​Compartir no sempre és un estalvi

«L'economia col·laborativa d’Airb&B o Über encara no ha demostrat les bondats que proclama. Som a la societat del risc i volem sense paracaigudes»

| 25/09/2016 a les 00:05h
Aquesta notícia es va publicar originalment el 25/09/2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
A Internet costa molt trobar la fórmula per fer negoci: a priori, tot és gratis, des de la informació fins a l'aprenentatge. Però si sorgeix la manera d'aconseguir diners, no es deixa perdre tan fàcilment. L'economia col·laborativa (o sharing economy)– mundialment coneguda ja per les plataformes Airb&B o Über- ha trobat el filó sota la pauta de compartir, amb l'argument de l'estalvi econòmic i del guany més repartit. Però, realment és així?

La Comissió Europea (CE) fa un parell d'anys que analitza aquest mercat nou per determinar els seus efectes a mitjà i llarg termini. En diferents estudis destaca la impossibilitat de regular l'economia col·laborativa pels serveis que funcionen de la interacció d'un gran nombre de petites empreses relacionades entre si. El professor de la UOC, Cristiano Codagnone, ho deixa palès en la darrera investigació per a la CE. 

  
Es desconeix també l'impacte que té l'economia col·laborativa en el mercat laboral. Realment fomenta l'emprenedoria com es proclama des del sector més devot d'aquests serveis? Francisco Lupiañez, co-fundador de la spin-off de la UOC "Open Evidence", ho posa en dubte perquè "l'escassa evidència disponible mostra que s'estan replicant els mateixos biaixos de precarització laboral, de contractació únicament a gent local, o a més homes que dones. Tot allò que s'intenta corregir des de fa temps, ens ho tornem a trobar en aquesta nova economia".

Des d'Europa s'estan revisant propostes per estudiar l'impacte del sharing economy en el medi ambient, però n'hi ha encara poques dades que permetin arribar a conclusions per la presa de decisions. És cert que compartir cotxe redueix la contaminació? Hi ha estudis que ho desmenteixen perquè a més oferta, més vehicles circulant. El mateix pels pisos de lloguer. És cert, que aquesta economia potencia la riquesa dels veïns? Només lloguen aquells que tenen un pis o ho fan també els que en tenen deu? Com es declara aquest intercanvi de diners? Si el consumidor té una queixa, a qui pot reclamar? Està ben informat dels seus drets? Encara no tenim prou evidència per a respondre a aquestes preguntes.

I mentre les plataformes col·laboratives creixen cada dia més, els ajuntaments com el de Barcelona (entre molts altres d'aquí i de fora) prenen mesures desesperades per controlar el que és incontrolable. Com el pla de xoc anunciat aquesta setmana per combatre el lloguer de pisos turístics il·legals, reforçant el cos d'inspectors i amb sancions de fins a 600 mil euros.

La postura probablement no donarà els resultats esperats. Ni tampoc aturarà l'economia col·laborativa. El pitjor és que la solució no la té ningú perquè falten dades. "Ens omplim la boca parlant del Big Data però falten analistes de dades massives a les administracions per prendre bones decisions. Cal també que les plataformes com Airb&b siguin més transparents i permetin avaluacions del negoci de forma imparcial", em comenta Lupiañez.

Sense dades, no es pot analitzar. Sense anàlisi, els reguladors no saben com actuar ni què decidir. Ens trobem en un món en plena efervescència, en continu estat de creació, però sense les claus per donar-li ales. Som a la societat del risc i volem sense paracaigudes.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

DONCS, RES DE COMPARTIR
Anònim, 25/09/2016 a les 02:07
+7
-3
Cadascú a la seva!
Visca el liberal-capitalisme individualista!
Injust: contracten més gent morena que rossa. Haurem de tancar airbnb i uber.
Anònim, 25/09/2016 a les 09:59
+8
-1
En un moment dius, com a cosa negativa, que es contracten més homes que dones. Segons dades d'Idescat, a finals de 2015 hi havia un 18% d'atur en homes i un 19% en dones. Això és pràcticament igual. Però en l'atur juvenil, el d'homes era del 44% i el de dones era del 39%

Per tant potser que parem de considerar que les dones sempre han de tenir avantatges i se les ha d'ajudar per llei, com si elles fossin més inútils que ells. Jo no soc masclista com les feministes, que consideren a elles inútils que les han d'afavorir en tot. Jo les considero iguals i per tant es van anivellant en tot.

Deixant apart això,
A) no sé d'on has tret que es contracten més dones que homes, si no hi ha pràcticament dades.
B) això d'airbnb i uber és principalment iniciativa pròpia. Es contracta ben poca gent. Son autònoms que ho fan. I tan ho poden fer homes com dones. Per tant comença a ser una mica absurd que es facin lleis on privin als homes de tenir determinades iniciatives i es incentivin a les dones.
Si seguim així, també haurem de fer lleis perquè hi hagi més mestres, infermers, metges, administratius, etc, que siguin homes.

Dons jo no ho sé però
Anònim, 25/09/2016 a les 10:59
+2
-2
l'altre dia cantaven les excel-lencies de un economiste Rufkin, em sembla que es deia, parlaven sobre que la economia tendiria a ser colaborativa o compartida en molts aspectes de la vida. Jo em pregunto al respecte si això no es una cosa que ve probocada per el que està passant en el món on les grans corporacions s'estan quedan amb la riquesa dels ciutadans provocan desigualdats més grans i ens volen fer creure i convencer que ja que no podem tenir, per que ens esquilmen , a les hores només queda que compartir. Jo pregunto ,el rics també compartiran, o com sempre seran les clases mitjas i baixes que no els hi quedarà mes remei? Jo Ho veix com la fàbula de la guineu que quant no les pot haver diu que sonb verdes.
pis de lloguer i cotxe compartit uns dels grans invents de la dècada.
Minont, 25/09/2016 a les 19:23
+4
-0
Discrepo profundament en les dues coses. Tinc el costum, just en el moment que hi ha una cosa nova, un servei nou, un producte nou, de pensar tots els avantatges i inconvenients, abans que senti res a la premsa. Quan vaig assabentar-me d'això de l'Uber, quasi tots els meus anàlisis anaven a favor.
La única pega era que pressiona a la baixa el nombre de taxistes, però com que això de l'Uber no s'imposa d'un dia per l'altre, amb no donar noves llicències de taxi n'hi ha prou perquè els taxistes no ho notin negativament.
Què provoca això del cotxe compartit?
A) els cotxes més ocupats. En lloc d'un passatger, 2, 3 o 4.
B) menys pressió per aparcaments, ja que un sol cotxe per dues o tres carreres.
C) A igual nombre de vehicles a la ciutat, més persones transportades.
D) cost de transport més baix.
E) temps de transport, normalment més curt (similar que en taxi, però més curt que amb vehicle propi ja que en molts casos no has d'aparcar). Per tant, econòmicament molt avantatjós. La ciutat es fa més rica. Els diners que t'estalvies et serviran per alguna altra cosa. El temps que t'estalvies podràs usar-lo per activitats més interessants.

L'argument que es diu a l'article que això provoca més cotxes no és cert perquè actualment, el nombre de cotxes ve determinat pels embussos que hi ha. A mesura que hi ha més saturació de circulació a la ciutat, la gent agafa metro, fins a un punt d'equilibri. Si convertíssis els carrers en autovíes quasi tothom agafaria el cotxe fins que tornaria a haver-hi embussos.
Si traiem 1000 taxis amb un passatger cada taxi i hi posem 1000 cotxes compartits amb 3 passatgers per cotxe, la circulació serà la mateixa però es multiplicarà per 3 el nombre de persones transportades. Bé, menys circulació encara, ja que els taxis circulen la meitat de temps buits.

Sobre pisos turístics, també hi ha forces arguments a favor. En el cas de Barcelona on hi ha saturació turística, hi ha també arguments en contra tant dels pisos turístics com dels hotels.
En tot cas, si traiem el tema de saturació turística (que no només afecten als pisos turístics sinó a tot tipus d'allotjament), i si considerem que només es poden llogar un o dos pisos per ciutadà, els avantatges econòmics, ecològics i de satisfacció de l'usuari, son molt alts.
Ara jo en uso quan vaig de viatge i és una meravella.
Sovint son pisos que son massa petits per llogar, però que sí que poden servir per passar un parell de nits, com si fos un hotel. Aprofites un espai que estaria mort de fàstic amb trastos vells.


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Karma Peiró
Directora de NacióDigital
A Twitter: @kpeiro.
Sergi Ambudio
01/01/1970
El president del Parlament i l'alcaldessa de Barcelona se sumen a l'ampli llistat d'alts càrrecs de la Generalitat i també plantaran el monarca en la seva primera visita a Catalunya des de l'1-O | El sobiranisme no perdona al cap d'estat espanyol que avalés la repressió policial en el seu discurs del 3 d'octubre
01/01/1970
L'exlíder de Podem Catalunya i el cap de files d'ERC a Barcelona narren com han viscut la visita al fins ara vicepresident de la Generalitat
El delegat del govern espanyol, Enric Millo | ACN
01/01/1970
El PP, Ciutadans i el PSC donen suport als juristes que van plantar el president del Parlament per denunciar l'existència de presos polítics
L'obra amb els presos polítics catalans censurada a Arco | Youtube
Toni Vall | 13 comentaris
01/01/1970
«El millor epíleg per la tirallonga de disbarats -raper a la presó, exposició d'Arco censurada i llibre Fariña segrestat- era sens dubte que Joaquín Reyes disfressat de Puigdemont fos abordat per sis guàrdies civils que el volien detenir. Déu existeix!»
Reunió del consell executiu durant la legislatura passada | ACN
01/01/1970
JxCat i ERC preveuen tornar a l'estadi anterior a l'aplicació del 155, que va suprimir les delegacions catalanes | El front internacional serà un element clau de l'executiu, tot i que Afers Exteriors podria perdre la categoria de conselleria i integrar-se a Presidència
Hospital del Pilar | Adrià Costa
Toni Vall
01/01/1970
«​Quina experiència tan especial la de parlar amb un metge, la de comprendre’l i que et comprengui»
Carles Puigdemont intervé al míting de Junts per Catalunya a Vic | Junts per Catalunya
Oriol March | 45 comentaris
01/01/1970
El president a l'exili continuarà a Brussel·les, on disposarà de reconeixement i atribucions polítiques | Jordi Sànchez serà la primera opció alternativa per liderar el Govern, però Turull i Junqueras també figuren com a alternatives