Design Thinking: donant solució a necessitats reals

«Es tracta d'una forma de basar-se en les possibles solucions agafant com a punt de partida un objectiu (una millor situació futura) en lloc de la solució d'un problema específic»

per Marc Fernàndez , 26 de febrer de 2016 a les 09:20 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de febrer de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Design Thinking és un mètode per generar idees innovadores que ens permetin la resolució de problemes que usuaris reals estan tenint.

En aquest sentit, es tracta d'una forma de basar-se en les possibles solucions agafant com a punt de partida un objectiu (una millor situació futura) en lloc de la solució d'un problema específic, tal com acostumem a fer. Tenint en compte tant les condicions i paràmetres del problema present i futur, es poden explorar situacions alternatives al mateix temps.


Els processos de Design Thinking es divideixen en cinc etapes:

(I) Empatitzar: hem de començar a comprendre de manera profunda les necessitats dels usuaris als què solucionarem el problema. Al final, l'objectiu és generar solucions que s'adaptin al que necessiten.


(II) Definir: Què hem après dels nostres usuaris? Ara és el moment de recopilar i veure què realment aporta valor i ens obre perspectives interessants. Identificarem els problemes principals per aportar una bona solució.
 

(III) Idear: Anem a generar idees! I no en descartarem cap a priori. Estem buscant solucions! Hem d'eliminar perjudicis i judicis de valor.

(IV) Fer un prototip: és moment de convertir les idees en alguna cosa real i palpable. D'aquesta manera visualitzarem la solució i podrem definir què convé millorar.

(V) Fer un test: funcionarà el nostre prototip? És moment de provar-ho amb els nostres usuaris i que valorin la solució que hem desenvolupat. Aquesta fase és molt important. Veurem els punts a millorar, les possibles errades i serà el punt de partida per evolucionar la nostra idea i arribar a la solució al problema.

Aquestes mesures ens estimulen i en un equip ens ajuden a emmarcar el problema, fer les preguntes correctes, tenir més idees i arribar a millors respostes.

Hem doncs obrir la nostra mentalitat i incorporar:

- La creativitat: Fer servir la nostra imaginació i les nostres idees per crear alguna cosa.

- Pensament ambidextre: Hem de ser capaços d'utilitzar el cervell esquerre (lògica) i el cervell dret (creativitat).

- Centrar-nos en l'usuari (Empatia): desenvolupar la capacitat de comprendre i compartir el sentiment dels altres.

- Curiositat: No hem de perdre el desig de saber o aprendre alguna cosa. Sempre!

- L'optimisme: Hem de tenir esperança i confiança en el futur. És no viurem!

Sí, fent una mica d'autoavaluació i d'examen de consciència, crec que cada un de nosaltres tenim aquestes habilitats. El grau pot variar. Un coneixement conscient i l'oportunitat de introduir-lo en la nostra rutina diària poden ajudar a millorar aquestes habilitats encara més.

Així que ja podem començar a incorporar alguns dels trets del Design Thinking durant les nostres reunions. Pot ser que vulguem posar-lo a prova en el disseny d'un producte o un servei. Si som capaços d'adaptar aquestes habilitats en la gestió de projectes, aconseguirem avenços i anirem a una velocitat millor que la de la nostra competència. 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Marc Fernàndez
Manresà  inquiet del 78, català, i empresari. Llicenciat en Medi Ambient i màster en diferents àrees de gestió empresarial: des de qualitat, seguretat laboral, administració i direcció d'empreses, fins a direcció econòmica - financera.  Fundador de Innio.biz.
 
Ha estat Cap de Demarcació de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya, i actualment és el vicepresident del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya. 
 
Col·labora en diverses publicacions especialitzades en emprenedoria  i gestió empresarial. 
24/03/2020

I després del coronavirus?

14/01/2020

Els e-nadons

12/06/2019

Desigualtats, també, en l'àmbit digital

04/03/2019

Catalunya, un referent tecnològic

12/01/2019

Som digitals?

07/07/2016

Hi ha clients que no ens convenen

31/03/2016

Recordant les quatre «P»: el màrqueting de sempre

26/02/2016

Design Thinking: donant solució a necessitats reals

21/12/2015

Proposta de Valor: Quins beneficis aportem als nostres clients?

06/11/2015

Podem preveure el fracàs d'un nou projecte?

Participació