L'IBI s'apujarà només per als habitatges amb valor de mercat més alt

Les noves ordenances fiscals de Barcelona incorporen subvencions a les persones més necessitades | Els vehicles dièsel deixaran de tenir bonificacions explícites | Es crearà una taxa que permetrà el desenganxament de la grua municipal

J.P.
16 de novembre del 2015
Actualitzat a les 17:07h
La proposta d'ordenances fiscals de la ciutat de Barcelona, aprovades de forma inicial aquest dilluns en un ple extraordinari, busquen aplicar una política fiscal progressiva i redistributiva i actualitzar les ordenances que no s’havien revisat des del 2012 i repartir la càrrega impositiva en els contribuents.

En el seu punt més polèmic, l'aplicació de l'Impost de Béns Immobles, la proposta inclou finalment una congelació de l’IBI per als immobles de menor valor cadastral (VC) i preveu actualitzar-lo per trams per als VC més alts, fins a un màxim d’un 6%.

En concret, els habitatges amb un valor cadastral per sota dels 100.000 euros -el 79% dels immobles de la ciutat- mantindran l'IBI congelat, mentre que els situats entre 100.001 i 300.000 s'apujaran un 4% i per sobre d'aquest valor, un 6%. El projecte d’Ordenances Fiscals també contempla augmentar totes les bonificacions de l’IBI que la llei permet per a col·lectius de més vulnerabilitat. Amb l’actualització del valor cadastral en les bonificacions es pretén que aquests col·lectius recuperin el percentatge de bonificació perdut degut a l’increment lineal del VC en un 10% els darrers dos anys.

També s’amplia fins a cinc el període actual de tres anys per a la bonificació de l’IBI dels habitatges de protecció oficial i s’implanta la disminució progressiva de la bonificació de manera gradual a partir del tercer any. D’aquesta manera, els propietaris de pisos protegits tindran bonificada la quota els 3 primers anys al 50%, com en l’actualitat, i s’obre la porta a obtenir una bonificació del 30% de la quota durant el quart any, i un 10% durant el cinquè any des de la compra de l’immoble.

En l’impost de plusvàlues, dins de la bonificació del 95% en la quota de l'impost per les transmissions mortis causa de l'habitatge habitual, es proposa ampliar de 2 a 10 anys el període mínim de residència habitual per evitar que l’estada d’una persona gran més de dos anys en una residència comporti quedar-se sense beneficis fiscals per als seus hereus. I específicament s’incorpora, a proposta de la CUP, que aquesta bonificació sigui possible també si l’habitatge es destina a lloguer social.

Subvencions a les persones més vulnerables

Si bé les subvencions no estan incloses en les Ordenances, fruit de les negociacions i converses amb els grups es proposa arribar, per aquesta via, fins a una subvenció equivalent del 50% de la quota de l’IBI en casos de persones amb rendes baixes, i tenir en compte circumstàncies dels membres de la unitat familiar que per exemple estiguin en situació d’atur de llarga durada.

També a través de subvencions, es proposa subvencionar amb l’equivalent del 95% de la quota de l’IBI als comerços emblemàtics, un total de 79 establiments, segons un primer llistat de l’Ajuntament, atenent a una demanda d’ERC.

En el capítol d’ajut als emprenedors, s’incorpora una subvenció equivalent al 20% de la quota de l’IBI per a les empreses que incrementin plantilla i s’amplia les subvencions de l’Impost d’Activitats Econòmiques (IAE) entre el 20 i el 50% si s’amplia entre un 10 i un 25% de mitjana la plantilla amb contractes indefinits. També s’incorporen noves subvencions per a les empreses que s’adhereixin al programa REEMPRESA, durant el primer any, sempre que es mantingui l’activitat durant aquest any.

En el capítol de fiscalitat ambiental, el Govern municipal fa un pas endavant per apostar clarament per les noves energies, deixa de bonificar de manera explícita els vehicles dièsel i aposta per fomentar l’ús del vehicle de benzina que emet menys partícules en suspensió, en coherència amb l’estratègia contra el canvi climàtic i l’estratègia de la ciutat perquè hi hagi menys contaminació dels vehicles.

Amb la nova proposta d'ordenances es bonifiquen tots els vehicles no contaminants, i no només els turismes com fins ara. S’incorporen també els vehicles híbrids en les bonificacions, amb un 75% de l’impost de circulació, amb la condició que siguin de benzina i emetin màxim 120 gr/km CO2. Pel que fa als vehicles de benzina o bioetanol, es bonificaran tots els vehicles fins a 120 gr/km CO2 d’emissions amb un 25% i s’amplia d’1 a 5 anys de bonificació.

Increments de taxes per fomentar la coresponsabilitat

El projecte contempla també increments de les taxes vinculades a l’emissió d’informes tècnics o autoritzacions per part de Bombers o Guàrdia Urbana, per exemple per sol·licituds d’ocupacions a la via pública per rodatges o circulació de vehicles especials. S’incrementa, per tant, la participació en el cost de les gestions necessàries que cal realitzar per activitats lucratives privades i que no ha de fer front la resta de la ciutadania.

Una de les novetats és que s’incorpora es subvencionar a les entitats o activitats no lucratives la taxa sobre els informes tècnics obligatoris de protecció civil i emergències quan s’organitza un negoci o esdeveniment amb ànim de lucre.

Nova taxa per desenganxament de la grua municipal

Es manté la proposta per implantar una taxa d’enganxament de la grua abans que s’iniciï la marxa. Aquesta taxa, existent en la majoria de ciutats de l’Estat (Madrid, València, Sevilla, etc.), vol regular una pràctica no regulada fins ara: el desenganxament de la grua un cop la Guàrdia Urbana ha donat ordre de retirada del vehicle, fet que evitarà pagar el cost sencer de la grua (73,85€ enlloc de 147,7€ en cas d’un turisme). Tant en el cas del servei de grua com el servei d’enganxament, s’aplicarà una reducció del 10% de la taxa en el cas que els vehicles sancionats no hagin tingut cap multa en el darrer any, atenent a una demanda feta per ERC.
Arxivat a