«Amb qui es barrejarà el meu nen?»

En època de preinscripcions escolars, experts de la UOC recomanen evitar el prejudici que una escola "homogènia" sigui millor

La Fundació Bofill insta a "conèixer totes les escoles" i avisa: "La bona reputació d'un centre pot trigar anys a forjar-se"

| 22/02/2015 a les 21:43h
Arxivat a: Societat, ensenyament, ensenyament públic, UOC, Fundació Jaume Bofill, educació, escola
Aquesta notícia es va publicar originalment el 22/02/2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Alumnes de P-3 de l'escola Pardinyes de Lleida. Foto: Oriol Bosch


Els mesos de febrer i març acostumen a ser crítics per les famílies que han de triar escola per als seus fills que el curs vinent cursaran P-3. Sovint, tenen un centre idealitzat que desitgen de totes, totes, i en descarten d'altres per tot un seguit de prejudicis que els experts s'esmercen en intentar dissipar. Sobretot, relacionats amb la "qualitat" dels alumnes que acostumen a anar-hi. "Sens dubte, un conjunt d'alumnes divers reflectirà molt més en la pràctica el que és la societat, i l'experiència educativa dels alumnes també pot esdevenir molt més rica", asseguren els professors de Ciències de l'Educació de la UOC Guillermo Bautista i Beni Gómez-Zúñiga. En aquesta mateixa línia, la Fundació Jaume Bofill ha elaborat una guia per als pares (pdf) en què els recorda que "la bona reputació d’un centre pot trigar anys a forjar-se" i, per tant, recomana "conèixer totes les escoles", sense deixar-se influir "pel que un se n'imagina o en sent a dir".

"És fonamental que les famílies s'endinsin entre les parets del centre, no solament per a veure quines característiques físiques tenen les instal·lacions sinó per a conèixer de primera mà el model educatiu que hi ha darrere", coincideixen Bautista i Gómez-Zúñiga. I és que, des del seu punt de vista, "cal informar-se dels projectes didàctics que es desenvolupen en el centre o en què l'escola participa, com agrupa els estudiants, com es treballen diferents àrees, quin és el paper dels deures en la dinàmica didàctica de l'escola..."

Des del seu punt de vista, l'element més determinant a l'hora de triar centre ha de ser l'equip de mestres que hi treballa. "És recomanable observar si treballen coordinadament, quin és el valor que donen a la seva feina, si entenen la seva actuació educativa com un procés global i integral, que va molt més enllà d'un àmbit de coneixement o de la seva assignatura", asseguren.

La Fundació Bofill hi coincideix de ple: "Sovint a les famílies els preocupa que a l'escola hi hagi molts alumnes d'un perfil sociocultural diferent al seu, però l'important és conèixer la capacitat de l’escola per atendre les necessitats de cada infant." I recalca: "Tots tenim creences basades en tòpics, que guien les nostres decisions. Ser-ne conscient és el primer pas per decidir més lliurement." Per tant, recomana conèixer "totes les escoles" i "deixar-se sorprendre per les seves realitats, un no s'ha de quedar amb el que s'imaginava o amb el que se'n diu d'elles".

"Tenir més ordinadors no és garantia de res"

Bautista i Gómez-Zúñiga també sentencien: "Tenir més ordinadors, fer anglès des de ben petits o anar amb un uniforme molt bonic no és garantia de res des del punt de vista pedagògic." I és que, pedagògicament, apunten que el que cal és "observar quins són els materials i recursos que es fan servir i de quina manera, com estan disposades les taules i les cadires, quin espai ocupa el professor..."

La Fundació Bofill també hi coincideix: "Malgrat que és normal fixar-se en les instal·lacions i els serveis que ofereix l'escola -menjador, acollida, extraescolars...-, és més important interessar-se pels "projectes estrella" o programes innovadors que s'hi duen a terme; per l'estil d'aprenentatge que es fomenta, metodologies i capacitat d'atendre els alumnes de forma personalitzada; la participació de les famílies, el nombre de places ofertades i el nombre de germans que s'inscriuran..."

"Les primeres etapes de l’escolaritat són decisives per a la formació de les capacitats bàsiques. De la metodologia que l’escola empri, del tipus de projectes, del grau d’implicació de les famílies en depèn, en bona mesura, l’educació del fill", sentencia la fundació.
 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

indiferent
Anònim, 22/02/2015 a les 21:56
+31
-6
M'és igual amb qui es barreji el meu. La primera condició és que sigui una escola que NO apliqui la llei Wert i es facin totes les classes en Català i angles.
uicidi
perejaume, 22/02/2015 a les 23:15
+36
-5
M agradaria saber qui son aquestes llumeneres expertes de la UOC, deuen ser els tipicsmpujoprogres que no veuen mes enlla de la segona residencia, i consideren que lo mes autentic es mesclar els fills de les clases treballadores amb untegristes islamics i membres de bandes llatines. Mentre la seva prole la porten a escoles privades amb idiomes i tota la mandanga. Mentre la dreta nomes impulsa una politica genocida a les classes pupulars catalanes i la esquerra ens vol omplir d inmigrants i tornar barris populars catalans en copies de pakistam o la republica dominicana mal anem. Es un suicidi per a la nacio
A quina escola van els fills dels de la Bofill
Anònim, 22/02/2015 a les 23:41
+36
-4
Faria falta saber a quina escola porten els seus fills els de la Fundació Bofill, per veure si s'ho creuen això que diuen.

No fos cas que els duguin al Liceu Francès o a qualsevol de les concertades que paguem amb els impostos de tots o potser a les privades que segreguen per sexe i que també paguem tots.

Enganyeu a un altre
XX, 23/02/2015 a les 02:10
+32
-6
Fer anglès des de ben petits no és garantia de res des del punt de vista pedagògic... Increïble. Suposo que, en la mateixa línia, portar els meus fills a una escola amb majoria de musulmans/nouviguts els aportarà tota mena de beneficis "pedagògics". Per això els propis polítics que ens venen aquesta mena de motos, de dretes i d'esquerres, mai porten els seus fills a la pública.
Amb vostè
Anònim, 23/02/2015 a les 08:18
+6
-0
Amb qui es barrejarà el seu nen? Amb vostè, i de fet ja s'hi ha barrejat. Des que va néixer. Aquest és el drama.
No en ténen prou amb adoctrinar els nens
Joel Ricart, 23/02/2015 a les 08:35
+9
-3
Ara també van a pels seus pares.
ja si
Anònim, 23/02/2015 a les 08:51
+21
-5
quan vegi que els fills dels politics i les classes benestants porten els seus nens a la publica, aleshores m'ho començaré a creure...

mentrestant, per poc que pugui, jo passo de portar-lo a segons quin "mini-forum de les cultres" on els meus nens seran els exotics
A quí volen enganyar? (però ells acaben els estudis als EUA)
Panchito, 23/02/2015 a les 10:11
+13
-4
experts de la UOC recomanen evitar el "prejudici” (sic) que una escola homogènia sigui millor. JA, JA, JA ...
Fundació Bofill per molts anys
PepGrill, 23/02/2015 a les 10:35
+11
-17
La Fundació Bofill fa un munt d'estudis pedagògics de gran qualitat sobre la educació i societat en el nostre país. Podeu llegir-ne de franc els continguts. Va col.laborar en el programa de TV3 Mestres. Fan una aportació al sector d'educació incuestionable.
No entenc els comentaris d'ignorants amargats en el tema. No entenc tants prejudicis.
Podeu apuntar els fills lliurement on us plagui, per tant, perque aquestes crítiques destructives?
Experiència
Anònim, 23/02/2015 a les 11:06
+2
-16
Doncs jo vaig fer tota la meva escolarització amb més del 50% d'alumnes nouvinguts o de pares estrangers i n'estic ben content i satisfet. Evidentment mai portaria el meu fill a una escola on tots fossin blanquets, rossets i de classe alta perquè acabi després podrit de droga, com conec algun cas ben proper.
Estudi massa esbiaixat
Anònim, 23/02/2015 a les 11:09
+12
-4
"Tenir més ordinadors no és garantia de res"

suposo que la mateixa tècnica demagògica pot utilitzar-se en l'altre direcció, no?

"Portar els fills a una escola pública no és garantia de res"
"Portar els fills a una escola multicultural no és garantia de res"
"X no és garantia de res"

Evidentment, no es tracta de buscar "garanties" sinó de maximitzar beneficis i reduir riscos. Però suposo que els de l'estudi son de "lletres" i prefereixen la ideologia a la honestedat.
Cap avall
Anònim, 23/02/2015 a les 13:02
+1
-1
Encara no tenim la independencia, i ja volem fer diferencies a les escoles bresol, bueno un altre capitol mes de MENTIDES A CANVI DE VOTS. DESPRES ENS QUEIXAREM DE QUE ELS INMIGRANS TENEN DRET A VOT A LES MUNICIPALS, AH PER CERT QUI ELS HI VA DONAR PERMÍS, NO VAN SER ELS ARA ERC-ICV, QUE DIUEN QUE VOLEN NETEJAR EL PAIS ABANS DEL
PROCES IDENTITARI.
Fart de progres
janiaprou, 23/02/2015 a les 13:28
+8
-4
Un dels grans mals del país és la proliferació de pijo progres papanates que es passen el dia fent volar coloms i venent l'Arcàdia ideal. I, el més geru és que n'hi ha que se'ls escolten.

Siguem seriosos, cap altre país ha sofert una onada migratòria com aquesta darrera de casa nostra en tan poc temps i des del poder polític no s'ha fet gran cosa per evitar els guetos educatius.

No es pot pontificar des de la càtedra universitària ignorant la realitat de les aules de molts centres públics. Ni ens podem escoltar a uns experts que fa més de 30 anys que no han vist cap nen ni cap escola.

Cal d'una vegada per totes que ens replantegem el tema de les zones escolars i, sobretot, que s'obligui a les concertades a acceptar a tothom sense trabes ni escuses, perquè sense el diner públic haurien de plegar.
obligar a les concertades a acceptar a tothom sense trabes ni escuses?
Canfanga, 23/02/2015 a les 16:12
+8
-2
Una observació poc encertada, Janiaprou
Pregunta-li a una familia marroquina, pakistanesa per que no porta els seus fills als salesians, o a l'escola Pia, o al Cor de Maria, o als de la Salle, etc...
O a una familia ecuatoriana, xinesa, rumanesa, dominicana perque no ingressa 3 fills a una escola concertada?

Això es una decisició familiar, i no es pot obligar a cap familia a ingressar els fills on no volen, o no poden.

Aiiiii les concertades
janiaprou, 23/02/2015 a les 17:26
+0
-1
Amic Canfanga no es tracta de carregar responsabilitats a les famílies, sinó de fer que les escoles que cobren el concert assumeixin la seva part de responsabilitat en entomar el problema de l'escolaritat dels fills dels immigrants i de les classes desfavorides.

I això es possible perquè ja hi ha escoles ben confessionals que han optat per fer una tasca de servei públic amb gran dedicació i professionalitat.

Deixem-nos re romanços: si es cobra el concert s'ha d'oferir servei a tothom i sinó que s'ho paguin.

Ah, i a l'escola de lameva filla en dos cursos ja hi han vingut rebotats 3 nens de les "reverendas madres" per l'article 29. Es veu que alla no podien més, però a la pública es fan miracles.
indiferent 21.56
Anònim, 23/02/2015 a les 18:13
+0
-5
yo a mí me gustaria una escuela donde no se le enseñe a mi hijo a odiar a españa, pero desgraciadamente por gente como tú la tenemos, una escuela que no sirva de fabrica de independentistas ni de ninguna ideología´, donde refleje la cataluña real, y que se asemeje a la que van los hijos de la alta burguesia catalana, multilingue, ya que parece ser que estos no necesitan "inmersión" ni puñetas varias ese rollo de que "chupi que snob que guay que mi nen vaya a clase con chinitos negros arabes etc.. pero fuera el castellano de las aulas como que no! respetar la variedad la multiculturalidad implica reconocer la importancia del castellano en cataluña y que esta se refleje en la escuela
Fart de prejudicis
EFS, 24/02/2015 a les 13:35
+4
-0
Els meus fills van i han anat a l'escola de la foto. S'han format bé a nivell humà i acadèmic, han gaudit de la proximitat del centre a casa, i quan anat a l'institut del barri, ells i bona part dels seus companys de primària han format part del grup d'excel·lència i estan traient les millors notes. Arribaran a la universitat i competiran amb èxit, sense cap problema, amb els que vénen dels centres de color, classe i poder adquisitiu homogeni.

I ara dispenseu-me, que després de llegir alguns dels comentaris anteriors he d'anar a vomitar.
només faltava aquest ara...
Canfanga, 24/02/2015 a les 14:00
+2
-0
Osti, un votant de Ciutadanos/PP reivindicant el castellà a les aules, amb l'excusa del trilingüisme. Perque com ja sabem la seva web es trilingüe... ai calla, ja no.
Ara es monolingüe.
XD
Mare meva, amb la Catalunya Real...
De fora vingueren i de casa ens tragueren, 24/02/2015 a les 14:28
+0
-0
Al Anònim de les 18:13
Quin respecte té Espanya, per exemple al Congrés dels diputats respecte Català?
I respecte als jutjats?
I al Parlament Europeu?
No tenen cap respecte: encara diria més han votat en contra del català!
Que vens a reivindicar del multiculturalitat, ara??
Quins pebrots.
triar residència
bernat, 24/02/2015 a les 20:25
+0
-1
Jo ja m'ho vaig mirar bé de triar segons quin barri on poder educar els meus fills en escola pública. Evidentment vaig triar un barri majoritariamemt catalanoparlant per evitar, precisament això que diu el titular. Prejudicis? Si i tant. Vull que segueixi l'escència que heredaran dels pares i dels pares dels seus pares. Tothom vol el millor pels seus fills i barrejar-los amb segons qui, pot ser la marca que hagin de dur tota la vida.