Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR

La veu de Nació

Ens prenen per idiotes

«A banda d'oblits i incompliments, destaca la quantitat de suposades inversions que la mateixa realitat desmenteix»

per Arnau Urgell i Vidal, 4 d'abril de 2018 a les 22:04 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 4 d'abril de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La presentació de qualsevol pressupost deixa sempre grans víctimes. Projectes prioritaris i estratègics per un barri, comarca o país que no poden tirar endavant per una decisió política determinada o per manca de recursos. Això passa als comptes municipals, als de la Generalitat i, òbviament, als estatals. Però els darrers comptes presentats pel ministre Cristóbal Montoro arriben a extrems que fan pensar que ens prenen per idiotes.

La “pluja de milions” anunciada per Rajoy fa poc més d'un any a Barcelona en el darrer intent (polític) d'aturar el camí cap al referèndum ja és paper mullat. Les xifres d'inversió continuen fent bo el pensament que l'Estat maltracta Catalunya: es manté un 13,3% malgrat que la població suposa tres punts més. Evidentment, lluny d'aquella disposició addicional tercera de l'Estatut ja caducada que preveia que s'havia d'equiparar al percentatge del PIB, que supera el 19% del total.


Les xifres són fredes i amaguen com l'Estat oblida projectes estratègics com l'estació de la Sagrera, l'aposta pel transport públic, la xarxa de Rodalies i el Corredor Mediterrani, entre altres. Tanmateix, anant al detall dels projectes el nivell de presa de pèl augmenta exponencialment. Un exemple és que no es destini ni un sol euro a començar el desdoblament de la línia de tren de Vic, l'única de Rodalies que l'any 2018 té una sola via. Quan Santi Vila era conseller –i bon amic de la ministra Ana Pastor- va acceptar un projecte molt rebaixat consistent en duplicar parcialment tres trams. Avui, quatre anys i mig després, el pacte de mínims s'ha convertit en fum.

A banda d'oblits i incompliments, destaca la quantitat de suposades inversions que la mateixa realitat desmenteix. L'adaptació de part del Corredor Mediterrani a l'ample de via europeu destina partides importants que difícilment s'executaran perquè les obres encara no s'han licitat. Els accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona –malgrat formar part dels pressupostos- tot apunta que continuaran en via morta. Circumstàncies semblants passen a la connexió de la Ronda Litoral amb la C-32, del viaducte a mig construir per connectar A-2 i AP-7 a Castellbisbal, l'N-II a les comarques gironines, l'A-7 a les comarques tarragonines i l'A-14 a Ponent, entre altres.

De què serveix presentar uns pressupostos –per baixos que siguin els percentatges d'inversió- si després el nivell d'execució –menys d'un 32% en matèria ferroviària el 2016- és baixíssim? Quin sentit té incloure projectes quan positivament se sap que no es podran executar perquè no estan licitats o l'empresa adjudicatària ha fet suspensió de pagaments? Quin sentit té incloure una dotació milionària a una obra quan l'any passat no s'hi va destinar ni un euro real? Cap ni un. Tractar d'idiotes els ciutadans i humiliar una Generalitat que continua escapçada pel 155.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació