1 de 10

Facebook podria pronosticar el 26-J

per Karma Peiró, 12 de juny de 2016 a les 00:05 |

«Si John F. Kennedy va arribar a la Casa Blanca gràcies a la televisió, la xarxa social podria decidir el nou president d'aquesta campanya?»

Aquesta informació es va publicar originalment el 12 de juny de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Des que Barack Obama va guanyar-se l'electorat a través de les xarxes socials en la seva primera campanya del 2009, són nombrosos els partits que s'emmirallen en aquella estratègia comunicativa, fresca i interactiva, per aconseguir més votants. Que les xarxes socials tenen un poder d'influència immens en campanya, ja no és cap novetat. Tot partit compta, des de fa anys, amb un equip de comunicació que dedica tàctiques cada cop més encertades i agressives, dirigides a captar l'electorat. Les pàgines de Facebook dels partits d'aquest 26-J ja van plenes de vídeos dels candidats, el format més efectiu per captar milers de visites i centenars de comentaris.

Facebook és, de llarg, la xarxa que més interès desperta i a on s'hi inverteixen tots els esforços per encertar els missatges. I no és en va: actualment, compta amb 1.590 milions d'usuaris únics actius, superant amb escreix els que té Whatsapp, Twitter o Instagram. Una altra dada interessant és que, segons un estudi recent del Pew Research Center, un 63% dels usuaris de Facebook s'informa únicament a través del que arriba al seu mur.


Per aquest motiu, cada cop apareixen més estudis que analitzen els efectes de les xarxes socials en la percepció d'un partit polític i el comportament dels votants. El 2009, amb motiu de les eleccions generals holandeses, un equip d'investigadors de la Universitat de Twente dels Països Baixos, va demostrar que l'ús del "social media" podria augmentar la consciència política i inclinar l'opinió cap a un partit o candidat. Però com?

A Facebook, els comentaris positius incideixen en el vot de qui els llegeix. De la mateixa manera, les opinions en contra d'un candidat o partit poden modificar el resultat final d'una campanya. Una altra investigació, publicada al Journal of Experimental Political Science, corrobora aquesta teoria. L'equip investigador del Departament de Comunicació i Ciències Polítiques de la Universitat de Delaware (EUA) argumenta que la interactivitat que s'origina a la pàgina de Facebook d'un partit polític pot decantar la balança cap a un costat no previst. "El que demostra aquest estudi és que la gent es fia del que diuen els seus amics i coneguts, i això pot ser molt influenciable en una campanya", explica Paul Brewer, un dels directors de l'estudi. És cert que es poden falsejar els comentaris, o que es poden crear perfils ficticis per provocar, però la majoria dels que hi participen són reals i exerceixen un efecte en la resta.


Aquesta setmana, l'enquesta del CIS ha pronosticat el possible "sorpasso" d'UnitsPodem al PSOE. Segons el Centre d'Investigacions Sociològiques, el PP tornaria a guanyar les eleccions espanyoles del 26 de juny, però perdria entre dos i cinc escons. I la coalició d'Iglesias-Garzón superaria el PSOE, quedant en segona posició. Una sorpresa, ja que en la convocatòria d'eleccions tothom pronosticava un resultat similar al del 20-D. 

En els pròxims dies de campanya sortiran altres enquestes que confirmaran o variaran aquests vaticinis. I ens les podrem creure o no, però el cert és que aquests avanços de resultats tenen una influència, tant en els candidats com en la intenció de vot. Si John F. Kennedy va arribar a la Casa Blanca gràcies a la televisió, Facebook podria decidir el nou president del 26-J? La xarxa social juga, per ara, un paper d'intermediari, és el lloc on es recullen opinions. Però potser en breu ofereix una estimació dels resultats de campanya en funció dels "m'agrada", les comparticions i els comentaris a favor o en contra d'un candidat.

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Karma Peiró
Directora de NacióDigital
A Twitter: @kpeiro.
Més articles de l'autor
28/04/2018

​El sentiment dominant

21/04/2018

15.000 «bots»

14/04/2018

​El dret a protestar​

07/04/2018

Realitat o ficció?

31/03/2018

És una bogeria

24/03/2018

L'efecte bumerang

17/03/2018

Què fem, prohibim el futur?

10/03/2018

Soraya i els robots

07/03/2018

Sí, fem vaga

24/02/2018

El món que volem

Participació