La cohesió social, en solfa

L'Auditori acull divendres un nou concert del cicle "Et toca a tu", en què col·lectius en risc d'exclusió passen a ser els protagonistes d'una actuació amb l'OCB

per B. Ferrer, 9 de juny de 2015 a les 07:55 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de juny de 2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.


"Si no hagués estat als Ronderos, hagués estat al carrer. I al carrer, malament... T'ajuntes amb un, amb un altre... i ja estàs", explica un dels integrants del cor Los Ronderos de l'Obra Social Santa Lluïsa de Marillac de Barcelona, residència per a persones sense llar. La música, doncs, és una via per lluitar contra l'exclusió social, i L'Auditori està disposat a donar-hi el màxim de volada possible. Aquest divendres, per quart any consecutiu, la institució acull un nou concert del cicle Et toca a tu, en què el cor Los Ronderos i el grup de violins i violoncels de l'escola Gabriel Castellà d'Igualada (l'Anoia), amb un alt percentatge de fills de la nova immigració, actuaran conjuntament amb l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OCB) en un concert especialment pensat per "facilitar a persones en risc d'exclusió la possibilitat d'obrir les seves perspectives compartint l'escenari amb l'OBC".


Sovint es diu que tothom té dret als seus 30 segons de glòria. Pujar a un escenari, que els focus l'il·luminin i rebre l'aplaudiment del públic. Un moment màgic. I si algú s'ho mereix especialment són aquells que pateixen més dificultats. Posar un instrument a les mans d'un nen en risc d'exclusió pot ser transformador. Ser protagonista d'un esdeveniment d'aquest nivell pot ser un gran incentiu per esforçar-se cada dia a seguir endavant. Aquest és un dels objectius de la iniciativa Et toca a tu, un concert participatiu en què diversos col·lectius d'arreu de Catalunya han compartit escenari amb l'OBC des del 2012.

La idea és molt simple i alhora innovadora: que els integrants dels diversos col·lectius treballin en un projecte comú, s'impliquin en el seu desenvolupament i siguin capaços de coordinar-se per oferir un concert conjunt a L'Auditori amb els músics de l'OBC i obert al públic general.


 

Un assaig per al concert amb l'OCB. Foto: L'Auditori

"Volem posar l'OBC al servei de projectes que utilitzen la música com a eina d'integració social o de catalitzador per ajuntar persones", assegura el director d'orquestra d'Et toca a tu, Alfons Reverté. L'obra que interpretaran divendres és "un vestit a mida", explica, perquè tant els petits músics igualadins com el cor barceloní se sentin còmodes al concert. Les composicions han anat a càrrec d'Oriol Cruixent, que, segons Reverté, "abans de posar la primera nota va anara a conèixer els grups per veure de prop les seves aptituds i els seus límits perquè, al final, es converteixi en una experiència artística i humana que ens enriqueixi a tots".

El llistat d'entitats participants del 2012 ençà és d'allò més àmplia, des del Bàsquet Beat del Casal dels Infants a l'Orquestra de les escoles de l'Hospitalet de Llobregat, passant pel col·lectiu "Voces y Música para la Integración", l'entitat social Xamfrà del barri del Raval de Barcelona, l'escola Germanes Bertomeu de Mataró...


Del Stella Splendens a una "saeta"

El compositor Oriol Cruixent explica que l'obra que ha creat especialment per a l'ocasió "té com a fil conductor el caràcter sorprenentment social dels antics textos llatins de 'Stella Splendens' del 'Llibre Vermell de Montserrat'. El concert s'inicia amb una versió molt personal d'aquest anònim del segle XIV, on es presenten totes les realitats, emmarcades en un ambient profund i festiu". El segon bloc ofereix al públic "l'oportunitat d'entrar en les realitats individuals de cada grup, començant per l'OBC que pren protagonisme", mentre que el tercer és "una celebració musical per a cor mixt, cordes i percussions infantils, grup folklòric adult i orquestra simfònica", que permet "a tots els participants d'experimentar les sensacions d'integrar-se al grup, viure la individualitat pròpia dins del mateix així com les realitats dels altres des de dins".

Cruixent exposa que, durant el procés de concepció de l'obra, va assistir a un assaig dels Ronderos amb la coral Shalom, que "va ser una experiència brutal, sentir aquella energia pura, natural, espontània, imprevisible... recordo haver pensat que si tots fóssim així d'autèntics el món seria una passada. Durant l'assaig, un dels integrants es va posar a cantar una "saeta" acompanyat de percussions. Vaig tocar el cel. El final d'aquell assaig, amb un ball improvisat d'una rumba, va ser sublim. Estava clar, el concert havia d'incloure aquella "saeta" i aquella rumba improvisades! Més tard vaig assistir a un concert dels infants a Igualada, una seixantena de nens d'edats diverses tocant violins, violoncels i percussions. Va ser la constatació del que ja preveia: l'ingredient principal que havien d'aportar aquells infants a la dramatúrgia havia de ser aquella alegria desbordant i pura, curiosament d'una puresa ben propera a la dels Ronderos".
 

Una de les participants en un dels anteriors concerts 'Et toca a tu', emocionada. Foto: L'Auditori

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació