits comerços. Cal adaptar-se i trobar noves maneres perquè el comerç local torni a esdevenir cabdal a Sant Cugat. No pot romandre com als 80s, però també hem d'ajudar-lo a reinventar-se.

Responsabilitzem-nos, treballem en equip


Entenc que la gran part de la responsabilitat la tenim les persones que consumim, quan triem si ho fem en comerç local de Sant Cugat o si ho fem en una multinacional. Potser podem trobar un equilibri entre comoditat i avantatges. Crec que ens hem de preguntar "què ens aporta el comerç local que no ens aporta la multinacional?". I segurament trobarem avantatges com: vida al carrer, ajudes a una persona veïna, tracte individualitzat, generació de comunitat, estalviem despeses (i emissions) de transport...

Responsabilitzem-nos, treballem en equip. Hem de trobar solucions de futur entre totes les parts: administració, comerços, persones que consumim. Potser legislar que les empreses de certa mida o que generin x emissions no tinguin locals al centre per ordenança, o bonificar la proximitat... Conjurem-nos totes les parts i evitem la despersonalització dels carrers i la pèrdua del nostre comerç.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Carles Mayol i Ricart
Sant Cugat del Vallès (1989). Amant del bon menjar, el bon beure, els jocs de taula i la bona conversa. Col·lecciono samarretes de futbol. Curiós, melòman, seguidor d'esports i d'eSports, creient. Vinculat a La Unió Santcugatenca.
16/04/2020

La cultura a la UCI

26/02/2020

Carnaval i empoderament

23/01/2020

Em preocupa el comerç local

16/12/2019

L'efecte Jimmy Jump

02/12/2019

Benvingut Nació Sant Cugat!

Participació