La indústria i el consum musical a Catalunya toquen fons

Només la producció musical i la facturació dels directes repunten moderadament el 2014

per ACN , 15 de juliol de 2015 a les 14:26 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 15 de juliol de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les dades sobre el sector musical a Catalunya de l'any 2014, recollides a l'Anuari de la Música 2015, mostren "un panorama desolador, sense pràcticament cap tendència notable a l'alça, però que finalment ha tocat fons". Així de crua és la valoració dels propis autors respecte un any marcat per la reducció de la contractació pública i privada de concerts, la tendència a la baixa de la facturació discogràfica (física i digital), l'estabilització del "boom" de festivals i del seu públic, i la constatació que els consumidors són poc sensibles a pagar pel consum de música moderna. L'altra cara de la moneda és la producció musical, a l'alça, i la facturació de la indústria del directe, que creix un 3%. 

L'anuari és una coedició  de Grup Enderrock-ARC, on han col·laborat una setantena de periodistes, opinadors i tècnics professionals. A més, una desena d'opinadors han reflexionat al voltant de la idea "Viure la música com a cultura". 

 
Oci i cultura
- El 60% de catalans escolta música cada dia.
- El 13% dels catalans considera la música pop una forma de cultura.

- El 42% identifica la música clàssica com una activitat cultural. Un 23% creu que hauria de ser gratuïta, davant d'un 75% que no.
- El pop-rock és el gènere més escoltat, amb un 67%.

- El 17% assisteix a festivals.
- 7 de cada 10 catalans no pagaria per un disc digital. Hauria de costar, com a màxim, 5 euros.
- L'audició de música en català s'ha doblat en els darrers sis anys, tot i que encara és minoritària. 
- Augmenta un 35% la creació de noves empreses en el sector de la música i arts escèniques.
- Creix un 5% el nombre de treballadors en cultura.
 
Inversió pública
- L'aportació pública del Govern ha crescut un 30%.
- L'ajut a les empreses creix un 6% i les subvencions s'han doblat un 117%.
- L'Estat és qui més ha retallat a Catalunya. Ha deixat d'aportar un 80% de la inversió en cultura.
 
La indústria del directe
- A Catalunya hi ha 360 festivals, amb 1,5 milions d'espectadors i un pressupost de 60 milions.
- El públic ha augmentat un 5,2% gràcies a festivals nous -com Canet Rock i Vida- i la proliferació dels petits festivals. 
- El rànquing d'afluència de públic és: Mercè Música (253.000), Arenal Sound de Burriana i Rototom Sunsplash de Benicàssim (250.000), Primavera Sound (192.000) i FIB (120.000).
- Els locals de música en directe viuen una recessió per quart any consecutiu.
 
La indústria discogràfica
- El volum de facturació cau un 16,2%: la venda digital s'estanca i perd quota de mercat.
- Proliferació de petits segells i tendència dels artistes a l'autoedició.
- La producció en català assoleix una quota històrica: 834 produccions.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació