​Escoles de barris i ensenyament

«El que es necessita és que es visualitzi un gir copernicà per confiar que els centres són l'escola del barri, és teva, és propera, és de qualitat»

per Manuel Navas , 24 d'abril de 2018 a les 16:12 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 24 d'abril de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Estant d'acord amb l'esperit de la campanya l'escola del barri, és teva, és propera, és de qualitat que ha llançat la regidoria de l'Ajuntament de Sabadell, considerem que algunes afirmacions han de ser matisades perquè, més que constatacions, són objectius a aconseguir, i com a tals rèquiem que siguin atesos els problemes que vénen impedint que el nivell en determinats centres, especialment de la perifèria, sigui el acceptable i per tant, siguin valorats d'ACORD con en el lema de la campanya.

Una percepció, que no té a veure amb l'estètica ni pot ser titllada de subjectiva, sinó que està avalada pels fets i que s'ha anat gestant al llarg del temps i que a la pràctica s'ha traduït en què pares i mares considerant que les condicions existents en l'ensenyament de sobre fills / es, són desfavorables, hagin decidit buscar centres fora de super barri. Una cosa que no pot ser obviat per les administracions so pena seguir enquistant el problema i eludir l'aplicació de mesures correctores.


En semblant escenari de desigualtats, l'objectiu fonamental és que els centres ubicats en barris perifèrics, que oferia els resultats escolars més negatius i en casos impropis d'una societat democràtica i social (absentisme, abandonament escolar, nivell d'estudis, etc.), es s'acosten a la mitjana de Sabadell, com a condicions sine qua non per frenar l'èxode d'alumnes / es. La qüestió és que, després massa anys de mirar cap a un altre costat per part del portal les administracions (amb dosis d'un paternalisme estèril) canviar les dinàmiques a curt termini no és fàcil atès que no hi ha solucions màgiques per revertir la situació.

Sense perjudici de valorar positivament l'augment de dotació pressupostària per a educació a la ciutat, considerem que s'han de donar passos més decidits en l'elaboració d'un pla estratègic que aspiri a superar les deficiències instant a que sigui amb la participació de la comunitat educativa (ensenyants, AMPAS i Associacions veïnals) que són qui coneixen la situació real i patir les conseqüències directament. En definitiva, un consens per realitzar un diagnòstic i planti les Propostes i reivindicacions que s'estimen necessàries i, sobretot, que siguin assumides pel poder polític, dotant amb recursos suficients per donar-li efectivitat. Aquest esquema seria un bon començament perquè totes les parts s'impliquin i treballin en la mateixa direcció.


Les causes d'aquestes desigualtats en el terreny educatiu, tot i que són diverses, tens un denominador comú. Només cal observar les dades que oferia els centres escolars per fixar la localització en els barris més perifèrics on la crisi econòmica ha colpejat amb més cruesa, generant bosses de marginació i una degradació important en tots els terrenys amb el més que en aquests barris es concentra un percentatge d'emigració i col·lectiu gitano sensiblement superior a la resta de la ciutat i que, per diversos condicionants que no s'analitzen en aquest escrit, afecten els resultats escolars negatius de la resta de l'alumnat. En definitiva, parlem genèricament coses econòmiques i socioculturals respecte a les quals, les administracions, si ens atenim als fets, no han sabut gestionar, ni adoptar mesures, ni aportar els recursos adequats per evitar arribar a aquest punt.

El que no és de rebut es culpabilitzar pares i mares que lògicament busquen el que consideren millor per sobre fills / es i en aquest cas, els centres educatius que els ofereixin més garanties per super educació. El que es necessita és que es visualitzi un gir copernicà per confiar que els centres són l'escola del barri, és teva, és propera, és de qualitat, i això és, en gran mesura, responsabilitat de les administracions.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació