La NASA troba aigua líquida a Mart

Els investigadors apunten que la descoberta de reguerols que baixen de la superfície de turons durant l'estiu augmenta les probabilitats de trobar vida al planeta vermell

per Redacció , 28 de setembre de 2015 a les 17:50 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 28 de setembre de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Les imatges de l'orbitador MRO de la NASA, estudiades amb un espectròmetre d'imatge Foto: JPL / NASA

La NASA ha obtingut evidències de la presència d'aigua salada a Mart en una zona coneguda com a solcs lineals (RSL) que es troben presents a les vessants dels cràters en les estacions més càlides del planeta, segons ha explicat a través de la seva pàgina web.

Aquesta troballa, publicada pel Nature Geoscience, i anunciada en roda de premsa pel director de ciència planetària de la NASA, Jim Green, s'ha produït a través de les observacions realitzades amb l'aparell MRO de l'Agència. Les seves imatges han estat estudiades amb CRISM, un espectòmetre d'imatges que permet identificar els minerals i altres compostos que hi ha a la superfície marciana.

MRO ha fet un seguiment d'aquests solcs durant anys, fet que li ha permès determinar evidències "de sals hidratades" en "quatre llocs diferents".

D'aquesta manera i segons han confirmat els científics, els solcs "es deuen a l'activitat d'aigua salda". Les dades obtingudes per la nau mostren els solcs analitzats que es formen habitualment en latituds mitjanes de l'hemisferi sud del planeta a l'estiu en aquesta zona.

El fet que els RSL no hi siguin durant tot l'any ha portat a la NASA a determinar que es tracta d'un flux d'aigua líquida que s'estén com a conseqüència de l'arribada de les temperatures més càlides. Aquests rastres es mouen cap avall a través dels turons i desapareixen amb la baixada de les temperatures.

L'origen d'aquesta aigua

Els experts expliquen que encara no se sap l'origen de l'aigua que forma els RSL. De fet, el que els desconcerta és l'extrema aridesa que hi ha al voltant dels solcs.

I consideren diverses possibilitats: com per exemple que l'aigua es formés a les capes subterrànies del planeta i sortís a la llum després de la fusió del gel durant l'estiu a Mart. Tot i això, hi ha dades que ensorrarien aquesta teoria.

De la mateixa manera, també apunten que l'aigua es pot formar a partir del vapor d'aigua expulsat per l'atmosfera del planeta. tampoc està clar si Mart pot subministrar prou vapor d'aigua cada any suficient per crear aquests sols. Per últim, tampoc descarten la presència d'un aqüífer.

Els reguerols a la superfície del cràter Garni a Mart Foto: NASA/JPL/University of Arizona

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor