La veu de nació

La següent pantalla

«Vivim el canvi d'una societat analògica a una digital. No tenim la recepta per avançar però la tecnologia que hem creat no s'aturarà»

per Karma Peiró, 25 de febrer de 2017 a les 22:01 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 de febrer de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Estem ocupats permanentment en comunicacions i converses que passen per Internet. És més, si comptéssim quants minuts al dia parlem físicament amb una altra persona, cara a cara, sense interrupcions d'avisos de nous missatges de WhatsApp, Facebook o Twitter ens adonaríem com s'està reduint el contacte presencial. I aquesta realitat ja no té marxa enrere, malgrat els missatges alertadors d'especialistes sobre el món addictiu en el qual estem entrant.

Cada dia es realitzen al món més de 4.000 milions de cerques a Google, 550 milions de tuits, hi ha més de 1.000 milions d'usuaris actius a Facebook, es hackegen unes 64 mil webs, es venen més de 3,5 milions de smartphones, i es pugen 5.000 milions de vídeos a YouTube. De vertigen!


Aquesta setmana s'estrena una nova edició del Mobile World Congress i l'expectació que aixeca la cita mundial de la telefonia mòbil mourà a 101.000 professionals de 200 països cap a Barcelona. S'està produint una transformació digital que no s'atura. Si un esdeveniment pot deixar a la ciutat un impacte econòmic de 465 milions d'euros, qui s'atreveix a posar-hi fre? Els negocis que es facin aquests quatre dies definiran com serà la nostra societat en els anys vinents. A banda de tenir mòbils cada cop més ergonòmics i potents, la robòtica, les ciutats plenes de sensors, els objectes connectats a Internet, els drones, la intel·ligència artificial i la robòtica s'estan posicionant.

Divendres vaig tenir l'oportunitat de participar en un dels diàlegs programats en la Mobile Week Barcelona, una setmana dedicada a debatre sobre els canvis que estem vivint però que, potser, encara no païm. El tema de debat era la nova societat col·laborativa, on plataformes de negoci com Airbnb o Uber estan triomfant mundialment —no sense les corresponents tensions— però també d'altres, on l'objectiu és compartir vehicle (com BlaBlaCar) o vendre objectes personals (com eBay). 

En aquesta nova societat, el component tecnològic és tan important com la confiança. Mai com ara havien deixat entrar per la porta de casa a un desconegut per allotjar-lo uns dies, ni compartit el cotxe durant centenars de quilòmetres per arribar a un lloc comú. La confiança sempre l'havíem dipositat en la família, els amics o els entorns laborals.

Al debat es van apuntar més punts claus com ara que el ciutadà havia de ser més proactiu i interessar-se pel funcionament de la tecnologia actual per tenir la capacitat de decidir fins a quin punt permet a les companyies i els governs que accedeixin a les seves dades. En definitiva, a la seva vida personal. Perquè gràcies a elles, saben què fa un individu cada segon del dia i aconsegueixen- a través de l'analítica del Big Data- modelar hàbits de conducta, gustos, preferències en la presa de decisió, etc.


I quan tot això es posa sobre la taula, i es revisa una mica la Història, sorgeixen les pors, les resistències i les tensions pròpies de la incertesa. De no saber cap a on anem. Ens en sortirem? Què passarà amb els milions de llocs de treball que es destruiran amb l’automatització de les fàbriques? Com es podran assegurar les pensions? Les empreses amb robots cotitzaran? En el pol oposat, s'aixeca la veu de l’evangelització, aquella que assegura que tot sortirà bé, que entre tots ho podem aconseguir, de manera col·laborativa o fent nous negocis.

Vivim una transició, el pas d'una societat analògica a una digital. Com en altres moments del passat no tenim la recepta per avançar, anem a les palpentes. Però totes les pistes ens indiquen que la tecnologia que hem creat ja no té marxa enrere i que ara toca aplicar la fórmula més intel·ligent per continuar endavant. Avui estem connectats a Internet més de 3.000 milions de persones. Com va dir, Javi Creus a la taula rodona de la Mobile Week, "la següent pantalla són 3.000 milions de joves més, hiperconnectats i dirigint el món".

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

Karma Peiró
Directora de NacióDigital
A Twitter: @kpeiro.
Fa 3 setmanes

​El sentiment dominant

Fa 4 setmanes

15.000 «bots»

Fa 5 setmanes

​El dret a protestar​

Fa 6 setmanes

Realitat o ficció?

Fa 7 setmanes

És una bogeria

Fa 8 setmanes

L'efecte bumerang

Fa 9 setmanes

Què fem, prohibim el futur?

Fa 10 setmanes

Soraya i els robots

Fa 11 setmanes

Sí, fem vaga

Fa 12 setmanes

El món que volem

Participació