La vaga d'examinadors de trànsit provoca el «caos» a les autoescoles catalanes

Només a la demarcació de Barcelona s'han anul·lat 4.000 proves per culpa de la protesta

per ACN , 10 d'octubre de 2015 a les 09:52 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 10 d'octubre de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La vaga del col·lectiu d'examinadors de la DGT, iniciada fa tres setmanes, està desencadenant "el caos" a les autoescoles catalanes. La protesta ja ha anul·lat quasi 4.000 exàmens només a la demarcació de Barcelona, assegura la portaveu de la plataforma "Vull saber la data d'examen", Teresa Coll. Les empreses de formació alerten que és un fet "gravíssim" que bloqueja la contractació d'hores pràctiques i posa la seva comptabilitat contra les cordes.

Per als alumnes, que ja estaven afrontant 4 o 5 -o més- setmanes d'espera per poder examinar-se, la vaga suposa que se'ls comunica el mateix dia de la prova que finalment no seran avaluats. Les autoescoles demanen "sensibilitat" a examinadors i DGT.


El conflicte, de fet, ja fa temps que dura. El pecat original del col·lapse actual es va produir fa 3 anys. Llavors va tenir lloc una jubilació nombrosa d'examinadors però la Direcció General de Trànsit (DGT) no havia previst com cobrir aquestes baixes. I a dia d'avui encara no els ha substituït. 

Un mes d'espera per "pujar a examen"


Va aparèixer un desajust "claríssim" entre les sol·licituds dels alumnes per examinar-se i la capacitat de la DGT per examinar-los, aclareix Teresa Coll. El coll d'ampolla provoca que els aspirants s'hagin d'esperar més d'un mes per "pujar a examen". I, a més, el dia concret de la prova la DGT només es confirma 7 dies abans. 

La conseqüència lògica d'aquest retard és que, sense dates d'examen, hi ha moltes setmanes en què els vehicles i els professors estan aturats i no generen cap ingrés. "I les despeses de l'empresa s'han de pagar igualment", explica Xavi Vallejo, membre de la plataforma, per evidenciar les dificultats econòmiques que viuen des de fa tres anys.


Les autoescoles catalanes, i concretament les de Barcelona, van inventar-se el mes de desembre passat una fórmula per sobreviure a les turbulències desencadenades per aquesta manca d'examinadors: la plataforma "Vull saber la data d'examen". Aquesta unió va cristal·litzar en un acord "d'autoregulació", una iniciativa que ha estat imitada en altres províncies de l'estat, explica Vallejo. 

Cada autoescola es va comprometre a pujar els alumnes "a poc a poc i no tots a la vegada". La mesura va permetre que tots els aspirants coneguessin la seva data d'examen amb antelació i l'increment d'ordre es va fer notar també va augmentar "molt" la xifra total de proves realitzades, destaca.

La vaga rebenta l'ordre

Aquest esforç per part de les autoescoles ha procurat un equilibri de mínims que es va trencar el 14 de setembre, quan va arrencar la vaga dels examinadors de proves pràctiques, farts d'una mancança de personal que ja dura 3 anys. Els alumnes, que ja no saben quin dia podran examinar-se, han deixat altre cop de comprar classes pràctiques i això ha tornat a angoixar financerament les autoescoles. 

Els alumnes en aquest conflicte són el dany més colateral. Però comencen a ser molts. Des que ha començat la protesta d'aquest col·lectiu, iniciada fa tres setmanes, ja s'han anul·lat exàmens pràctics -de maniobres o de circulació- a gairebé 4.000 persones només a la demarcació de Barcelona, afirma Coll, que alerta contra la dificultat de poder reabsorbir aquesta acumulació. A la resta de demarcacions la situació és "similar". 

La vaga interromp sobtadament la jornada de l'examen. Així, els aspirants que esperen el seu torn, després d'haver pagat taxes i hores de formació i d'haver-se programat un matí lliure entre setmana, reben la notícia que no seran avaluats a causa de la protesta. Entren a formar part d'aquesta bossa d'alumnes pendents.

Augmenten els alumnes suspesos

Per altra banda, la crispació que genera la protesta també ha disparat la xifra d'alumnes suspesos, subratlla Vallejo. Aquest formador ho relaciona amb la manca d'organització de la formació i els nervis "extra" que pateixen els alumnes que no saben fins al final si podran o no examinar-se. 

Coll ha assegurat que respecten "les motivacions" dels examinadors de la DGT que han decidit dur a terme la mobilització. Però també els demana "sensibilitat" perquè entenguin el perjudici que causen tant a autoescoles com a alumnes, a l'hora que exigeix a la DGT una negociació immediata

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Arxivat a:
Economia, DGT, trànsit, vagues
Participació