Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR


El llarg camí cap a la transparència

«Resum de l’intent: 6 pàgines web diferents, 11 desplegables, 2 possibilitats de descàrrega del mateix formulari, la necessitat d’un IDCAT SMS (previ registre) per a poder-me autenticar com qui sóc realment»

per Joan Soler Jiménez, 1 de gener de 2016 a les 11:16 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 1 de gener de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Avui ho he intentat. He volgut saber com presentar una reclamació a la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública. He entrat al portal de Transparència de Catalunya. He cercat la secció de la Comissió de Garantia per saber com funciona i he trobat un enllaç a la dreta de la pàgina web on sota l’epígraf “Destaquem” hi posa “Fes una reclamació”. He clicat aquest punt i he anat a parar a una nova pàgina, aquesta vegada fora del portal de Transparència de Catalunya i sí dins del portal de Tràmits de la Generalitat de Catalunya. En aquesta nova pàgina titulada “Reclamació davant la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP)” i ha un enllaç a la part inferior on hi posa “Presentar la reclamació”. Hi he entrat i hi he trobat cinc desplegables informatius sobre els terminis, la documentació a presentar, altres requisits, taxes i altra informació. La més divertida és “altra informació” atès que et porta al punt d’inici de tot el procés. La de “taxes” ens informa que no hi ha taxes associades en aquest tràmit. La més interessant és la de documentació a presentar: còpia de la sol·licitud d’accés a la informació, còpia de la resposta que us ha enviat l’Administració, còpia de l’escrit que heu adreçat a l’Administració en el qual demaneu que faci efectiu el lliurament de la informació ..., còpia del recurs de reposició, si s’escau, i de la seva desestimació ..., i un annex de dades específiques, de presentació obligatòria, que t’envia a un formulari en word. En aquest annex de dades específiques s’informa que pots sol·licitar la “mediació” de la GAIP en tot aquest procés. Ara, jo vull fer la reclamació, la mediació ve després. On és el formulari principal? Perquè aquest és només un annex.

Seguim. A la mateixa pàgina tens dues possibilitats: “Reclamar per internet” o “Reclamar presencialment”. S’obren dos desplegables que informen com fer-ho en cada cas. Ambdós tenen formularis ad-hoc. El farem per internet. S’informa en cinc passos tot el que s’ha de fer. El cinquè ens diu que caldrà que el formulari el signis electrònicament. Ara bé, i l’annex de dades específiques? Que s’ha de signar? He de signar un word o he de generar un pdf per a continuació signar-lo electrònicament? Diu que ho puc fer amb IdCat SMS un sistema àgil que t’envia un codi al teu mòbil. Però primer t’has d’identificar i registrar a no sé on. Em decideixo a omplir el formulari per internet clicant la pastilla “Ves-hi”. I entro en un nou portal que en realitat és el portal de Tràmits de la Generalitat per amb l’estètica antiga. M’hi trobo un procediment per descarregar-me el formulari, en pdf. Ara bé, si no tens l’Adobe Reader versió 9.1 o superior no hi ha manera humana de fer-ho. Ho intento igualment. Clico el “descarrega el formulari” i em trobo de nou amb una nova pantalla per tornar-me a descarregar el formulari! A! És clar, es tracta de poder visualitzar el formulari a nivell informatiu però sabent que l’hauràs de signar electrònicament igualment i que sense “autenticació” no el podràs tramitar. L’obro igualment i em trobo amb un missatge inquietant: “To view the full contents of this document, you need a later version of the PDF viewer.” Sense la versió adequada de l’Adobe Reader, versió 9.1, programa propietari, no puc veure el formulari, no el puc omplir i, per tant, no puc presentar la reclamació.


Resum de l’intent: 6 pàgines web diferents, 11 desplegables (alguns amb informació repetida), 2 possibilitats de descàrrega del mateix formulari, la necessitat d’un IDCAT SMS (previ registre) per a poder-me autenticar com qui sóc realment, la necessitat de versions actualitzades d’Adober Reader i la possibilitat darrera de si em falla tot això, presentar presencialment la reclamació. Per fer-ho m’he de descarregar dos formularis addicionals, omplir-los, imprimir-los, signar-los a mà i presentar-los en persona a qualsevol oficina de registre de la Generalitat o a la seu de la GAIP. Sort que avui no volia reclamar res sinó només saber com fer-ho. No vull saber com em sentiré el dia que algú m’hagi denegat l’accés. El llarg camí per la transparència passa, en primer lloc, per desburocratitzar els procediments. La burocràcia al servei del ciutadà i no pas al servei del sistema, siusplau.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació