Clatellot de Plataforma per la Llengua a Ada Colau per «passar-se al castellà»

| 06/07/2015 a les 12:00h
Arxivat a: Política, català, Besòs, Ada Colau, Barcelona en Comú, Barcelona, Plataforma per la Llengua, castellà, llengua
Aquesta notícia es va publicar originalment el 06/07/2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

La Plataforma per la Llengua, l'organització no governamental que treballa per promoure la llengua catalana, ha criticat l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que en un acte de partit al barri del Besòs de Barcelona va optar per canviar de llengua i "passar-se al castellà" davant 300 persones.

L'entitat avisa Colau que "passar-se al castellà no ajuda a les persones nouvingudes a integrar-se dins la societat catalana" i adjunta un vídeo creat per la plataforma i Minoria Absoluta, la productora del programa Polònia de TV3. Colau, que anava acompanyada del regidor del districte de Sant Martí, Josep Maria Montaner, va participar en una trobada amb els veïns i les veïnes del barri del Besòs i va abordar els principals problemes que afecten el barri, com ara la desocupació, la situació de la població migrant o els desnonaments.

L'alcaldessa va canviar de llengua durant el seu discurs després de ser avisada i es va justificar dient que hi havia gent que tenia "dificultats amb el català". Amb aquests actes, l'alcaldessa i el seu partit volen complir les promeses que van fer durant l'acte d'investidura i faran més actes com aquests amb els veïns dels barris.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Igualtat
MIRALLES , 06/07/2015 a les 12:22
+26
-159
Soc catalanista i defensor dels drets catalans però no podem perseguir el castellà com no volem que persegueixin el castellà!
La nostra llibertat d'expressió també recau sobre el nostre tarannà habitual. Si volem llibertat, defenem el que és nostre sense atacar els demés!
No paguem amb la mateixa moneda.

Aquest cop, tot i no estar amb la Colau, bé per ella!
dictadura
Anònim, 06/07/2015 a les 12:25
+21
-161
Los mismos que critican la ley mordaza , ponen mordazas a la libertad de expresión por el idioma.
áixí no l´entendran mai
Anònim, 06/07/2015 a les 12:25
Molt interessant
+171
-5
Doncs,si hi ha veïns que tenen problemes per entendre el català, si els hi parlen en castellà,mai mai lentendran el catala`.
si se puede
jordi60, 06/07/2015 a les 12:27
Molt interessant
+156
-10
Normal els SI SE PUEDE ni se integran ni volen saber res del Catala i de Catalunya ells l,unic que volen son subvençions aquets son els votans de la Fada Colau els seus acolits
TIRANT PER TERRA LA FEINA DE DÈCADES
Jordi Martí, 06/07/2015 a les 12:30
Molt interessant
+150
-8
LA COLAU HA DONAT A ENTENDRE QUE EL CATALÀ ÉS UNA LLENGUA POTENCIALMENT PROBLEMÀTICA I DEL TOT SIBRERA (I, PER TANT, INÚTIL). EL MAL QUE ENS ESTÀ FENT ÉS ENORME.

COLAU ÉS FILLA DE LA DIGLÒSSIA I FA COM AQUELLES DONES QUE TRANSMETEN LA IDEOLOGIA SEXISTA A LES SEUES FILLES: ELLA ÉS UNA CATALANA QUE TRANSMET LA IDEOLOGIA SUPREMACISTA CASTELLANA A LA GENT QUE L'ESCOLTA.

EN REALITAT, NO ÉS UNA DECISIÓ LLIURE; ELLA ÉS TAMBÉ UNA VÍCTIMA, PERÒ NO PER AIXÒ EL SEU GEST DEIXA DE SER GRAVÍSSIM I TERRIBLE. ÉS EL PITJOR QUE ENS PODIA PASSARDES D'UNA PERSPECTIVA D'ECOLOGISME DE LLENGÜES.
Anónim
Anònim, 06/07/2015 a les 12:45
+40
-18
Por favor pido un discurso independentista contundente en castellano. Sólo así ganaremos con toda seguridad. Por favor discurso independentista en castellano!!!! No entiendo como no se han dado cuenta de éso.
vergonya
Anònim, 06/07/2015 a les 12:49
Interessant
+78
-5
VERGONYOS,COM SEMPRE FALTA DE RESPECTE CAP EL CATALA,MOLTS CASTELLANOPARLANTS DESPRECIANT LLENGUA OFICIAL A CATALUNYA ,TANS SOLS NI EL VOLEN ENTENDRE.DE TOTES MANERES EL PROBLEMA ES DE ELS CATALANO PARLANTS,QUE AMB LA TONTERIA DE RESPECTAR ALS QUE NO PARLAN CATALA SEMPRE AL FINAL LES CONVERSES ES FAN EN CASTELLA,JO FA TEMPS QUE PARLO SEMPRE EN CATALA AMB ELS QUE CREC QUE NO TENEN CAP PROBLEME AMB TINRE UNA CONVERSE.POSO UN EJEMPLE DE LO BURROS QUE SOM .EL EQUIP DE FUTBOL SALA DEL MEU FILL SON DEU JUGADORS I ENTRENADOR,8 JUGADORS CATALANOPARLANTS I DOS CASTELLANO PARLANTS EL ENTRENADOR CATALANOPARLANT,PUES ENTRE MOLTS AL FINAL PARLEN EN CASTELLA PER DOS MALEDUCATS QUE PARLEN EL CATALA DE CONYA PERO SEGEIXENT PARLAN CASTELLA,.PROU RESPECTE CAP EL CASTELLA MES RESPECTE AL CATALA.
no fem guerra de llengües
Anònim, 06/07/2015 a les 12:51
+8
-52
Aquest és el dilema de sempre, què fer si una persona no entén el català i vols que t'entengui el que dius? Si saps el català i el castellà, el més normal, es parlar aleshores en castellà de forma temporal. Ara bé, si no t'importa que no t'entenguin tots, fes-ho en català. Aquesta és la diferència.
És una qüestió política
Anònim, 06/07/2015 a les 12:58
Interessant
+62
-1
El Psc i Icv porten tota la vida fent el mateix. La senyora Tura va venir al barri i en el torn de preguntes li van dir de tot per haver-se expressat en català. I es veia que l'havien entès.
Talibanes
Anònim, 06/07/2015 a les 13:03
+12
-120
La lengua es una opción personal y punto. A mi nadie me va imponer en que lengua me quiero expresar y menos cuando estamos en España, tierra de libertad. La Ley es bien clara.

PD: exigid el catalán desde Patagonia a Canadá. Lengua inútil que se mantiene por la subvención.
Només és una conseqüència
Anònim, 06/07/2015 a les 13:06
+41
-2
De no poder canviar totes les comunicacions massives en audio-visuals, premsa, rètols, prospectes ... que avui dia en la nostra societat predominen en castellà al català.

S'ha de començar pels fonaments la casa, fer-ho per la teulada és perdre el temps.





Desconeixament
Emprenyat, 06/07/2015 a les 13:09
+6
-64
Estic segur que molts comentaristes no hi han anat mai al barri del Besos. La gran majoria de población d' aquest barri tenen problemas amb el castellà, com per saber el català. La preocupació d' aquesta gent no és la llengua, ni la política, és subsistir. Ja n' hi ha prou de ser talibans catalans, per estimar-se Catalunya no cal ser de la ceba.
ALDEANOS
Anònim, 06/07/2015 a les 13:09
Interessant
+68
-4
L´Ama parlant la llengua de la criada. Que passa , que aquí venen els mes "tontos" de cada poble, que fa 50 anys que van vindre i no volen entendre´l?. Vinga Colau, plega.
La democracia dictatorial
Anònim, 06/07/2015 a les 13:10
+5
-58
Colau no puede hablar mas que en la lengua de la democracia estrellada. Esto se parece a los paises donde nació la democracia, solo podían ejercerla los considerados ciudadanos, el resto, los considerados ciudadanos de segunda, xarnegos o esclavos de "su democracia" no tiene derechos, ni a pedirlos.
Si Colau se deja manipular por la minoría de la denominada "CIUDADANIA de PRIMERA", y se le impone su "DEMOCRACIA", Barcino será lo que ha sido siempre.
A ver si esta alcaldesa pone de una vez las estrellas donde han de estar. En el cielo, y las borra de la senyera de todos los catalanes, aunque la mayoría seamos de "segunda"
la lluita continua
Anònim, 06/07/2015 a les 13:11
+47
-2
Una vegada vaig pensar que si la nostra generació lluitava per la nostra llengua deixeriem un pais lluire culturalment pels nostres fills. Ho he fet pero als meus fills els he de dir: cal que continueu lluitant per deixar un pais que valgui la pena pels meus nets. (nota: la colau i els de bac en comu, de puta pena, de veritat)
espanjnolestodos
Anònim, 06/07/2015 a les 13:13
Interessant
+61
-3
Vergonya! trenta anys a catalunya I no entenen el catala, vergonya I vergonya de colau que els continua tractant de tontos I els mante en l'ignorancia. Aixo es deixadesa o " morro" com diuen ells.
¿tierra de libertad? al de las 13,03
andreus, 06/07/2015 a les 13:26
+31
-5
Te lo digo en castellano para que lo entiendas, España tierra de libertad, donde vives, ¿donde has estudiado?, si es que lo has hecho, COLONIZADOR pero tambien colonizado, ¿porque no os meteis con los vascos?
Nosotros defendemos Catalunya y sus habitantes con razonamientos, datos y cifras y eso os duele, ¿verdad?
Visca Catalunya i el català, mal les pese. 27 S la solución para Catalunya y el caos para eso que llaman España.
En busca de la llibertat amb paraules.
Anonim, 06/07/2015 a les 13:26
+20
-1
A Catalunya la llengua es el català; els que volen Espanya com una i l'estimen tant, han de saber que hi ha més d'una llengua al territori, i haurien d'apendre una mica d'elles.
A Catalunya parlar sempre la llengua que correspon desde aprop del 900.
I a l'inrevés?...
Anònim, 06/07/2015 a les 13:47
+22
-1
Farien el mateix si algú tingués problemes amb el castellà?...

És molt fàcil.
Ben arreglats
Xavier bvh, 06/07/2015 a les 14:11
+25
-1
Si cada cop que hi ha dues persones que no entenen el català passem a parlar castellà, estem ben arreglats!!! El dictador Franco haurà conseguit el que ell no va aconseguir amb la prohibició del català: que tots parlem en castellà.
i què s'esperava?
Jep dels Estanys, 06/07/2015 a les 14:36
+21
-0
encara hi ha qui creu en el mite de la unitat sobiranista? ara resulta que la Colau és sobiranista? ja, anem bé per anar a Sants...
al reves
lolo, 06/07/2015 a les 14:39
+5
-0
Pel comentari titulat "desconeixament": com no els importa ni la llengua, ni la política ni res interesant com dius tu no subsisteixen. Si sabessin llengúes (catala, angles, etcv), sinteresesin per la politica (millorar financament, etc) etc etc no tindrien problemes per subsistir, viurien de puta mara. Se me enten?
Moció de censura a la Colau ja !!
Anònim, 06/07/2015 a les 15:03
+23
-0
Moció de censura a la Colau ja !!¡
al talibanes de las 13:03
Anònimkatson, 06/07/2015 a les 16:20
+6
-2
Según tu punto de vista, estas hablando como un ignorante talibán lolailo
El que hauria d'haver fet
Anònim, 06/07/2015 a les 16:52
+14
-1
La reacció de l'alcaldessa Clau és certament errònia i greu, però cal tirar-li la cavalleria. En aquest sentit hi ha molta gent despistada en aquest país. Algú ja ha apuntat per què va ser un error, però en canvi no veig que ningú digui exactament què hauria d'haver fet davant d'aquella gent. L'alcaldessa hauria d'haver dit que continuaria parlant català, però més a poc a poc i pronunciant clarament, i que si al final de la intervenció no haguessin entenguessin alguna cosa, ja els ho repetiria en castellà, i cap problema. Aquesta és la manera de: 1) no tractar els immigrants d'imbècils 2)d'integrar els immigrants 3) fer-los entendre que el català és la llengua del país 4) els serà d'utilitat saber-lo.
Tornem al franquisme
Anònim, 06/07/2015 a les 16:57
+19
-2
ÉS FALS QUE NO ENTENGUIN EL CATALÀ!
SIGUEM CLARS NO VOLEN ESFORÇAR-SE NI A ESCOLTAR-LO.
MAL EXEMPLE DE LA COLAU, MOLT MAL EXEMPLE.
PODRIA DIR: M'EXRESSARÉ MÉS A POC A POC O SI HI HA ALGUNA PARAULA QUE NO S'ENTÉN LA PREGUNTEU.
PERÒ RENUNCIAR A LA LLENGUA CATALANA COM A ALCALDESSA DE BARCELONA... VERGONYÓS.
pobres desgraciados
Anònim, 06/07/2015 a les 18:06
+2
-17
españa es tierra de libertad , por tanto cada uno se expresa como quiere y aprende la lengua que quiere.
Ambivalència o ambigüitat
Ciril·la, 06/07/2015 a les 21:51
+5
-1
Ambivalència o ambigüitat , tant me fa .
L'Ada ha de tenir prou caràcter també per fer servir la llengua catalana davant els sensats afocats a la ciutat .
Si per diferents interessos ens estimen tants castellans i francesos que ho endeguin en català.
A Madrid no es pot parlar català en públic
Anònim, 06/07/2015 a les 23:40
+5
-1
Corre perill la teva integritat física.
Mentrestant el català cafa cop es parla menys
Anònim, 06/07/2015 a les 23:45
+0
-1
com diu el darrer informe CRUSCAT.... Entre todos lo mataron -per exemple, no sancionant els professors que marginen el català- i el solito se murió.... VERGONYÓS!
要有禮貌。講起普通話!
Racisme, diglossia, "bilinguisme", colonialisme, collaboracionisme, 07/07/2015 a les 00:56
+2
-0
A partir d'ara, proposi que parlem en Mandarin.
Molta + gent nos comprendrà & evitarem de parlar en una lengua regionala com lo Francès, lo Castelian, o l'Italian.
Malament senyora Colau!
Anònim, 07/07/2015 a les 01:22
+3
-1
Mentre aquí a alguns ens van obligar a aprendre el castellà aquests de Nou Barris i altres li prenen el pel, perquè d'entendre'l el català l'entenen.
Els botxins que van de víctimes.
Xesco, 07/07/2015 a les 01:28
+8
-1
La Colau estava parlant en català, que es una cosa molt diferent de obligar a la gent a parlar en català. Hi ha molta gent que no vol entendre que en parlar una llengua no estàs obligant a l'altra a parlar-la també, a Catalunya no està prohibit saber més d'un idioma, es més, es donen facilitats per a que sigui així. Per tant sabent català i castellà pots entendre al teu interlocutor sense fer-lo canviar d'idioma. En canvi, en moltes situacions, no voler entendre una llengua, es obligar a l'altre a parlar la teva. Aquesta es la situació en la que ens trobem els catalanoparlants i no els castellanoparlants. El que passa sovint es que els botxins es fan passar per víctimes. No vulgueu enganyar, els catalanoparlants no imposem que la gent parli la nostra llengua, mentida podrida i ho sabeu. No obliguem a parlar el català, el que si fem es lluitar per que a Catalunya tothom ens entengui al parlar en català. Es obvi que els espanyols lluiten per impedir-ho.
Normal
Anònim, 07/07/2015 a les 10:21
+4
-1
El castellà ni està perseguit, ni està maltractat, ans al contrari, està protegit, això d'entrada que quedi clar per als que ús agrada fer tanta demagògia. Només ús cal observar com una persona pot viure a Catalunya parlant només el castellà, però no conec ningú que hi visqui sabent parlar exclusivament el català, i s'acabarà permetent escolaritzar els nens només en castellà (encara no m'entra al cap quin problema hi veuen els pares en que aprenguin una altra llengua).

Per altra banda és una vergonya absoluta que gent que ha nascut a Catalunya no el sapigui parlar, i per més inri posen al seu CV que si que el dominen... Coneixeu algú que hagi viscut 30 anys a Londres i no sapigui paralar anglés? Una vegonya de les més grans que hi pot haver a aquest món.

Dit tot això és normal que Ada Colau és manifesti en Castellà en aquest Barri, passaria el mateix en altres barris com Ciutat Meridiana o baró de viver on com a molt i viurà un 2% de catalans. Són barris que entre els immigrants de mitjans del segle passat i els actuals, han creat auténtics guetos i com en tot gueto allí no s'integra ni les pedres, pel que mai es parlarà un català generalitzat.

Aprofitant l'avinentesa, vull acabar dient que em fa molta gràcia veure com alguns dels nou vinguts dels anys 50 es queixen ara de la immigració masiva d'arreu del món quan molts d'aquests ni tant sols s'han integrat, i no ho dic només pel desconeixement de la llengua, sino perquè han tingut partits polítics que els defensaven (exemple PSA, C's), tenen monuments (ús imagineu un monument a Catalunya a Andalusia o Extremadura? no duraria ni 2 dies), festes propies de la seva terra...
oportunitat perduda
krankl, 07/07/2015 a les 10:32
+5
-1
Colau va perdre una oportunitat de donar una lliçó als que se l'escoltaven.

Els hauria d'haver dit:

"Ahora hablaré en castellano. Lo haré para que me entendáis, pero no porque esté obligada a hacerlo. Algunos dicen que hay que hablar en castellano "porque estamos en España". Quien dice esto cree que España es un país castellano. Esto es mentira. España no es un país ni es únicamente castellana. En España hay diversas naciones y lenguas y todas tienen los mismos derechos."

També podria haver dit:

"A muchos catalanes nos cuesta cambiar de lengua cuando hablamos en público en nuestro país, porque a lo largo de la historia nuestra lengua ha sido muchas veces prohibida y perseguida. Nos duele que nos obliguen a cambiar de lengua por la misma razón por la que Kunta Kinte no aceptaba que le llamasen Tobi."

En canvi, va dir "Me paso al castellano. Ningún problema".

El problema no és que es passés al castellà. El problema és aquest "ningún problema". "Ningún problema" vol dir: jo no tinc la mania de la gent de la ceba, que parlen sempre en català; jo sóc normal, sóc una persona oberta, tolerant, integradora, cosmopolita.
Vol dir també: a mi no em preocupa que hi hagi gent a Barcelona que no entengui el català; això per mi no suposa "ningún problema"; em passo al castellà i ja està, i a més aprofito per ridiculitzar els que es veu que sí que tenen problemes per canviar de llengua sense més ni més. Dir "ningún problema" és riure's del Kunta Kinte perquè es nega a acceptar que li diguin Tobi. L'Ada Colau, si és trobés en Kunta Kinte, li diria: vinga Kunta, deixa't dir Tobi, home, que no passa res, "que no hay ningún problema".

És evident que passar-se al castellà no suposa cap problema. Si realment hi havia gent que no entenia el català, potser la millor opció era passar-se al castellà. Però la qüestió no és aquesta sinó la manera com un canvia de llengua. Si en lloc de "ningún problema" hagués dit que li agradaria poder fer el discurs en català i que el seu ideal és que en el futur tothom a Catalunya entengui el català, la cosa hauria estat diferent. No és el mateix canviar de llengua amb alegria que canviar de llengua amb preocupació. No és el mateix presentar el canvi de llengua com una cosa natural que els catalans "oberts" fan cada dia tantes vegades com calgui, que presentar-lo com un acte provisional, com una solució de compromís en espera que qui encara no entén el català acabi entenent-lo. No és el mateix canviar de llengua "sin ningún problema" que canviar de llengua dient que a un li sap greu haver de fer-ho.

A veure si la propera vegada que canviï de llengua, l'alcaldessa aprofita per posar els punts sobre les is.
colauades...
Anònim, 07/07/2015 a les 12:55
+0
-0
És que... mira que un càrrec públic es posi a parlar en la llengua mare del 90% del barri... això no pot ser! monolingüisme català, ja!
Un discurs independentista en castellà!!!! això sí
Anònim, 07/07/2015 a les 15:34
+0
-0
Un discurs independentista en castellà!!!! això sí
És una qüestió de formes
Anònim, 07/07/2015 a les 16:46
+2
-0
Si una persona o un grup de persones volen que es canviï la llengua d’un acte perquè el puguin entendre, el que han de fer és demanar-ho educadament.

Una bona manera de demanar-ho seria:
“No tenemos nada contra el derecho de los catalanes a hacer los actos públicos en catalán, y sabemos que es lógico y normal que en Cataluña los políticos catalanohablantes hagan sus mítines en catalán, pero resulta que hace poco que vivimos en Cataluña y por eso queríamos pedirle por favor si puede ser tan amable de hacer su discurso en castellano.”

A mi si algú m’ho demana així, canvio de llengua segur. El que no pot ser és que ho demanin amb un paperet, com d’amagat, sense donar la cara, i sense que sapiguem quants són aquests que no entenen el català, i com és que no l’entenen: no l’entenen perquè acaben d’arribar a Catalunya o no l’entenen perquè fa anys que viuen aquí i no l’han volgut aprendre mai?

La senyora Colau hauria d'haver dit: a veure, quants sou els que no enteneu el català, i com és que no l'enteneu? Jo, si he de canviar de llengua, vull saber exactament per què ho he de fer. No pot ser que algú digui "és que hi ha gent que no entén el català", i l'acte es faci en castellà. Si algú vol que un acte es faci en castellà, al menys que doni la cara.