Opinió

La gent que em demana si «tindrem la independència»

«El guió es reinterpreta sobre la marxa però ningú no vol assumir –en canvi- els costos de reescriure'l amb mirada nova. Mentre, la Brigada Aranzadi, la Fiscalia i el TC vigilen tots els moviments»

| 02/05/2017 a les 22:03h
Aquesta notícia es va publicar originalment el 02/05/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Entres en un ascensor, fas cua per pagar al supermercat, o estàs fent un cafè a la barra d'un bar. Llavors, algú, amablement, ve cap a tu i et diu "tindrem la independència o què?". Somrius i no trobes les paraules. Què s'ha de respondre, en aquests casos? Si jo fos un dirigent de l'ANC, un diputat de Junts pel Sí o un alt càrrec del Govern, suposo que diria alguna cosa del tipus "la tindrem, no hem de dubtar-ne pas". Però no ho sóc, pobre de mi. Com a ciutadà, m'he manifestat clarament partidari d'una Catalunya independent però, com a periodista, no puc oferir una resposta taxativa i fàcil. Les informacions dels entorns institucionals són diverses i, a vegades, molt contradictòries. Una cosa és la voluntat i una altra l'anàlisi de la situació. No puc respondre com ho faria l'entrenador d'un equip que està a punt de jugar una gran final. Puigdemont, Junqueras o Forcadell tenen –suposo- aquest paper. Servidor, segur que no.

Les bases del sobiranisme pregunten. És normal. A la bona gent se li ha dit que en divuit mesos passarien una sèrie de coses. Ja som a la recta final del full de ruta i del tenim pressa, i algunes narratives no acaben d'encaixar: abans tot era "procés constituent" i ara tot és "pacte nacional pel referèndum". El guió es reinterpreta sobre la marxa però ningú no vol assumir –en canvi- els costos de reescriure'l amb mirada nova. Mentre, la Brigada Aranzadi, la Fiscalia i el TC vigilen tots els moviments. "Tindrem la independència o què?".


Les persones que em demanen sobre el final del procés volen confirmar que la prosa de la política està al nivell de la poesia de les manifestacions. Qui diu prosa de la política diu maquinària administrativa. Fa gairebé un any, em vaig adonar que, durant les xerrades que feia sobre la situació del país, la majoria del públic independentista es posava a la defensiva quan repassava els punts febles que presenta el bloc pro-independència. En el pròleg del llibre Per què hem guanyat (publicat el novembre del 2015), vaig escriure això: "Al meu parer, dues coses són certes: hem vençut però ens han mancat uns quants vots. No hem de perdre mai el sentit de la realitat si no volem que la nostra il·lusió acabi sent eixorca. D'altra banda, el camí de la independència també dependrà de les decisions que, després del 27-S, vagin prenent els nostres representants democràtics".

La distància entre el voluntarisme del carrer i les complexitats de la tecnoestructura genera moltes preguntes, que sempre són la mateixa: "Tindrem la independència o què?". Entre les reiteracions optimistes i un pèl mecàniques del Govern i les advertències sinistres de Madrid, entre les crides èpiques de l'ANC i el ressentiment tòxic dels López Tena de torn, caldria trobar la manera d'aproximar el que es pensa en privat al que es diu en públic. Sense ser indiscrets ni anar amb el lliri a la mà, esclar. Per no afegir més turbulències del compte a un clima que ve marcat alhora per dues dimensions que semblen excloure's: el convenciment de tenir un objectiu necessari en termes històrics i la reformulació d'estratègies que permetin preservar i ampliar una acumulació de forces inèdita fins avui.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

COMENTARIS

Independència? Tindreu el que podeu tenir...
Quin pais!, 02/05/2017 a les 22:34
+37
-93
...sent 2 millions i poc entre 7 o 41 segons ho comptis: Una bona bufetada quan descobriu la enganyifa a que us han sotmés els polítics fent-vos creure que si menjàveu prou roda de molí, al final es convertiria en un pa de pagés.

No en sou prous, els independentistes, i no ho heu estat mai. Aquesta es la dura realitat que haureu de descobrir vosaltres mateixos.
Deixa'm que t'ajudi Francesc-Marc, que això s'ha de dir clar i Català...
Capità Catalunya, 03/05/2017 a les 03:15
+34
-91
... amb un 48% dels volts en unes eleccions que es volien plebiscitàries NO es pot declarar la independència i NO es pot fer un referèndum en contra d'un estat que no ho permet en la seva Constitució. Punt i final. La resta és enganyar al personal, seguint una estratègia amb la que el poder s'ha pogut mantenir a la cadira malgrat les fortes turbulències de la crisi. El 27-S s'hauria d'haver assumit que hi podia haver una majoria suficient per gobernar, i que amb inteligència també es podria haver gestionat per ampliar la base social, però no per a fer la independència o un referèndum. I a partir d'aquí, en fi, no hi ha ningú més cec que aquell que no hi vol veure!
ja saps que no pots ser
Anònim, 03/05/2017 a les 08:41
+21
-76
Apreciat Francesc- Marc , Com a profesional del periodisme , ja saps desde fa temps que democraticament i legalment no es viable un referéndum , o diu la Constitució firmada per tots.

Ets molt valent proposant tu mateix aquesta pregunta la qual tu ja coneixes la resposta. No escriguis més articles populistas i baratos , escriu la veritat . No et deixis comprar per quatre duros la teva inteligencia.
????
Anònim, 03/05/2017 a les 09:28
+26
-73
Yo entro en un ascensor, en un bar o en la pelu y nadie me pregunta cosas tan absurdas.
Cuando se habla o se intenta saca este tema, la gente está tan cansada que suele saltar con un "paso ya del rollo ese"
Yo no se en que país vives tú, pero en Catalunya, comunidad autónoma de España, este tema ya ha quedado atrás como un intento de separar a los "buenos catalanes de los malos".
Cansados ya del hartazgo del no hacer nada por gobernar, solo hablar y hablar y hablar de independencia y mientras vemos como se llenan los bolsillos con este cuento que ya por fin terminó.
Els unionistes us fotreu tots
Anònim, 03/05/2017 a les 09:48
+54
-24
Veig darrerament que els unionistes s'han posat les piles. A qualsevol article que veig a mitjans indepes on els comentaris estan oberts ens trobem exemples com els tres primers. Sempre són els primers en contestar. S'han activat així de cop. Deuen notar alguna cosa.
Tinc una dada per vosaltres: entre el 75% i el 80% de la gent vol votar. Gràcies a Déu, hi ha molts unionistes que primer de tot són demòcrates. Com evitareu que fem el referèndum? Crec que el farem i si el fem guanyarem, i no de poc. I si no el fem és perquè l'estat espanyol utilitzarà la força. I en aquest cas, ja haurem guanyat. No ens caldrà ni referèndum.
Eh que ho sabeu? Us en heu adonat ara fa poquet oi?
Sabeu què us dic? Que us fotreu.
Els grans masturbadors
Eduard l'hebreu, 03/05/2017 a les 09:57
+42
-17
Hi ha tantes raons per marxar, tantes (corredor mediterrani, molts impostos i escàs retorn, impediments a que l'aeroport del Prat sigui un dels grans, travetes a les empreses catalanes, menyspreu a la llengua i cultura catalana...),que quan penso amb els unionistes recordo el quadre "El gran masturbador" d'en Dalí: surrealistes.
o sigui
Anònim, 03/05/2017 a les 10:10
+25
-34
després de llegir l'article, queda clar que no hi haurà independència, ni tan sols referèndum
Motivació
Anònim, 03/05/2017 a les 10:40
+17
-12
Això es com tot, i sobretot en política, cadascú fa el seu paper... els del PP treient pit per demostrar als seus votants que són més xulus que un pirulo... pq això es el que farà que els continuin votant... i aquí, els partits indepes també treient pit en que tot va bé per mantenir l'interés.

Ara bé, que us espereu que fagin si no? diga-li màrqueting, o diga-li com vulguis,... però qui vol assolir algun objectiu, primer s'ha de convèncer en que es possible, i motivar-se en que ho aconseguirà... si no, "apaga y vámonos".
I aquest principi serveix per a tot, .. sigui esforçar-se en els estudis, empendre amb una nova empresa o iniciar un objectiu polític...
Però suposo que el caràcter derrotista està molt arrelat... i costa lluitar-hi... i alguns això ho saben i l'exploten.
I referent al comentari anterior en que diu que aquest tema és ..absurd, i que es un rotllo del que la gent ja n'està cansada,.. només dir-li que això només es pq el seu punt de vista és el d'un unionista que no en vol sentir parlar del tema... i que intenta ignorar-ho amb totes les seves forces.
I només vull recordar-li que un moviment que aglomera tanta i tanta gent (milions de persones en manifestacions anuals) amb ressó a escala mundial, i que posa tan nerviosos als polítics españols, fins al punt que han demanar favors a altres polítics europeus per intentar que els ajudin ... pot ser de tot menys "absurd".
Vaja, que per molt que intenti ignorar-ho... aquí en som molts que estem il·lusionats, que parlem obertament i amb alegria d'una possible independencia de Catalunya!
Catalans i residents
Pepa boja, 03/05/2017 a les 10:58
+34
-17
Som un 48%, ells un 35%. Afortunament no pararem , i el poble català serà lliure.
Diuen buenos y malos caalanes, no noi no, a Catalunya hi vivim catalans i residents, com Vos, entenc que no vulgui ser català, tot i que ho diu la constitució dels militars que tan estima i de la mateixa manera hauria de respectar la voluntat de milions de persones.
Parla de "hartazgo" i com pensa que estem nosaltres d'espanya??
Bosillos llenos? els casos de corrupció dels espanyols del año ( pujolets) representa un 3% de total de casos d'imputació de la seva estimada espanya.
cosas absurdas? crec que la monarquia, les putes del rei, els 888 imputats per corrupció del PP, que Vosté no parli català a un mitja català ( per edució cal escriure amb la llengua que llegeixes), totes aquestes coses son absurdes.
La independencia de qualsevol país ( Cataulnya, Estats Unitst, Espanya) no son pas coses absurdes, pregunti sino a un americà i veurà que li dirà, o poder on l'enviarà.
Per acabar dir que Vosté donar la sensació de persona resentida i autoritaria, i creguim hi han molts bons professionals que li poden solucionar, li recmano.
Vaja, vaja
Anònim, 03/05/2017 a les 11:26
+22
-30
Passareeeeeells!! Seguiu confiant amb CDC, PdeCat o com cull... es diguin ara. L'amo, el conducàtor excels, en Mas, demanant si us plau que no l'inhabilitin!!! Au, va, home, va.
Ara és el moment
Peter L., 03/05/2017 a les 11:35
+26
-14
Sembla que despertes més interès amb els unionistes, ja que són els que et fan comentaris. Malgrat el que vulguin dir "aquests", estem davant la possibilitat més certa que mai d'aconseguir la independència, i no pas per el govern, que està fent el seu paper i evidentment no ens mostra totes les cartes, sinó per el poble, la gent és cada dia més conscient que no podem desaprofitar aquesta oportunitat, i tot aquests unionistes, quan aconseguim la independència i vegin que es viu millor sense la motxilla del govern de Madrid, seran els primers a agafar-s'hi fort. No hi ha hagut cap país del món que després d'aconseguir la independència hagi volgut tornar a ser dependent, oi?
No ningú
Anònim, 03/05/2017 a les 11:46
+20
-13
A l'anònim de les 9:28h
Evidentment ningú et pregunta res perquè segurament ets un no ningú que només et coneixen a casa teva i a pocs llocs més
pregunto.
Anònim, 03/05/2017 a les 12:18
+19
-28
habra o no independencia , eso no importa mucho , perooooo, y lo bien que vivimos muchos miles a cuenta del pruces , eso no vale nada?.
a l'anònim titulat "vaja, vaja.."
Anònim, 03/05/2017 a les 13:20
+16
-12
És curiós com els votants unionistes (que fan tants de comentaris últimament) criden fort contra la corrupció de polítics catalans (siguin veritat o mentides inventades en el moment adequat per perjudicar a algun procés concret...) mentre obliden d'una forma molt selectiva tota la corruptela endèmica del partit del Gobierno de España del que defensen les idees a cap i espasa. Es que s'ha de ser ben cínic, cec, o masoca...
I el que no veuen (o intenten no veure-ho per no desesperar-se) es que el moviment independentista s'exigeix des del poble. Ja podeu anar escapçant el procés (amb raó de motius corruptes, o mentides de l'alçada d'un campanar..) ... que aquest sentiment i aquestes ansies no les atureu.
Ja veig que aquest votants que ansien continuar essent españols, es creuen els polítics españols cada vegada que han insistit que la "deriva independentista" estava perdent empenta, o que era una botifarrada per intentar fer creure que erem 4 gats,... però bé han corregut a demanar recolzament europeu.
Puc entendre que polítics no gaire etics, s'inventin mentides o afirmacions no gaire realistes per tal de convèncer als seus votants d'una realitat alternativa que els hi convé més,... (al cap i a la fí són polítics i és el que s'espera d'ells),... el que no entenc es com ciutadans de catalunya, que encara que no vegin gaire clara la ideea independentista... es creguin mentides com que el castellà està perseguit a Catalunya,... ¿en serio? ¿es que no teniu ulls a la cara?¿tan crèduls sou?

Però crec que ja començo a entendre la vostra lògica ... ("piensa el ladrón que todos son de su condición"...) Així segons aquesta dita, els votants catalans unionistes com creuen cegament en els seus polítics preferits,... es pensen que els indepes també som així,.. i que si ens ataquen als nostres polítics ... i els treuen del mig, guanyaran.
Però es que no som com ells... els polítics son un medi per obtenir quelcom més gran.

Prou mentir
Isabela, 03/05/2017 a les 13:45
+20
-15
Molts ciutadans que estem treballant fa 7 anys pel procés, no vivim bé perque després de fer la nostra jornada laboral, ens dediquem a fer parades, xerrades informatives,etc. i el que volem és acabar la feina.
Tampoc crec que els polítics que ja estan imputats o els que corren els risc a que els imputin estiguin vivint bé.
Per tan aquest argument de que hi ha gent que viu del procés, no cola i és una mentida més com tantes.
Els que si que viuen bé, son els que no volen canviar res per seguir al sofà i només criticar i els espanyolistes per seguir parant la mà i aprofitant-se del que recapten de Catalunya.
Tan que parlen de solidaritat, de igualtat de tots els espanyols i no diuen ni mu, en el cas dels vascos. Com és? Ara que els vascos aprofiten la cojuntura per encara rebaixar la quota que paguem.
Sabeu perquè? molt senzill perque no en treuen diners i llavors els hi és igual, al contrari que si son els catalans que som els que paguem la festa.
Al de les 9:48
Anònim, 03/05/2017 a les 13:48
+14
-18
No sé el que em fotré jo però t'asseguro que ningú amb pes fora d'Espanya li questionarà l'aplicació de la seva legislació per aturar el referèndum, si es que mai arriba a fer-se.
Hi ha una cosa que es diu sobirania territorial, d'un afer intern NINGÚ forani pot actuar. I més enllà d'això, Espanya forma part dels organismes més importants del món, i la UE respecta i es fa seva la Constitució Espanyola, i obviament no faria cas de gent que es vol saltar la legalitat.
No s'aplicarà cap força per aturar el referèndum, Espanya no embogirà com diu el sr. Sánchez de la ANC, s'aplicarà la llei democràtica vigent (aprovada pels catalans com els que més) i ja està. I davant d'això poden dir missa desde fora.

Estem parlant d'Espanya, la 3/4 potència europea per darrera de França, Alemanya i segons com es miri d'Itàlia, i la 13a democràcia del món, no d'una república bananera, per l'amor de Déu. El pes que tenim al món no és per menystenir-lo. Trencar/modificar un estat així és IMPOSSIBLE sense l'acord de tots els ciutadans.
REALITATS
JA, 03/05/2017 a les 14:11
+13
-10
Tens raó, com pràcticament sempre.

Ningú té els ous d'explicar la realitat completa, ningú diu que serà difícil, dificilíssima, llarga, molt més llarga encara, llarguíssima, la lluita que ens espera. Una lluita que per part de l'independentisme serà pacífica, però per l'altra part només suposem que serà pacífica. Això tampoc ho diuen.

No diuen que tenim en front tota la potència d'un estat autoritari, hipercentralista, excloent, dominador, amb història i virtuts de dominador, sense cap tradició democràtica, ni liberal, ni tolerant, ni negociadora. l'Estat del "Viva la Muerte" i del "si está en el otro lado mato hasta a mi padre". No ha canviat, és immutable per definició. Tenen tota la força mediàtica, ràdios, teles, diaris i revistes, tota. Tota la força judicial, lleis i constitucions, jutges, fiscals i procuradors, tribunals i audiències: tots al servei del seu estat. Serveis secrets, policies, guardias, tierra, mar y aire: totes les forces pagades per nosaltres però posades al servei del seu estat. Tenen grans empresaris, grans banquers, aristòcrates i monarques, tots defensaran el seu estat. Tenen cardenals, bisbes, arquebisbes i capellans castrenses, tots a favor del seu estat. Fins i tot tenen una real acadèmia de la seva llengua, la que ens van imposant de mica en mica. Tot això i molt més ho llençaran contra nosaltres amb tota la fúria, la ràbia i l'odi de qui se sent superior i només busca esclafar l'atrevit insubmís, que som nosaltres, els independentistes. Millor dit, els separatistes.

I nosaltres només tenim el dret. Dret a decidir sobre les nostres pròpies vides i sobre la nostra terra. Així de senzill. I com més aviat tinguem consciència de tot això més bé ens prepararem per defensar aquest dret fins a les darreres consequències.
REALITATS
JA, 03/05/2017 a les 14:20
+3
-8
Tens raó, com pràcticament sempre.

Ningú té els ous d'explicar la realitat completa, ningú diu que serà difícil, dificilíssima, llarga, molt més llarga encara, llarguíssima, la lluita que ens espera. Una lluita que per part de l'independentisme serà pacífica, però per l'altra part només suposem que serà pacífica. Això tampoc ho diuen.

No diuen que tenim en front tota la potència d'un estat autoritari, hipercentralista, excloent, dominador, amb història i virtuts de dominador, sense cap tradició democràtica, ni liberal, ni tolerant, ni negociadora. l'Estat del "Viva la Muerte" i del "si está en el otro lado mato hasta a mi padre". No ha canviat, és immutable per definició. Tenen tota la força mediàtica, ràdios, teles, diaris i revistes, tota. Tota la força judicial, lleis i constitucions, jutges, fiscals i procuradors, tribunals i audiències: tots al servei del seu estat. Serveis secrets, policies, guardias, tierra, mar y aire: totes les forces pagades per nosaltres però posades al servei del seu estat. Tenen grans empresaris, grans banquers, aristòcrates i monarques, tots defensaran el seu estat. Tenen cardenals, bisbes, arquebisbes i capellans castrenses, tots a favor del seu estat. Fins i tot tenen una real acadèmia de la seva llengua, la que ens van imposant de mica en mica. Tot això i molt més ho llençaran contra nosaltres amb tota la fúria, la ràbia i l'odi de qui se sent superior i només busca esclafar l'atrevit insubmís, que som nosaltres, els independentistes. Millor dit, els separatistes.

I nosaltres només tenim el dret. Dret a decidir sobre les nostres pròpies vides i sobre la nostra terra. Així de senzill. I com més aviat tinguem consciència de tot això més bé ens prepararem per defensar aquest dret fins a les darreres consequències.
ELECCIONS A LA VISTA!
Anònim, 03/05/2017 a les 14:23
+12
-9
I ara en Mas fins i tot vol dictar la sentència sobre si mateix!
Es pensa que ja som independents??
@isabela 13:45
Anònim, 03/05/2017 a les 15:22
+10
-4
I tant que hi ha gent que viu MOOOOLT BÉ d'aquest circ! I d'utilitzar-te A TU i a molts d'altres, mentre tu fas la paradeta i tota aquesta història ells són els que cobren i els que juguen amb vosaltres... i mentre, a sobre dieu que és mentida i els defenseu com fas tu...

Mare meva...

OBRE ELS ULLS!!
Jo sé el que passarà.
Anònim, 03/05/2017 a les 17:31
+5
-8
El govern ha decidit que amb un referèndum tindrem més possibilitats de ser reconeguts al mon. Estem preparant un referèndum vinculant i amb observadors internacionals. Si el referèndum no pot celebrar-se per culpa de l'estat Espanyol, es declararà una DUI i es farà el procés constituent amb votació final de la Constitució Catalana.
Què no serà fàcil? Ja ho sabem. sempre ho hem sabut.
Què potser haurem de parar la economia? És molt possible.
Què podem tornar a la Catalunya autonomista del peix al cove???? NO.
l'independentisme s'ofegarà?? NO, ha vingut per quedar-se . No existeix la tercera via. No queda una altra. Per tant seguirem i seguirem.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Francesc-Marc Álvaro
Francesc-Marc Álvaro (Vilanova i la Geltrú, 1967). Periodista, escriptor i professor de Periodisme de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna. Columnista de La Vanguardia i Serra d'Or, i comentarista a RAC1 i TV3. Autor de diversos llibres, entre els quals Ara sí que toca! El pujolisme, el procés sobiranista i el cas Pujol i Per què hem guanyat. Premi Nacional de Periodisme 1994.
A Twitter: @fmarcalvaro
www.francescmarcalvaro.com
Oriol March | 8 comentaris
01/01/1970
Jordi Sànchez, Jordi Turull, Josep Rull i Joaquim Forn traslladen al president a l'exili la necessitat d'evitar la convocatòria de noves eleccions
01/01/1970
Reclamen la rebaixa del 30% de les taxes i adverteixen que des de l'any 2001 un 7% de joves s'han quedat fora de les aules "pels preus abusius"
01/01/1970
La presidenta de la Diputació de Barcelona reclama treballar de "forma conjunta"
Rajoy i Cifuentes fa uns dies a Madrid, abans de l'acte de concessió del Cervantes. | Europa Press
01/01/1970
El vídeo del robatori acaba amb la presidenta madrilenya, que mantenia un pols amb el partit i la Moncloa
Manuel Valls, amb el líder de Cs, Albert Rivera i el president de Societat Civil Catalana, José Rosiñol | ACN
01/01/1970
L'aposta de Ciutadans per l'ex-primer ministre francès sacseja l'escenari a Barcelona a un any de les eleccions i obliga a moure fitxa | Colau prova de reil·lusionar després d'una legislatura plena d'entrebancs i l'independentisme torna a debatre la millor fórmula per presentar-se