la veu de nació

De llibres i algoritmes

«S'imaginen quan el Premi Planeta el guanyi un robot? Al Japó ja s'ha escrit la primera obra finalista amb intel·ligència artificial»

per Karma Peiró, 25 de març de 2017 a les 22:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 de març de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El llibre de paper fa cinc segles que resisteix. Amb tots els canvis tecnològics que hem viscut –sobretot des de la revolució industrial fins avui- encara conserva el mateix format que la primera Bíblia de Gutenberg. L'aparició d’Internet ja l'ha fet canviar, convertint-lo en digital, però el seu consum no és tan alt com per desterrar el paper. El llibre electrònic només representa un 5% de la facturació total a tot l’estat espanyol i la producció ronda el 28%. 

Aquesta setmana se celebra a Barcelona Kosmóplis17, una nova edició de la Festa de la Literatura Amplificada, que s'allarga fins diumenge 26 de març, i que recomano moltíssim. Amb un excel·lent programa de conferències, debats, tallers i films, la trobada serveix per reflexionar i debatre sobre tots els vessants de la literatura. 


La secció Bookcamp porta un títol ben suggerent: “Hi ha futur més enllà del llibre? Tot i que el sector editorial no passa pel seu pitjor moment, hi ha una gran inquietut sobre com continuar captant uns públics cada cop més digitalitzats i amb menys estones dedicades a la lectura que, a més, passen per la minúscula pantalla dels mòbils. 

El londinenc Dan Franklin, estrateg digital d'editorials com Penguin Random House, va repassar algunes idees per atraure lectors. Des de realitat virtual per submergir-se en escenaris recreats del relat, fins a apps gamificades, la fragmentació de capítols animats en 3D, l'escenificació personalitzada amb l’autor del llibre, o recursos transmedia, com que una part de la història passi en un teatre amb el lector de protagonista.

Les propostes són certament atractives, però és com si no tinguéssim prou únicament amb la creació d'una bona obra. “Es tracta de revestir de tecnologia el contingut del llibre”, va explicar Franklin. “El problema és que tot té un cost elevat. I no se sap quin serà el model de negoci del sector editorial dels pròxims anys quan la tecnologia formi part indissociable de la promoció del llibre”. 

El consultor tecnològic Javier Celaya, un altre explorador del futur, afirma que els algoritmes controlen ja el sector editorial. L'empresa catalana Tekstum analitza més de 4 milions de likes de Facebook cada minut i 6.000 piulades de Twitter. Detecten les emocions dels lectors a partir dels comentaris. I l'app Komilibro t'ajuda a escollir el següent títol que llegiràs a partir de sentiments. "Vull que la protagonista sigui una dona, hi hagi màgia, aventura i vampirs". S'ha acabat allò de dedicar una tarda a explorar les novetats literàries dins d’una llibreria de les de tota la vida. 


Amb intel·ligència artificial, ja s’ha escrit el primer llibre que va arribar a la semifinal d'un premi literari al Japó. S’imaginen quan el Premi Planeta el guanyi un robot? I una màquina, després de llegir 80 mil obres, ha tret els patrons bàsics per escriure un best-seller. Les màquines faran millors traduccions d’obres que els humans, i un chatbot (un robot de conversa) respondrà a les preguntes i dubtes dels lectors durant la lectura. 

Celaya és de l'opinió que ja va sent hora que deixem enrere el llibre de Gutemberg. "Cinc segles són molts!". La innovació tecnològica ens traurà llocs de treball i hàbits de lector però també ens aportarà estalvi de temps, noves interaccions i més creativitat. 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació