La veu de Nació

Cinc anys després

«Que iCatFM torni a les ones és motiu de celebració. Però ara que els continguts es consumeixen més que mai en digital, què suposa aquest retorn al dial? »

| 08/04/2017 a les 22:03h
Aquesta notícia es va publicar originalment el 08/04/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Aquesta setmana s'ha anunciat que iCatFM, l'emissora cultural de Catalunya Ràdio, tornarà al setembre a l'FM. Ho hem de celebrar perquè realment es fa una programació de qualitat i s'ha convertit en un referent, malgrat els inconvenients de les retallades dels anys anteriors. Va néixer el 2006 amb un toc de modernitat, i es podia escoltar en directe per les ones i per Internet. Han passat cinc anys des de la seva desconnexió, però l'equip ha sabut mantenir la marca viva amb alguns dels programes més seguits.

L'anunci de la seva desaparició de l'FM va suposar un trasbals per a molts dels oients fidels de l'època. De sobte, DeliCatessen, Cabaret Elèctric o Sona9 (entre altres) ja no s'escoltaven en sintonitzar el dial 92.5. Potser en aquell moment no va servir de consol explicar que es podria escoltar igualment per Internet, i bona part d'aquella audiència que la seguia des del cotxe o del transistor a casa va desaparèixer. Que els mòbils hagin evolucionat tan de pressa els ha anat a favor.


Quan es van començar a penjar els podcasts (programes enregistrats) de les ràdios i les televisions, fa uns deu anys, es van disparar tots els temors del sector audiovisual per por que Internet pogués abduir oients o teleespectadors que deixessin les graelles. Amb el temps s'ha comprovat que és una manera de recuperar audiències que no poden o no volen seguir en directe la programació.

Estem en la fase del consum 'a demanda'. Un 70% de les audiències dels mitjans digitals passa únicament pel mòbil i, especialment, a través de Facebook,Twitter o Instagram. Hi ha experiències d'èxit que acullen comunitats online disposades a pagar per continguts audiovisuals, a canvi de visionar-los o escoltar-los des de qualsevol lloc i en qualsevol moment. Per donar xifres, Netflix ja compta amb 98 milions de subscriptors i Spotify amb 50 milions de persones que escolten música online. El creixement anual és exponencial i no sembla que vagi a estancar-se.

Tot i així que una emissora existeixi únicament a Internet encara és menystinguda, com si no tingués prou presència o no pogués arribar al màxim de la seva audiència. El retorn a les ones de iCatFM s'havia convertit en una reclamació històrica i necessària. Però el futur anuncia altres recorreguts. Jordi Bianciotto deia que "encara hi ha molts cotxes sense receptor digital, molts aparells de ràdio a casa i molts hàbits que no es canvien d'un dia per l'altre". Segurament. Però en un moment que els continguts es consumeixen més que mai en digital, què suposa aquest retorn al dial? Els que ho celebrem som els que tenim més anys? És una qüestió generacional? 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

COMENTARIS

sentit comú
Anònim, 09/04/2017 a les 01:19
+1
-0
Penso que és una qüestió generacional i tecnològica. Érem molts que escoltàvem el Tardà de feia anys i molts programes que ja eren els nostres. Això és generacional i ho varen tallar de cop. També el fet de no poder-ho escoltar en segons quins cotxes, com es diu en l'article i varem canviar a d'altres emisores.
Jo personalment tornaré a escoltar-ho.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Karma Peiró
Directora de NacióDigital
A Twitter: @kpeiro.
Joan-Lluís Lluís, Irene Solà, Màrius Serra i Llucia Ramis | Adrià Costa
Esteve Plantada
01/01/1970
Joan-Lluís Lluís, Irene Solà, Màrius Serra i Llucia Ramis, quatre dels autors que presenten novetat i amb qui volem reivindicar l'esperit original de la festa de Sant Jordi | "Jo soc aquell que va matar Franco", "Els dics", "Les possessions" i "La novel·la de Sant Jordi" representen la diversitat d'estils, l'exigència i la qualitat d'una diada amb grans obres
01/01/1970
La formació sosté que "és inacceptable en una democràcia"
Un milicià posa amb la seva arma als afores de Sidi Ifni, any 1958 | EFE/ Museu Etnològic
Pep Martí | 3 comentaris
01/01/1970
Es compleixen 60 anys del conflicte d'Ifni entre Espanya i el Marroc, i els soldats morts romanen enterrats a les Canàries, lluny de casa
The Chanclettes a La Daurada Beach Club
01/01/1970
NacióDigital sorteja quatre entrades dobles per a l'espectacle #DPutuCOOL de The Chanclettes
Una marxa ultra. | José M. Gutiérrez
Aida Morales | 15 comentaris
01/01/1970
La xarxa dels denominats Grups de Defensa i Resistència (GDR) consta d'una desena d'entitats amb una vintena de persones cadascun | La gestualitat neofeixista i d'extrema dreta d'alguns dels seus components ja s'ha fet evident en alguns actes
Mariano Rajoy en una roda de premsa | ACN
Roger Tugas | 8 comentaris
01/01/1970
Els principals arguments per desacreditar el procés i el referèndum es desmunten en tan sols mig any pels informes d'organismes internacionals o del mateix govern espanyol
La nova portaveu d'ERC, Marta Vilalta. | Adrià Costa
01/01/1970
La portaveu republicana fixa com un possible desllorigador l'elecció d'un president temporal mentre s'acaba de tramitar la llei que permeti investir Puigdemont a distància | Assegura que "probablement" la independència s'aconseguirà "de la mà del diàleg, la negociació i l'acord" i no descarta tornar a abordar el referèndum pactat amb l'Estat
Màrius Serra | Adrià Costa
Esteve Plantada
01/01/1970
El popular escriptor i enigmista publica "La novel·la de Sant Jordi", un divertit homenatge al gènere negre que publica al segell Amsterdam, d'Ara Llibres