La veu de Nació

Enquestes i propaganda

«Abans les enquestes servien per predir el comportament dels electors. Avui són una eina de màrqueting electoral per influir i orientar el vot»

per Germà Capdevila, 6 de desembre de 2017 a les 22:04 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 6 de desembre de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els sondejos electorals són molt llaminers. Serveixen per alimentar tertúlies i debats polítics, per omplir pàgines i minuts als mitjans de comunicació. És inevitable parlar-ne. Cal tenir present, però, que durant les campanyes electorals les enquestes canvien radicalment la seva naturalesa i la seva funció.

Habitualment, les enquestes serveixen per fer una fotografia de les preferències d'un col·lectiu sobre un tema, un producte o una opció política. Els líders empresarials, socials o polítics se'n serveixen per orientar les seves accions i les seves polítiques. Aquesta descripció s'altera quan es convoquen eleccions.


Quan hi ha un procés electoral en marxa, les enquestes esdevenen una eina de màrqueting polític molt poderosa. Més que descriure, intenten influir en el comportament electoral dels electors. Quan l'enquesta del CIS "corregeix" la intenció directa de vot de Ciutadans i pràcticament li dobla els resultats, és evident quina és l'estratègia: mobilitzar i concentrar el vot unionista, tot transmetent la idea de que la victòria no només és possible, sinó que és a tocar.

Els votants que potser es quedarien a casa si veiessin que els resultats estan molt consolidats i que "ja no hi ha res a fer". Si, per contra, veuen que hi ha una opció útil per vèncer l'adversari i que els resultats indiquen que falta molt poc per aconseguir el primer lloc, es veuran compel·lits a sortir de cada i anar a votar.

Les enquestes són avui en dia propaganda electoral com ho son els cartells o les falques de ràdio. Busquen influir i captar votants, més que no pas predir el comportament electoral dels votants. Per això les enquestes a peu d'urna acostumen a encertar els resultats (perquè ja no han d'influir, i per tant no cal tanta "cuina") i els enquestes de campanya fallen més que una escopeta de fira.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Germà Capdevila
Director del Consell Editorial de NacióDigital i editor de la Revista Esguard. A Twitter: @gcapdevila
22/07/2018

El Fidesz espanyol

15/07/2018

L'Estat trontolla?

08/07/2018

Negociar per a què?

02/07/2018

Tornar al 3-O

19/06/2018

No és igual

17/06/2018

Municipals i república

13/06/2018

La fractura social

10/06/2018

L'agenda del diàleg

06/06/2018

Judici al pallasso

03/06/2018

Fer política

Participació