ELECCIONS ANDALUSES 2015

L'alcalde andalús que llegeix «Victus»

José Antonio González Sáez dina sovint amb l'alcalde de Granollers, és metge, socialista, defensa el PER i no vol que Catalunya se'n vagi

Andalusia, molt per explicar

| 19/03/2015 a les 09:40h
Especial: Eleccions andaluses 2015
Arxivat a: Política, eleccions andaluses, Lúcar, José Antonio González Sáez, Andalusia 2015, Almeria, Andalusia, Victus
Aquesta notícia es va publicar originalment el 19/03/2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

José Antonio González Sáez, alcalde de Lúcar. Foto: A. Costa

José Antonio González Sáez és metge, socialista i fa 30 anys que és alcalde de Lúcar, un poblet bufó a la comarca de l'Alto Almanzora, Almeria. S'expressa amb tranquil·litat. És andalús, però andalús oriental. Del regne de Granada. "És como aquello del Vallès Oriental y el Occidental", detalla somrient. Va néixer a Almeria ciutat i quan va acabar Medicina va ser destinat a una vall devastada per la voracitat de la fusta, deprimida per una agricultura magra i adormida en la falta d'expectatives. Diu que el van adoptar.

Puja molt a Catalunya. Dina amb l'alcalde de Granollers, Josep Mayoral, ciutat amb la que està agermanada. Recorda que en els bombardeigs de 1937, molts veïns emigrants de Lúcar van morir a la ciutat vallesana víctimes de les bombes feixistes. Coneix molt en Pere Navarro, com ex-alcalde de Terrassa. "De l'Almanzora molta gent va emigrar cap a Terrassa", afegeix. 


És un alcalde murri. Sap dosificar els temps, les paraules i el moment. Critica el procés català. "Si Catalunya fos un únic poble ho entendria, però hi ha molts que se senten andalús i català", argüeix. Ho diu convençut. Ha llegit Victus. "M'ha agradat molt, però no sé si era el moment per publicar-lo", deixa caure com qui no vol la cosa. No vol ni creu que Catalunya se'n vagi. Al·lega que els catalans-andalusos van i venen a Lucar. Potser té por que amb dos estats es trenqui l'harmonia de la venerada Andalunya. 

Defensa amb contundència el canvi que el socialisme, que el PSOE, ha generat en la societat andalusa. Nega però, que el PSOE sigui el partit hegemònic socialment. "De càrrecs sí, però no és un partit andalusista", apunta. Evita valorar l'efecte Podem o Ciutadans a Andalusia. De fet, d'aquest últims nega que el seu origen català afecti les seves expectatives. Ara bé, demana a l'esquerra que "s'aturi i pensi, que s'aturi i pensi".

Es queixa de l'abandonament en què el franquisme va deixar Andalusia. Especialment Almeria. "Si Franco ens hagués posat la SEAT aquí...", recita amb aire desmenjat. Per això defensa el PER, el famós "Plan de Empleo Rural" -o peonades-. "El PER no és cap regal, no et paguen per quedar-te al bar, hi ha una feina al darrere i ajuda que els pobles no es despoblin, en d'altres comunitats es creen llocs de feina amb infraestructures, aquí el PER ajuda a repoblar", al·lega.

L'alcalde ens ensenya el poble i ens porta fins al carrer Granollers. Un carrer que voreja el municipi i que serveix de balcó a una vall espectacular, on els moriscs van resistir i el pintor Antonio López, el més cotitzat en vida, busca colors. L'alcalde, gat vell, sentencia que sobre les eleccions, sobre la Susana Díaz, sobre el PP, el fracàs anunciat d'IU, l'efecte Podem o el protoèxit de C's, poca cosa es pot dir. "Tot se sabrà el dilluns, dilluns crec que m'ho podràs preguntar". I somriu, amb cert posat de Martí Zubiría.  

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

_
Anònim, 19/03/2015 a les 10:06
+13
-1
Segurament a Andalusia no hi ha un únic Poble (People), com p.ex, podrien trobar marroquins, xinesos, xilens, etc, això no té res a veure, per més gent que vingui, o tens cara i ulls, o perds molt, imagina ve un turista i diu, "ah, miri on cau això?" i qui hi és allà no té ganes d'existir com a Poble "pues mire":

"ah, miri on cau això?"
"pues mire cuando eramos Pueblo lo sabia, pero ahora no sabria decirle donde está la Giralda o Doñana"
"no és d'aquí?"
"no, bueno sí nací aquí, pero me importa todo un bledo"
"no li agrada on viu? si és molt maco"
"sí no está mal, se vive bien, pero un rábano sra"
"i el menjar, el gaspatxo m'encanta"
"en verano seguro, pero ni me viene ni me va"
"ho té avorrit?"
"no, si yo todos los dias, sin problema"
"i el ball autòcton o el toreig?"
"cantar canto, y bailo y si quisiera hubiese toreado de joven, pero a mí plim"
"això ho van dir a la platja fa un temps 'Te vas a quebrar' i després li va dir 'te voy a comprar un braguero para que no te quiebres'"
"sí la gente no para de hablar les dan lengua para dias"
"però sabrà del futbol, del Sevilla, Malaga o altres?"
"algo hice de futbol de pequeño, y veo todos los partidos pero da igual"
"a mí m'agrada molt Andalusia, hi ha algún pis o apartament lliure per aquesta zona?"
"vaya a ver seguro que algo habrá porque siempre hacen pisos porque sí, pero el trabajo va mal, vamos haciendo"

L'oblit tot tenir-ho davant, es recupera si es perd? la veritat, segurament diria "Ozú! eso no está nada bien, con lo bonito que era". Potser algú es diu ciutadà del món, i és super-estatal perquè si no no existeix, però anar com un estaquirot no està bé,

és massa inhumà, impersonal

Que com votaràn ells? és fàcil, tenen que pensar si volen ser un suburbi de Madrid (integracionisme), una zona protegida fins que a Moncloa li doni la gana (no és massa creïble l'estat lliure associat), o la independència. A que ningú manté els fills a casa dient-lis "només aniràs a treballar, a casar-te i a tenir casa pròpia si vull"? es deixa als fills tenir casa seva, no els dius "ta casa recorda que la dirigeixen els teus pares o ta sogra", o "recorda que a final de mes pagues tant i a final d'any m'has de pagar 16000€ dels teus estalvis" o altres
I QUÈ?
Eusebi de Terol, 19/03/2015 a les 10:24
+39
-2
Està bé aquest alcalde que ha llegit un llibre, que és un home tranquil i civilitzat i que defensa el que cal defensar, que dina a Granollers i tot el demés. I què? On és la notícia?
En que ha llegit Victus? Si sembla un mèrit extraordinari. En que defensa el PER? És el que ha de fer perquè molts del seus veïns n'han fet modus vivendi. Acuso l'article d'escàs interès periodístic, crítica al periodista i al mitjà, doncs. Comprovant la tolerància a la crítica del lector.
Andalusos ho eren els meus avis, 'los abuelos'
Rafa Gonzàlez, 19/03/2015 a les 10:25
Interessant
+74
-4
Andalusos ho eren els meus avis, i encara que sabem on són les nostres arrels, els seus descendents som catalans. Els "abuelos" van venir a Catalunya per fer-se un futur, i no serem nosaltres qui tornem a mirar enrere, a un passat miserable que els va obligar a deixar el seu país. Afegir, també que, d'acord amb la visió etnicista d'aquest senyor (i del PSOE rociero i feriabrilero més ranci), la majoria d'estats del món, com per exemple els Estats Units, no haurien d'existir perquè són el resultat de la immigració de tota mena de condicions, cultures i races. No volem un estat català etnicista, no sé si ho entén Sr. González (jo també sóc Gonzàlez, amb accent obert), sinó una República Catalana de ciutadans/es lliures i units pel futur i no pel passat.
Vet-ho aquí
Anònim, 19/03/2015 a les 10:27
+49
-3
No vol que Catalunya se'n vagi perquè defensa el PER, vet-ho aquí.
veieu com renden els nostres diners...
capdeferro, 19/03/2015 a les 10:57
+16
-13
.. fins i tot n'han après a llegir !!!
Prou expoli !! Marxem ja !!
Seamos realistas
Anònim, 19/03/2015 a les 11:07
+34
-3
Seamos realistas, si Franco hubiera puesto la Seat en Almeria, ahora no existiria.
els catalans d'origen andalús
Anònim, 19/03/2015 a les 11:14
+31
-3
Tenen els mateixos inconvenients de formar d'Espanya que els catalans d'origen occità, marroquí, murcià o de la tribu dels laietans.
No es una qüestió ètnica, cap país esta configurat per un mateix component ètnic sinó que son barreja, com Espanya.
La independència de Catalunya, a mes de beneficiara als ciutadans de Catalunya sigui quin sigui l'origen, també beneficiara als andalusos d'Andalusia que els alliberarà de la dependència del ERO's i, per fi, organitzaran Andalusia en base a la seva realitat... I a Catalunya seran benvinguts els andalusos que la Junta d'Andalusia no permeti trobar feina.
En resum
Anònim, 19/03/2015 a les 11:35
+25
-1
Discurs oficial, xerrameca política, "tot és molt bonic", "me duele Escanya" i bla, bla, bla.

Jo també trobo que és una entrevista o, més ben dit, el resum d'una entrevista totalment prescindible.
Capdeferro
Anònim, 19/03/2015 a les 12:26
+14
-0
Apa, ja ha dit la ximpleria-tòpic del dia, ja se'n pot anar al llit tranquil.

Mare meva quanta ignorància, i a sobre se'n sentirà orgullós i tot.

a capdeferro...
FJ, 19/03/2015 a les 12:52
+6
-15
Yo no quiero formar parte de una Catalunya libre si en ella hay gente como tú, Capdeferro.

Algunos de mis familiares no tuvieron tiempo de aprender a leer o escribir de forma temprana porque estaban trabajando todo lo que 10 de tus generaciones no han trabajado ni trabajarán seguramente jamás. En Andalucía y aquí, en nuestra querida Catalunya.

Y escrito lo anterior debo comunicarte que eres un claro ejemplo de que algunos, pudiendo y queriendo sois incapaces de escribir sin destrozar vuestro idioma.

Salut!


Normal
Chacho, 19/03/2015 a les 13:17
+13
-4
Es normal que no vulgui que Catalunya s'en vagi, perquè a les hores s'ha acabat el PER.
FALÀCIA!
Lo sàtir del Poble Sec, 19/03/2015 a les 13:26
+33
-3
PROU D'AQUEST COLOR! Franco no va "donar-nos" la SEAT (con licencia FIAT, RECORDEU?) als catalans. Ell la volia posar a Extremadura però la FIAT (els italians), amb bon criteri, van dir que aquí hi havia port, personal d'oficis del metall i mecànica i comunicacions no medievals i que o la posaven aquí o no hi havia SEAT (con licencia FIAT).
Donar per fet el que ens interessa
Jordi G., 19/03/2015 a les 15:23
+20
-0
L´espanyol tendeix a l´autoengany per a legitimar el seu desdeny pels drets bàsics dels pobles (el dret a l´autodeterminació està a la DUDH i se la passen pel forro). Una mostra és això de "Si Franco nos hubiera puesto la Seat": vol dir que la va posar voluntàriament, a Catalunya? Que un tal Agnelli no hi tenia res a dir? Sobretot quan li van oferir Villaverde(al sud de Madrid) i es va negar a muntar res a centenars de km.d´un port, amb carreteres precàries, sense tradició propera d´indústria secundària que aquí sí que existia, i 600 km.més lluny de la factoria mare Fiat?
El franquisme va haver se ser pràctic i no es va poder negar a que Agnelli triés Catalunya. Que espanyols cultes i en teoria progressistes com aquest sr. no tergiversin implícitament.
El mite de la SEAT
un senyor antic, 19/03/2015 a les 16:01
+18
-0
Senyor alcalde: la primera fabrica d'automovils de fora de l'Estat espanyol, Catalunya ja tenia les seves, Hispano Suiza, Elizalde i altres, va ser la Ford que es va instal.lar a Cadiz, quan tenien tota la plantilla contractada, la majoria van anar dos o tres dies i van despareixer, aquello no era para ellos, la Ford va tancar i va venir a Barcelona hon mumtaven cotxes, anys 30.
Lo dre Andalucia no es tan facil com : si Franco hubiera...perqué a Andalucia s'han enterrat centenars de milers de millions de pesetes i d'euros, o sigui que: S?HO FACIN MIRAR, perqué sempre han recolçat el MADRID FARAONIC, l'equació: ANDALUCIA SUBVENCIONADA més MADRID FARAONIC més PRIVILEGIS SENYORITOS TIPUS CASA DE ALBA igual a CATALUNYA ARRUINADA, s'entera Sr. Alcalde saleroso que li fá la gara-gara al sociaslista Mayoral i encara ens vol dir que no es convenient publicar aquest llibre, que t'has cregut paleto que necessitem el teu permís? dons no ni ara ni mai , la nostre llibertat no te res a veure amb tu i els teus amiguetes sociates.
@ Lo sàtir del Poble Sec (13.26) i Un senyor antic (16.01)
Anònim, 19/03/2015 a les 19:49
+8
-0
Us en conto una que penso que us pot interessar, si no és així, dispenseu-me. La trec del llibre de Josep Trueta «Fragments d'una vida. Memòries», v.I, Edicions 62, 1997, pp. 89-90.

Després de la darrera guerra civil, Trueta va a parar a Anglaterra i allí coneix lord Nuffield, propietari de les fàbriques d'automòbils Morris. Aquest senyor li conta que cap a 1926, durant la dictadura de Primo de Rivera, havia volgut fabricar els seus cotxes a Barcelona. I que el dictador li va dir que a Guadalajara sí; a Barcelona no. Nuffield no es va donar per vençut i va voler arreglar-ho parlant amb Alfons XIII i mig «subornantlo» [la paraula és meva, no de Trueta] oferint-li el finançament d'una càtedra d'estudis hispànics a Oxford. Però el rei encara ho tenia més clar que el general: a Barcelona no. I llavors, és clar, ni a Barcelona ni a Guadalajara.

També explica Trueta, en el mateix fragment, que Primo de Rivera, ja abans de l'assumpte de Nuffield, va desplaçar de la Hispano Suiza de Barcelona a Guadalajara la fabricació de camions militars. De fet, en aquest punt Trueta és una mica confús: primer parla de «fabricació» a Guadalajara, després de «muntatge». No sé si utilitza aquestes paraules com a sinónimes o és que rectifica.
Avui la Seat ens costa diners
Anònim, 19/03/2015 a les 20:06
+8
-0
Dels impostos de tots. Inclús d'aquelles indústries complementàries que retallen sous i foten gent al carrer per complir amb els terminis del peix gros i es podrien convertir en una altra cosa. El producte que ofereix cada cop estarà més enfocat a un mercat de mesells desclassats, minoria al món.
Obrers subvencionats per la precarietat dels altres i que s'empassen qualsevol cacic servil del poder com sociates o Podemos, una nova casta.
Avui Espanya frena Catalunya i alguns encara no se'n volen adonar de que ens volen convertir en una província empobrida com la gairebé totalitat del que no és Madrid. I Brusseles hi estarà d'acord perquè els interessos dels estats ens són contraris. França té Marsella i la Itàlia Gènova. No es casual que a la Unió no sancionin Espanya per incomplir els terminis del corredor mediterrani.

No podem sacrificar el país pels interessos de quatre multinacionals. La que vulgui que es quedi i ja treballarem amb els nostres diners per fer allò que calgui i invertir-los en el bé comú.
A mi no em preocupa el PER, sino les subvencions a la duquesa de alba
Anònim, 19/03/2015 a les 23:31
+5
-0
segur que aquest individu estava al seu enterrament

Però és molt d'esquerres ell i segur que va dient que defensa els obrers aquest sociolisto

Les subvencions agrícoles europees han de ser a persones i no a empreses que no aporten res

fins fa poc els prats dels aeroports, o els de sota les linies elèctriques i molts d'altres, cobraven subvencions com a terrenys agrícoles!

A mi no em sembla malament que ajudin a agricultors amb pocs recursos

però a gent hiper-rica, com pot ser que els hi donem diners? doncs és així.

La duquesa de alba era la que persona o empresa que rebia més subvencions agrícoles europees!

Amb què beneficiava això Andalusia? ja t'ho dic jo, en res de res

Aquetses coses l'haurien de preocupar

i no utilitzar Catalunya d'excusa per continuar explotant el poble andalus


.
Anònim, 19/03/2015 a les 19:49 // GRÀCIES!
Lo sàtir del Poble Sec, 20/03/2015 a les 10:54
+0
-0
.
A mi no m'explicaran contes perquè sóc mig andalús
Anònim, 20/03/2015 a les 11:38
+0
-0
L'alcalde no explica que hi havia una fàbrica de vehicles, Santana Motor, que va fer diverses aliances industrials, la més coneguda amb Suzuki. El govern autonòmic no va trobar sortides a l'empresa i els treballadors van decidir en votació el tancament de l'empresa l'any 2011 amb 800 prejubilacions.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Albert Rivera i Inés Arrimadas en un acte de Ciutadans | ACN
Pep Martí | 2 comentaris
01/01/1970
El partit taronja s'aboca a preparar les eleccions municipals evitant els "paracaigudistes" i les "llistes fantasma" | La formació de Rivera i Arrimadas té ara voluntat de governar després d'una etapa en què va optar per restar al marge dels executius
01/01/1970
La CUP comunica que l'exdiputada prepara a l'estranger l'estratègia de defensa després que El Periódico hagi avançat que es "refugia a Ginebra" i sospesa no tornar
Salutacions feixistes al pas de la manifestació per la carretera de Manresa | Pere Fontanals
Pere Fontanals
01/01/1970
En les seves proclames i discursos reescriuen la història de Raúl Macià i de Jordi Cervantes, els espanyolistes més cèlebres del poble, dient que us és un "pres polític" i que a l'altre el discriminen pel seu patriotisme
Joan Serra Carné | 1 comentari
01/01/1970
Els gestos de solidaritat de l'Ajuntament amb els presos són l'últim episodi de la relació tensa entre els antics socis de govern al consistori | La distància també s'evidencia en la nova etapa al Parlament, i s'afegeix a la complexa convivència entre Podem i el PSOE
Membres de les candidatures que aspiren a conformar el secretariat, en la presentació del procés de renovació. | ACN
Roger Tugas | 3 comentaris
01/01/1970
La relació amb Òmnium, ANC, PDECat i ERC és un dels punts de fricció entre les dues candidatures | Les opcions que competeixen pel nou secretariat nacional fan seus alguns plantejaments clàssics de Poble Lliure o Endavant
El número 22 del carrer d'en Roig on hi havia diversos «narcopisos» | Mariona Batllés
Jordi Bes | 3 comentaris
01/01/1970
​Els veïns organitzen una visita guiada pels carrers de la droga i la prostitució per reclamar més involucració de Colau: "L'actuació és insuficient" | Entitats com Acció Raval es desmarquen de la iniciativa i la inscriuen en la precampanya de les municipals: "No estem d'acord amb la politització del problema"
Mireia Boya, rebent suport a les portes del Tribunal Suprem | ACN
Sara González | 9 comentaris
01/01/1970
Mireia Boya (CUP) aposta per reivindicar la declaració d'independència i el referèndum de l'1-O mentre que la resta de dirigents encausats pel procés han acatat la Constitució per intentar evitar la presó