I ara què faig?!

«En els darrers mesos s’ha penjat el cartell de ‘Portal de Transparència’ a nombroses webs d’administracions públiques, però la seva eficàcia encara està per demostrar»

per Karma Peiró, 3 de gener de 2016 a les 00:04 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 de gener de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Per si algú encara no s’ha assabentat, aquest 1 de gener de 2016 s’ha obert la porta a la transparència per les administracions públiques locals. Per la Generalitat ja fa sis mesos que la llei va entrar en vigor. Això, ens dóna dret als ciutadans a fer preguntes i a rebre respostes en el termini màxim d’un mes. I ho podem fer de manera presencial o per Internet. 

Si optem per la via de la xarxa, el primer pas és localitzar el portal de transparència de l’administració a la qual volem adreçar una petició. Si no troba l'accés des del web del seu ajuntament, no desesperi: sempre pot acudir a Google i cercar: "Portal transparència" + "nom del seu municipi". Potser ni així, el troba. No es confongui amb el "Portal de Dades Obertes", un repositori d'arxius que no dóna accés a demanar informació. 

Posem per cas que troba el portal de transparència que estava cercant. El següent pas, és localitzar l’apartat que digui: "Dret d’accés a la informació pública"; però també pot ser: "Dret de petició" o "Participació ciutadana", o... No podrien posar-se d’acord les administracions per nomenar-lo de la mateixa manera? Una vegada dins, haurà de trobar el formulari de sol·licitud d'informació, que tampoc li serà fàcil. 

Ha de saber que per enviar l'esmentat formulari, necessitarà primer un certificat digital. I per aconseguir-lo s'haurà de personar en una de les oficines de la seva ciutat que tenen capacitat per a concedir-lo. Per tant, si pensava que ara mateix enllestiria la seva petició d'informació, anava errat. 



Posem per cas, que ja disposa del seu certificat digital, que ha aconseguit enviar el formulari amb la informació que desitja, que ha passat el termini d'un mes, però que no ha rebut cap resposta. Ha de saber que la Llei li dóna dret a fer una reclamació a la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública. De nou, armi's de paciència, perquè tal com explica el President de l'Associació d'Arxivers de Catalunya, Joan Soler, el camí d'obstacles és llarg. 

Les barreres amb els quals ens trobem els ciutadans per exercir el nostre dret a obtenir informació pública són vergonyoses. A la confusió i repetició de portals amb la paraula 'transparència', s'han de sumar els constants salts a diferents enllaços que, en molts casos, acaba en atzucacs o en una pàgina en blanc amb la paraula: "Error". La impotència amb la qual es troba el ciutadà en aquesta situació és tan gran, que arriba a frustrar. 

El mínim que es demana a l'administració és que intenti fer el tràmit com un ciutadà i resolgui, d'una vegada, tots els entrebancs tècnics per tal que no se'ns quedi cara de ximples davant de la pantalla dient: "I ara què faig?!"

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació