Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR

Prou d'enquestes!

«La primera desconnexió que hem de fer, és la dels sondejos d'opinió»

per Germà Capdevila, 9 de gener de 2017 a les 22:04 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de gener de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Quants anys fa ja que les enquestes no n'encerten ni una? Ni aquí ni enlloc. Ni a Europa ni als EUA, ni amb eleccions presidencials ni amb referèndums. Els sondejos d'opinió ja no funcionen, no serveixen per predir el comportament electoral de la ciutadania. És hora d'admetre-ho i girar full.

No sóc capaç d'establir-ne les causes, però els fets són incontestables. Les enquestes fallen més que una escopeta de fires. Potser una de les raons sigui el triomf del relat de l'esquerra a nivell global, que fa que els de dretes tinguin vergonya de defensar les seves idees públicament sense ser linxats. És quelcom que veiem a diari a les xarxes socials.


També la crisi deu tenir alguna cosa a veure. Les mostres són cada cop més reduïdes. Les últimes dues enquestes que han ocupat espai als mitjans i han fet parlar molt als tertulians i les analistes, les d'El Periódico i La Vanguardia, són el resultat de només 800 i 600 entrevistes telefòniques assistides per ordinador, respectivament.

Més enllà de la "cuina" que fan els diaris per adaptar els resultats al seu relat, i per més explicacions que puguin donar els sociòlegs, em resulta molt difícil creure que 600 trucades serveixen per reflectir el comportament de 5 milions d'electors. Per això llegir que el Sí obtindria el 42,3% i el No un 41,9 en un referèndum, en base a tan poques entrevistes, fa riure.

El món de la televisió viu immers en una ficció autoimposada similar. A Catalunya, poc més de mig centenar d'audímetres –instal·lats sense cap criteri lingüístic– decideixen què mirem i que no mirem els catalans. Ens diuen que tants centenars de milers de persones han mirat tal programa, o que tal cadena té tant percent de share, en funció d'aquest minso grapat d'aparells de mesurament. 

Segurament aquesta il·lusió és còmoda per al sector, per a les cadenes i per als anunciants, però quan parlem del futur d'un país, les coses són molt més serioses que l'audiència d'un reality show. Per això crec que la primera desconnexió que hem de fer, és de les enquestes.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Germà Capdevila
Director del Consell Editorial de NacióDigital i editor de la Revista Esguard. A Twitter: @gcapdevila
14/07/2019

L'abast de la repressió

07/07/2019

Contradiccions

30/06/2019

A cop de tuit

23/06/2019

Tres diputats

16/06/2019

Propera parada: Generalitat

09/06/2019

No digueu blat, encara

02/06/2019

La batalla de Barcelona

27/05/2019

Hi ha partit

19/05/2019

La xifra màgica: 50% + 1

17/05/2019

Un Rubí fosc, o la irresponsabilitat d'una alcaldessa

Participació