Aparcament al Passeig, per què NO

«Ja vam rebre la sagnant hipoteca del PSC de l'etapa Bustos i ara la seva successora sembla que segueix les passes del seu mentor»

per Isidre Soler , 3 de gener de 2020 a les 13:15 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 de gener de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El passat dia 24, en plena vigília de Nadal, en sessió extraordinària del Ple municipal i amb caràcter d'urgència, el govern del PSC-Podemos aprovà, amb el suport inestimable de Junts per Sabadell, la compra als FGC de l'estructura de damunt l'estació de la Plaça Major per la mòdica quantitat de 4.763.748,59 euros, iva inclòs, per fer-hi, diuen, un aparcament.

Una decisió que amaga molts i molts dubtes sobre la forma i el fons d'aquest acord que, tot fa pensar, no apunta que sigui en benefici de la ciutat.


Si parlem de les formes, aquesta ha estat una decisió que evidencia la nul·la voluntat o capacitat del govern del PSC-Podemos per a gestionar els interessos col·lectius. Els alcaldes anteriors, Maties Serracant i Juli Fernàndez, havien pràcticament aconseguit obtenir aquesta estructura a cost gairebé zero, a canvi de recuperar part del deute històric, de més de 20 milions d'euros, que la Generalitat té amb l'Ajuntament. Les eleccions municipals van impedir tancar l'acord.

Concretament, es va posar damunt la taula el retorn dels 3,3 milions d'euros que l'Ajuntament havia avançat per a finançar les obres d'urbanització dels Passeigs de la Plaça Major i de Manresa i de la plaça d'Espanya, afectades per les obres de les noves estacions dels FGC. Uns diners que havien de retornar a la ciutat en base el conveni de juny de 2012 signat entre el govern del PSC, amb Manuel Bustos al capdavant, i la Generalitat. 3,3 milions que, pel que es veu, l'actual govern de PSC-Podemos l'importa ben poc recuperar.


Si entrem en el fons del tema, ampliar l'actual aparcament és una errada monumental que farà encara més gran la que va significar construir l'actual sota la plaça del Dr. Robert. Des de fa anys cap ciutat amb governs i gestors intel·ligents i amb visió de futur no construeixen aparcaments als centres històrics de les ciutats sinó en la seva perifèria. Si volem uns centres pacificats i amb qualitat ambiental, amb carrers de vianants que afavoreixin el trànsit de les persones i el comerç urbà, és d'estúpids construir-hi aparcaments que generen l'efecte contrari: més circulació de vehicles i més contaminació.

Una tesi que alguns anem reclamant des de fa temps. L'any 2006 l'Entesa per Sabadell, en les al·legacions al projecte de perllongament dels FGC, ja va proposar no fer un aparcament al Passeig sinó a l'espai del Vapor Turull. Sabadell Cruïlla també va fer una proposta en aquest sentit. La manca de model de ciutat i d'una perspectiva de progrés per part del PSC van desoir aquelles propostes. El pas següent va ser destruir el Passeig i les restes del Sabadell antic que hi havia sota.


Aquella destrucció del Passeig per fer-hi un aparcament i ara la despesa de 4,7 M€ poden acabar per no haver servit per a res. Aquest hipotètic aparcament té una viabilitat econòmica més que dubtosa. Els estudis encarregats pel mateix Ajuntament indiquen una baixa ocupació de tots els aparcaments del Centre que, en el seu conjunt, no arriba al 60% i amb una demanda amb tendència a la baixa. L'aparcament de la plaça del Dr. Robert, amb 282 places de rotació, frega una ocupació del 50% en el millor dels casos. Sumar-hi 300 places més d'un nou aparcament el faria del tot insostenible.

Però encara hi ha més arguments per concloure que no és necessari ni viable un nou aparcament a la Plaça Major. Des de fa més de 10 anys l'Ajuntament té en propietat més de 550 places d'aparcament buidessen el sector Tres Creus fruit de cessions urbanístiques. Concretament 107 a la Plaça Dolors Miralles, 217 al Vapor Badia i 226 al Vapor Codina. Tot això sense considerar les 120 places de rotació amb una baixa ocupació de l'aparcament de Fira Sabadell.

Les dades i la raó ens indiquen que ni cal ni convé un nou aparcament al Passeig de la Plaça Major, però el govern del PSC-Podemos i Junts per Sabadell s'han llençat a la piscina del populisme i han pres una decisió sense tenir en compte els estudis de viabilitat d'un nou aparcament. Sense tenir aprovat el nou Pla de Mobilitat Urbana, iniciat fa dos anys i mig, i el Pla Director d'aparcaments, que són els instruments que han de determinar quina mobilitat volem pel futur de Sabadell i quines necessitats d'aparcament tenim i on els disposem.

Abans de prendre cap decisió sobre l'hipotètic nou aparcament al Passeig cal un debat rigorós i valent sobre quin Centre volem, quina mobilitat, quines actuacions prenem contra l'emergència climàtica i quins aparcaments en realitat calen. En cas contrari, podem acabar hipotecant encara més el futur del Centre. Possiblement una de les conclusions més sensates pot ser la de clausurar l'actual de la plaça del Dr. Robert per afavorir l'espai pacificat i perquè no compleix normativa, i habilitar els del sector Tres Creus. Alhora destinar una mica de talent per a veure quin ús poden tenir aquests espais buits del subsòl.

Sabadell no pot continuar sense tenir un criteri clar sobre el seu futur i sobre els temes estratègics que l'han de definir i el seu govern no pot destinar milions i milions de diners públics finançar propostes insolvents. Ja vam rebre la sagnant hipoteca del PSC de l'etapa Bustos i ara la seva successora sembla que segueix les passes del seu mentor.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Isidre Soler
Membre d'Entesa per Sabadell i de la Plataforma Soterrament FGC ARA!
Arquitecte Tècnic a l’EUAT de Barcelona (1977). Membre de la Plataforma Soterrament FGC ARA!. Participa a l’Entesa per Sabadell des de 1999, en va ser coordinador entre els anys 2001 i el 2004 i regidor a l'Ajuntament. Compagina les responsabilitats polítiques amb l’activitat laboral amb funcions tècniques i directives en el Servei de Bombers de l’Ajuntament de Barcelona. 
27/09/2020

Transformar o maquillar la Gran Via?

13/07/2020

Quitrà o vida

18/06/2020

Per un veritable pla de xoc post-Covid

14/02/2020

Qui té por de reconèixer les irregularitats del contracte de neteja?

03/01/2020

Aparcament al Passeig, per què NO

13/12/2019

​Més carrers de vianants i de més qualitat

03/07/2019

​Més llenya al foc al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt

09/05/2019

​L'enverinada herència Bustos

22/01/2019

Afer Smatsa, l’interès general davant de tot

25/10/2018

​PSC - Smatsa, unitat delictiva

Participació