El bisbe de Solsona demana el vot per Junts pel Sí

Xavier Novell insta als feligresos que siguin conscients del moment històric

En la seva glossa de diumenge es desmarca de la resta de bisbes catalans

Els bisbes catalans responen el cardenal Cañizares i defensen la «legitimitat moral de totes les opcions polítiques»

| 23/09/2015 a les 12:03h
Especial: 27-S Eleccions Parlament 2015
Arxivat a: Política, Bisbe de Solsona, eleccions Parlament 201527-S, Xavier Novell
El bisbe de Solsona, Xavier Novell, en una imatge d'arxiu | ACN
Aquesta notícia es va publicar originalment el 23/09/2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El bisbe de Solsona, Xavier Novell, va ser titllat d'espanyolista per la manera com va arribar a ocupar el càrrec. És a dir, com el delfí de Jaume Traserra, la persona que va substituir el carismàtic Antoni Deig i que va fer un gir copernicà al caire catalanista que havia adoptat la institució. Això i els elogis que rebia des de sectors ultracatòlics i espanyolistes com Germinans Germinabit va fer que Novell fos vist, des del principi, com un bisbe de caire conservador i amb simpaties per l'unionisme.

Ara bé, durant els darrers temps, el discurs de Novell ha trencat radicalment la percepció inicial. Ho va fer l'any passat, pocs dies abans de la Diada, quan en el Full diocesà va assenyalar: "Quan s'afirma que Catalunya no té dret a l'autodeterminació i que seria il·legal la consulta, s'està usant la llei per impedir un dret fonamental que és anterior i superior a l'ordenament jurídic vigent". Ara, quan només falten quatre dies per la data clau del 27-S, es torna a pronunciar en el mateix sentit.

A la glossa de diumenge vinent Novell demana als feligresos que siguin conscients del moment històric quan vagin a votar. D'aquesta manera, el bisbe de Solsona es desmarca de la resta de bisbes catalans, que en una carta de resposta a l'arquebisbe de València, Antonio Cañizares, defensen la "legitimitat moral de totes les opcions polítiques" que es basin "en el respecte de la dignitat de les persones i dels pobles". S'ha de dir que Novell escriu amb dies d'antelació la glossa, i que per tant hauria emès aquest missatge abans de saber la resposta conjunta dels bisbes a Cañizares.

Xavier Novell també demana, en el seu missatge de diumenge vinent, que totes les parròquies facin repicar les campanes per acompanyar el que és una jornada històrica. Alhora, assegura que només hi ha una candidatura que garanteixi la independència amb el posterior reconeixement internacional, en una clara al·lusió a Junts pel Sí. Tot i això, el bisbe reconeix que hi ha una altra opció que defensa la independència de Catalunya. Sigui com sigui, el que també demana als feligresos és que escoltin l'opinió de fills i néts, perquè d'ells és el futur que ara es dirimeix. Alhora, qualifica de referèndum el 27-S i aposta per convèncer els indecisos.
 

Glossa del bisbe de Solsona sobre el 27-S (pdf)

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

a missa
Josep de Biosca, 23/09/2015 a les 12:17
Interessant
+57
-5
no soc creient, però diumenge que ve anirè a missa (després de votar, es clar)
un altre cop de mà
Anònim, 23/09/2015 a les 12:18
Interessant
+71
-7
Com la Societat Catalana, la nostra Esglesia també va a anys llum per davant de la Espanyola i s'ha sabut posar al costat de la evolució.
Benvinguts, aixó els farà guanyar en credibilitat.
gràcies
Anònim, 23/09/2015 a les 12:25
Interessant
+66
-4
Catalunya necessita una conferencia episcopal pròpia, desvinculada de l'espanyola i amb veu al Vaticà.
Òsmosi
Jordi M , 23/09/2015 a les 12:31
+32
-2
Tu agafes dos homes criats dins una bombolla com la del Travolta. Aïllats de tot. Sense cap mena d'ideologia política ni adscripció nacional fins que, arribat a edat adulta, en poses un a fer de mestre d'escola pública i l'altre de bisbe de Solsona. Al cap de no res, tots dos s'hauran fet independentistes. El primer, de Palestina, i el segon, de Catalunya.
!!ALERTA!!
Anònim, 23/09/2015 a les 12:52
+49
-4
Aneu emb compte. Ahir a mi em ban donar un sobre de JUNTS PEL SI i a dintre corresponia al PP Avans de votar reviseu el sobre.
EL CÉSAR O DÉU ,SR. BISBE ?
BJ, 23/09/2015 a les 13:01
+6
-54
E. MUNICIPALS FA TRES MESOS.
CATALANS: 7.571.127

CENS: 5.376.160

VOTANTS: 3.049.806

Separatistes: 1.398.099

Separatistes: 26% DEL CENS
RECTIFICAR ES DE SABIS
Anònim, 23/09/2015 a les 13:02
+36
-2
Vaig participar en la xiulada que li vam dedicar a la festa major de Solsona per no voler fer sonar les campanes a la diada de fa uns anys a les 17:14h. No se si es per allo que l'esglesia sempre segueix la corrent de la societat pel seu interés, pero en tot cas felicitats pel canvi d'actitut.
Bajo palio
Masias , 23/09/2015 a les 13:02
+7
-64
Y habrá un cielo independiente solo para los catalibanes, las misas se celebrarán con cava, la virgen de Monserrat será blanca y el obispo en vez de báculo llevara una butifarra

Y Mas 3 % bajo palio, la Forcadell de sacristana y el Junki de monaguillo.
Marxem Ja!
Anònim, 23/09/2015 a les 13:14
+47
-3
Ets molt ruquet Masias. Si aquest es tot e teu argumentari anem arreglats!
Us ompliu la boca del 3% i no parleu dels xoriços corruptes que volten per Espanya.... no sé noi,fes-t'ho mirar.
VISCA LA LLIBERTAT DE CATALUNYA!!!!
Anònim, 23/09/2015 a les 13:51
+17
-2

//*//
La conferència episcopal catalana també cal independitzar-se de l'espanyola
Anònim, 23/09/2015 a les 14:33
+29
-1
Com de la banca espanyola, dels sindicats espanyols, de les federacions esportives espanyoles, etc.etc.
sr. bisbe
Noi de Palau, 23/09/2015 a les 15:00
+1
-15
diu alguna cosa el dret canònic sobre intervenir en política?
Este hombre,
Tibidabo, 23/09/2015 a les 15:12
+4
-21
debe haber visto el programa de JPSi, en el debe figurar la derogación de la ley del aborto, el matrimonio homosexual, que no se negocie con los órganos de los fetos abortados, respeto a la voluntad de los padres para que reciban la enseñanza religiosa, dónde se condenará la ideología de género, con sus ataques a los cristianos y a la Iglesia, el egoísmo aberrante, y en fin todas esas prácticas que hacen pero no dicen los masones, marxistas y burócratas de JPSi, enhorabuena, profeta de la Nueva Evangelización, llenarás tus templos de separatas, tendrás tu minuto de gloria y la casta te promoverá para obispo de Barcelona, arzobispo y cardenal.
LA IGLESIA ACOMODATICIA
Anònim, 23/09/2015 a les 15:33
+4
-21

Ya sabemos que en Solsona el nacionalismo catalán es omnipresente y que Junts pel Si ganara con mayoría absoluta sin necesidad de que su obispo recomiende el voto para ellos.

El obispo lo que ha mostrado es una actitud acomodaticia ante el poder muy lejos del compromiso de la iglesia para con todos y en especial para con los desfavorecidos , los perseguidos o las minorías que en Solsona no son precisamente los del Junts pel Si.
Juns pel si
Anònim, 23/09/2015 a les 15:59
+2
-25
deu untar al bisbe amb comisions a cambi de predicar la seva idea.
Y después, separatistas....
Iván, 23/09/2015 a les 16:04
+5
-23
Os alarmáis y os ponéis frenéticos porqué el obispo de Valencia dice que hay que rezar por la unidad de España. Pero ahora, dale este sinvergüenza, y me da igual que sea un religioso, y pide el voto para el separatismo. Y encima, habláis de que la Iglesia debe de ser neutral.
este tipo, encima no se entera que lo peor para la Iglesia Católica es la independencia, porqué la independencia, si se produciera, que no se producirá, acabaría siendo dirigida por los más radicales, por los de la CUP. Y con la CUP, la Iglesia Católica tiene los días contados en Cataluña.
Gràcies!
Riusec, 23/09/2015 a les 16:06
+23
-1
Gràcies Sr.Bisbe.
Déu va amb nosaltres
Anònim, 23/09/2015 a les 16:19
+17
-0
Jo a monsenyor el feia més de la CUP. És broma. Ell va vestit molt més trendy i és molt més d'esquerres que els col·leguis. En tot cas, molt i mot bé. És tant difícil el nostre projecte que tothom és benvingut, Déu el primer.
Encara millor (al de les 12:52)
Anònim, 23/09/2015 a les 16:23
+16
-0
Agafeu la papereta directament del col·legi electoral. I fora possibles equivocs.
Bona evolució
estiuejant a La Coma, 23/09/2015 a les 17:20
+9
-0
Fa 3 anys, el bisbe va prohibir tocar les campanes a les parròquies del Solsones, la solució va ser posar altaveus amb campanes.... i ara, ha conegut la gent de les seves parròquies i s'ha identificat amb els seus desitjos de llibertat. Bravo Sr Bisbe
Jo parlo per experiencia
Anònim, 23/09/2015 a les 17:41
+1
-0
Pel cas de les campanes ,tot hi que no el conec de res ,bareig buscar a la web del episcopat,el seu correu i total com es el costum les hi vaig fotre pel broc gros, i va tenir la delicadesa de contestar-me i donar- me una explicació dèls seus motius. Em va convèncer pel fet ,la forma, i el per que. Per a mi molt be.
Dic que les hi foto pel broc gros perque la meitat de les meves opinions aquest diari,la censura les tira a la paperera.
Avui tampoc m'extrenyaria
I què farà l'església en una Catalunya independent?
Anònim, 23/09/2015 a les 18:17
+2
-2
L'església catòlica faria bé en pensar quina serà la seva organització en una Catalunya independent. No ens cal el seu pronunciament, nosaltres ja sabem què hem de votar
"aquellos polvos..."
Anònim, 23/09/2015 a les 19:03
+2
-5
Em sembla que era aquest bisbe qui era titllat pels indepens com a tebi o que fugia d'estudi... Diu un per aquest fil que li van clavar una xiulada per negar-se a repicar campanes amb no sé quin moment patriòtic.
Ves per a on... ja ha tingut efecte!!!
I el nacionalisme separata, que pel que es veu li xiulava, ara li aplaudirà amb ganes, potser li dediquen una actuació castellera o li fan una estàtua. El que és segur és que ara no pararà de sortir en els mitjans del règim.
Em ve a la memòria alló que deia Andrés Nin als anys trenta: "Con la iglesia no tenemos ningún problema, las hemos quemado todas".
Potser també aquest senyor tè por de que els seus hereus ideològics els hi calem foc una altra vegada... (començant per la d'aquest bisbe)
Bisbe Novell, ets el digne successor del bisbe Antoni Deig Clotet, que al cel sigui. El teu compromís amb la teva nació t'honora. Hurra!
Jesús-1, 23/09/2015 a les 19:34
+7
-1
Per Catalunya independent, catalana, completa, democràtica, unitària, neutral, cristiana, republicana i pròspera.
Novell és un bisbe valent i lleial a l'Evangeli i a Catalunya, no a l'Espanya espoliadora i subjugadora.
Sursum corda., 23/09/2015 a les 19:42
+7
-3
Som catalans, mai espanyols.
Doncs malament...
SPOCH, 23/09/2015 a les 20:49
+5
-4
Un bisbe no ha de recomenar als feligresos què votar, sinó que s'ha de dedicar a les coses de Déu. Ho diu un que és independentista.
carai amb el senyor Bisbe i els seus "seguidors"
Jep dels Estanys, 24/09/2015 a les 08:41
+1
-1
és curiós, aquest home fa com el Mas (passa de no independentista a independentista) i tothom l'aplaudeix. Ha caigut l'estela del senyor bisbe... s'ha pujat al carro de les modes i ha abandonat allò que predicava: la germanor dels éssers humans.

No sé si riure o plorar, un bisbe que entra en política i l'aplaudeixen... com es nota el partidisme!!! si això arriba a venir d'un de la conferència episcopal espanyola... però no, sense ser creients, ara el defensen molts perquè balla al son que volen... que trist!!!

amb tot això, és Catalunya qui perd...
ara si¿
Anònim, 25/09/2015 a les 00:17
+1
-0
Per aqeuestes coses si que s'escolta la l'esglèsia? Hipócrites!! L'esglèsia rebutja el nacionalisme extrem. I ems trovem en un cas d'excesiu nacionalisme fromt les conseqüéncies reals. Ara resulta que perque lesglesia sigui també nacionalista a catalunya es millor que la espanyola... quima vergonya de comentaris