​Vic i el transport públic

«El cop de timó es donarà en el moment que l'ús del transport públic esdevingui massiu i generalitzat»

per Isàvena Opisso , 22 de setembre de 2017 a les 06:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 22 de setembre de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
En pocs dies de diferència ha tingut lloc la setmana de la mobilitat sostenible i segura, la integració de l'autobús urbà de Vic a la tarifació integrada i el debat al ple de Vic d'una moció del COS Osona presentada per Capgirem Vic per crear una línia d'autobús urbà que arribi als polígons industrials de la ciutat. És possible que aquests tres fets hagin coincidit al calendari per atzar, o potser no, ho desconec, el que és cert és que tenen una forta relació els uns amb els altres.

La setmana de la mobilitat sostenible i segura té entre altres objectius promoure hàbits de desplaçament a peu, en bicicleta o en transport públic, visualitzar canvis en l'ús de l'espai públic i valorar mesures per reduir la contaminació.


Difícilment es reduirà la contaminació si majoritàriament la població continua usant el transport privat, i l'espai públic canvia en global ben a poc a poc, ja que l'espai destinat als cotxes continua ocupant un altíssim percentatge dels pobles i ciutats: el gir copernicà, el cop de timó es donarà en el moment que l'ús del transport públic esdevingui massiu i generalitzat, però per això cal un canvi d'hàbits i de mentalitat de la població.

Sens dubte, notícies com la integració tarifària als autobusos urbans de Vic són positives per fomentar-ne el seu ús. Poder disposar d'una àmplia gamma de títols de transport i alhora permetre fer transbordament amb altres transports com pot ser el tren farà que el nombre d'usuaris augmenti, i es que tracta de la llei de l'oferta i la demanda, si les condicions són bones, més gent el farà servir.


Però amb aquest peix que es mossega la cua, podem dir que el transport públic al territori té moltes mancances, si hi ha una baixa freqüència, els recorreguts no són els més adients o el transport públic no és fiable, la gent no el fa servir habitualment, perquè no respon a les seves necessitats i no genera confiança. La moció que demanava que els autobusos urbans arribessin fins al polígon n'és només un exemple, una millor comunicació en autobús urbà als polígons suposaria una resposta a les necessitats dels treballadors.

Però el transport públic no només s'ha de potenciar per aspectes mediambientals, es tracta també de posar sobre la taula temes socials, i facilitar una alternativa de transport a totes les persones que actualment es troben excloses al dret de la mobilitat perquè no poden disposar o no disposen de carnet de conduir o de vehicle privat i l'oferta de transport públic a les seves necessitats és molt deficitària.


El lema d'engany de la setmana de la mobilitat és: "Mobilitza't per un aire més net", i si ens mobilitzem també per un transport públic de qualitat?

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Isàvena Opisso
Osonenca, bibliotecària de professió i vocació, amant de la música clàssica i l’òpera, membre de la junta de l’associació LGTB TALCOMSOM, defensora del transport públic i els serveis públics, activista pels drets socials i per la llibertat de les persones.
24/04/2020

Un Sant Jordi diferent

16/03/2020

Ara toca quedar-se a casa

27/01/2020

El bus diari a la UAB: una línia més que necessària

10/12/2019

​El transport públic a Osona o el dia de la marmota

28/10/2019

Per què tan pocs infants i joves utilitzen el bus urbà?

21/06/2019

On són els infants ara que s'ha acabat l'escola?

23/04/2019

Sobre caputxetes i biblioteques escolars

18/02/2019

​Els patis d'escola oberts

21/12/2018

No n'hi ha prou amb maratons i recaptes solidaris

22/10/2018

​El futur incert dels menjadors escolars

Participació