Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR


«Cants oblidats» recupera el flamenc en català al Mercat de Música Viva de Vic

L'espectacle, premi Puig-Porret 2014, s'estrena el 18 de setembre | La iniciativa recupera l'estil musical dels gitanos catalans | El recital busca confrontar la tradició cultural catalana que veu el flamenc com a "al·lòcton" amb el menyspreu de l'ortodòxia flamenca a pals considerats "menors"

per Jordi Palmer, 27 d'agost de 2015 a les 17:00 |
El Nen (centre) assaja els temes de «Cants oblidats» amb a seva formació | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 d'agost de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Recuperar l'herència musical dels gitanos catalans a partir d'aquelles maneres de cantar més pròpies d'aquesta terra i en llengua catalana. Aquest és l'objectiu principal de l'espectacle Cants oblidats, una iniciativa del Taller de Músics que va guanyar el premi Puig-Porret 2014 a la creació musical i que s'estrenarà el 18 de setembre en el marc del Mercat de Música Viva de Vic.

El recital, que també prendrà forma de disc, pretén "recuperar i posar a disposició del públic tot un seguit de cants ocults de la comunitat gitana catalana, es especial de Barcelona", segons ha indicat Martí Marfà, impulsor del projecte.


Gitanos d'Hostafranchs

Per fer-ho es compta amb el cantador gitano Joan Clota Nen, músic d'Hostafrancs i membre d'una "nissaga de cantadors molt reputada entre els gitanos catalans". Dalt de l'escenari estarà acompanyat de El Perla (guitarra), Agustí Espín (baix) i Paco de Mode (percussions), que oferiran un recital de cançons cantades en català excepte una en caló. El repertori combinarà alguns dels cants flamencs més habituals a Catalunya, "tanguillos, tarantes i fandangos, més un quart cant molt oblidat, els panyos" amb altres cants més canònics del flamenc, amb lletres adaptades al català", i composicions pròpies de El Nen.

En la presentació del concert, Marfà ha volgut aclarir que es tracta de treballar "amb cants, no amb cançons, és a dir, amb formes de cantar", per afegir que el projecte parteix d'una idea habitual del Taller de Músics, "l'experimentació amb el flamenc"

Així mateix, ha indicat que aquest projecte afegeix un element de debat, "la confrontació de dos paradigmes". Per una banda, "la concepció de la cultura catalana contraposada al flamenc com a cultura considerada al·lòctona", i de l'altra "la consideració des del flamenc més canònic i ortodox d'entendre que aquests són uns cants que cal considerar com a menors". Amb aquesta dualitat, l'espectacle es preveu com a "trencador", però també com un "revulsiu" del flamenc a Catalunya.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació