Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR


Venc empresa enquestadora, o canvio per Opel Corsa

«Les enquestes han perdut la seva funció orientadora i predictiva. En un context d'hiperconnexió i d'accés global a la informació, cal trobar noves maneres d'esbrinar l'opinió dels ciutadans i les tendències de l'electorat»

per Germà Capdevila, 29 de juny de 2016 a les 00:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 29 de juny de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
En les darreres eleccions generals britàniques es van realitzar 95 sondejos electorals, incloent-hi el tradicional a peu d'urna. Més de la meitat, unes 45 enquestes, van preveure un triomf laborista, la resta parlaven d'un empat tècnic o una lleugera victòria conservadora. Els conservadors de David Cameron van obtenir la majoria absoluta. Cap enquesta, cap, no ho va preveure.

Els britànics són gent seriosa. De seguida van encarregar un estudi a una comissió independent per esbrinar el perquè d'aquesta desviació en la previsió dels resultats. Les conclusions, després de mesos de treball, eren d'allò més variades, des del fet que els joves responen les enquestes però són els més abstencionistes (amb la qual cosa distorsionen els resultats) fins a l'efecte vergonya a dir el sentit del vot, que afecta més als votants de la dreta que els de l'esquerra.


Vet aquí que, tancades les urnes el dia del referèndum sobre la permanència a la UE, una nova enquesta –en aquest cas telefònica- pronosticava un triomf dels partidaris de romandre a la Unió, per 52% a 48%. Els resultats van ser exactament a la inversa. 

Tot esperant els resultats definitius a la London School of Economics amb una bona colla de periodistes, catedràtics, spin doctors i analistes, un alt directiu d'un fons de capital risc em va confessar que "et faries creus de la fortuna que s'han gastat avui els hedge funds en una enquesta privada massiva a peu d'urna per preveure el resultat i poder especular contra o a favor de la lliura". Tanmateix no van poder fer gaire res, perquè els resultats no eren concloents. Una fortuna llençada a les escombraries.

Les eleccions generals espanyoles ens van donar un nou exemple de la crisi terminal de les enquestes. El sondeig a peu d'urna de les televisions autonòmiques van fallar estrepitosament. Van dibuixar un escenari que no es va complir gens ni mica. 

Ja fa temps que comprovem que abans de les eleccions les enquestes són una eina més de màrqueting electoral. Cada bàndol les cuina per afavorir el seu posicionament polític. El que ara comprovem és que tampoc no serveixen per fer cap pronòstic fiable a peu d'urna. 


En una era on una gran part de la població viu permanentment connectada i hiperinformada, és evident que les tècniques demoscòpiques tradicionals han perdut efectivitat. Caldrà trobar noves fórmules o oblidar-les definitivament. Jo voto per la segona opció.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Germà Capdevila
Director del Consell Editorial de NacióDigital i editor de la Revista Esguard. A Twitter: @gcapdevila
15/09/2019

L'exindepe

08/09/2019

Hong-Kong fa por

05/09/2019

Brexit: una lliçó per a Catalunya

01/09/2019

La tempesta abans de la calma

25/08/2019

Turquia ens mira

18/08/2019

Open Arms, traficants

11/08/2019

74 anys

04/08/2019

Un salari mínim català?

28/07/2019

Inestabilitat

21/07/2019

Què cal fer a Madrid?

Participació