opinió

Millorar la mobilitat i la gestió de l’espai a Barcelona

«Una bona gestió de la mobilitat i l’espai hauria de vetllar per conservar la zona verda i per apostar també pel carril bici sempre que sigui possible»

per Ruth Gumbau , 25 de gener de 2019 a les 20:36 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 de gener de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Un dels reptes que tindrà el nou alcalde o alcaldessa de Barcelona (o la mateixa Ada Colau, si repeteix) serà reendreçar la mobilitat de la ciutat per fer-la més sostenible des d’un punt de vista ecològic i també pràctic.

Amb el debat un altre cop en marxa sobre el tramvia, és obvi que s’ha de tenir cura i millorar el servei del transport públic, però també gestionar i optimitzar l’ús del transport privat en benefici de tots.


A la ciutat de Barcelona la ràtio de zones verdes i blaves és, segons l’ajuntament, de 3 a 1. És a dir, hi ha unes 10.000 places de zona blava per 30.000 de verda. Aquesta última és, precisament, la que s’hauria d’explotar al màxim. Les àrees verdes permeten els veïns aparcar el cotxe al carrer de manera gratuïta o molt barata i així es poden desplaçar tranquils per la ciutat en transport públic sabent que no s’han de preocupar pel seu vehicle. Alhora, com que són zones més cares que les blaves, també desincentiven els no residents a aparcar-hi i que utilitzin el metro o l’autobús.

Les àrees verdes són un win-win­ en tota regla. Per això no s’entenen decisions com les de no crear-ne sufiients, com passa en algunes zones de l’Eixample, per exemple, o de retallar-ne a barris com Vallcarca. D’una banda, eliminar zones verdes per crear-ne de càrrega i descàrrega a la part alta d’aquest barri, on no hi ha pràcticament comerços ni establiments de restauració, sobrepassa l’absurditat.


Però el més incomprensible de tot és el canvi de zona verda a zona blava en llocs residencials (carrer de Josep Jover recentment, per exemple). Quin motiu hi pot haver per eliminar una vintena de places per a veïns per dissenyar una nova zona blava que ara roman buida? Per què empenyen els residents a l’aparcament privat?

Una bona gestió de la mobilitat i l’espai hauria de vetllar per conservar la zona verda i per apostar també pel carril bici sempre que sigui possible. I remarco el “sempre que sigui possible” perquè el mateix barri n’és l’exemple de com el carril bicicleta no ha reduït el trànsit i la pol·lució sinó que els ha incrementat.


L’any passat es van crear carrils bici a l’avinguda de Vallcarca i a Esteve Terradas que l’únic que han aconseguit és augmentar les retencions de trànsit –i el conseqüent increment de la contaminació– per l’eliminació de vials. El pitjor és que els carrils bici en aquest barri estan gairebé sempre buits perquè hi ha pocs valents que s’atreveixin amb el desnivell d’aquests carrers, i els que hi ha, continuen utilitzant la vorera.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Ruth Gumbau
Treballo a La Xarxa de Comunicació Local on he presentat informatius, especials nits electorals, programes esportius i la sèrie sobre refugiats Obre els Ulls. Escric per a les revistes Catalan International View i ONGC i per a Mèdia.cat. Soc professora associada del Grau de Comunicació de la UOC. A Twitter: @ruthgumbau
28/06/2019

Les terrasses són de tots?

14/06/2019

La sort ja ha estat tirada

31/05/2019

A rentar plats!

18/05/2019

Alerta, espòiler!

03/05/2019

100% mares

19/04/2019

​Un bloc de gel anomenat Cayetana

05/04/2019

Criticar les idees, no el físic

22/03/2019

«Soy tormenta»

08/03/2019

Reivindicar-nos

22/02/2019

Senyals de fum

Participació