El Gremi de Numismàtics troba «absurd» que se'ls acusi de falsificació

Els responsables dels prototips d'euros catalans emmarquen la col·lecció “en la celebració del tricentenari” i apunten que "no té cap sentit" fer-les passar com a autèntiques, ja que són més cares que les reals

Fonts del sector apunten que no s'ha demanat el permís preceptiu a la FNMT per encunyar les monedes

El PP demana explicacions d'Homs i Mas-Colell al Parlament

Fiscalia investiga la Generalitat per «encunyar euros falsos»

| 05/02/2015 a les 19:14h
Arxivat a: Economia, moneda, euro, procés català, moneda catalana, euros falsos
Aquesta notícia es va publicar originalment el 05/02/2015 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Anvers i revers de la col·lecció de prototips d'euros catalans
 

Els euros catalans encunyats pel Gremi de Filatèlia i Numismàtica “no són cap falsificació”, un extrem que considera "absurd". Així de taxatiu s'expressa Txus Figueres, membre d'aquesta entitat, davant la informació apareguda aquest dijous al diari 'El Mundo', segons la qual la fiscalia estaria investigant la Generalitat per presumpte encunyació de moneda falsa. De fet, el gremi és l'entitat que va decidir treure el passat mes d'octubre aquesta col·lecció, comercialitzada com a 'Proves numismàtiques' i de les quals se'n van fer 5.000 unitats, cada una amb vuit monedes corresponents a les actuals monedes d'euro i a un preu de venda al públic de 18 euros.

En declaracions a Nació Digital, Figueres ha defensat la col·lecció de monedes -que reprodueixen motius catalans a l'anvers i el valor en euros junt amb la paraula 'prova' al revers- com una “iniciativa gremial” emmarcada en els objectius de l'associació, que és “promoure el col·leccionisme filatèlic i numismàtic”. És en aquest context que, per mitjà d'un “contracte d'assessorament amb la Generalitat” és va decidir fer “unes sèries de segells i monedes en commemoració del tricentenari”. Així mateix ha apuntat que de moment, la fiscalia no ha arribat a cap conclusió sinó que simplement ha notificat la intenció de “consultar al Banc d'Espanya si es poden considerar falses”.

Tanmateix, fonts coneixedores del sector numismàtic consultades per Nació Digital apunten que per emetre monedes amb un valor facial corrent, en aquest cas euros, cal demanar vist-i-plau previ a Correus en cas dels segells i a la Fábrica Nacional de Moneda y Timbre en el cas de les monedes, i que en aquest cas no s'hauria respectat aquest protocol, raó per la qual no dubten en titllar-les de falsificació. Aquest extrem és rebutjat pel Gremi, que considera que cal demanar permís “només si vols fer una reproducció idèntica d'una peça, però això és com la Constitució Catalana del jutge Vidal, es tracta només d'un prototip”.

Material, gruix i disseny diferent de l'original

A més, el Gremi descarta la més mínima intenció de fer passar aquestes monedes per moneda autèntica, per que fer-ho seria “absurd”. “La col·lecció val 18 euros, per tant, pensar que després de gastar aquests diners faràs passar les monedes per comprar un diari no té cap sentit”, precisament perquè el valor de les monedes en cas de ser autèntiques seria de 3,88 euros, per afegir que, en tot cas, per fer una falsificació cal que “el material, el gruix i el disseny ha de ser idèntic a l'original i a més, les has de fer com a substitutiu, i cap d'aquestes premisses s'escau al nostre projecte”.

Ara bé, des del sector apunten que cal diferenciar entre “la moneda de curs legal i l'efecte o medalla numismàtica”, assenyalant que aquest segon cas “no pot dur valor o, en tot cas, no dur valor de monedes en curs” i assenyalen que, a dia d'avui, a l'Estat “només pot encunyar moneda la FNMT”. En tot cas però, el Gremi apunta que la col·lecció d'euros catalans “és un simple esdeveniment commemoratiu” i insisteix que “falsificació és qualsevol cosa que intenta substituir una altra, i aquesta no és la nostra intenció”.

Per la seva banda, el PPC ha demanat les compareixences al Parlament dels consellers Homs i Mas-Colell per l'encunyació d'aquestes monedes i informin del conveni signat entre la Generalitat i el Gremi de Filatèlia i Numismàtica per "l'emissió de la Col·lecció Commemorativa del tricentenari” i les diligencies obertes per presumpte falsificació massiva de moneda.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

AHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
Anònim, 05/02/2015 a les 19:32
+35
-1




Y PARA HACER CAMISETAS Y ESTANDARTES DE LA
DIV.AZUL?....DONDE SE PIDEN LOS PERMISOS?.
PARA PONER LA CARA DE LA KKMATXO EN UN POSTER
HABRA QUE PEDIR PERMISO A LA ONU,MINIMO....
LO HA PEDIDO,POR AQUELLO DE LA SALUD PUBLICA...
nervis
Anònim, 05/02/2015 a les 19:46
+42
-3
Ultimament veig molt nerviosos als peperos i ho denuncien tot com si els hi anés la vida en cada cas.
Millor, a tot el mon veuran fins a on pot arribar el ridicul d'aquesta gent inculta i antidemocratica.
Monedas
Masias, 05/02/2015 a les 20:05
+6
-32
. Yo fundiría el vil metal

y haría un montón de cazuelas

con la Forcadell iría ! que genial !

tocando por las plazuelas .
Sòn molt maques!
Sònia-Lucerna (Suïssa), 05/02/2015 a les 20:09
+25
-4
La setmane pasade un amic va estar a Lleida de vacanses i m'hen las la portar de regal. Sòn molt boniques i la presentaciò està molt bè!!!
Salut i independència!!!
endavant!
Anònim, 05/02/2015 a les 20:33
+7
-8
El Mundo acusa el Gremi de Filatèlics i Numismàtics per la Independència de presumpta confabulació per a encunyar la moneda d’una hipotètica república catalana que seria proclamada unilateralment una vegada celebrades les eleccions del 10N. Aquestes monedes d’1, 2 i 3 euros catalans no serien metàl·liques, sinó de fusta. Cercles pròxims als filatèlics independentistes recalquen el caràcter ecològic d’aquesta iniciativa que a rebut grans elogis en l'àmbit internacional.
He vist la llum!!!
Anònim, 05/02/2015 a les 20:42
+12
-1
Ara he entès per fi què collons és el que preocupa als catalans: el collons de monedes d'euro!!!

Gràcies Camatxa.
...mas merluzos no pueden ser...
Anònim semper fidelis..., 05/02/2015 a les 20:47
+19
-2
...miren en el Vaticano, cada Papa que entra, hacen una cole de monedas con la efigie del nuevo Santo Padre..., y son absolutamente iguales a las monedas de curso legal, misma aleacion y misma manufactura... ¿haber si tienen güevos de meterles a juicio a los del Vaticano?...
Estic molt preocupat
Anònim, 05/02/2015 a les 21:41
+9
-1
A cosa tinc uns quants euros de xocolata per quen venen els meus nebots. em podría passar alguna cosa dolenta?

Bé, ara mateix acabo de llençar a la llar de foc els billets del monopoly. Ja se que es una tontería peró, fico mes tranquil, que tal com està la Kamatxa i el PP tot és possible.
el gremio miente
Anònim, 05/02/2015 a les 22:35
+2
-11
Miente el Gremio cuando dice k sólo tiene k pasar x FNMT si se quiere hacer una moneda igual. Cualquier elemento aunque sea conmemorativo DEBE pasar x la FNMT puesto k ello es una garantía para el coleccionista. La numismática debe funcionar así justamente porque debe tener un control para no emitir lo que le salga de las orejas a cualquiera.Sólo me refiero a cuestiones técnicas no políticas.Técnicamente está mal hecho sea euro catalán o andaluz. Estos señores buscan la polémica porque venden y en adelante se revalorizan. Pura pasta. Que no se comparen con Santi Vidal porque ellos lo hacen para vender.Pero para ser comerciante tb hay k ser honrado y respetar los criterios establecidos en numismática y en las leyes. Ah, los prototipos tb los hace FNMT.
No hay peor ......
Anònim, 05/02/2015 a les 22:51
+5
-1
Ciego que no quiere ver, peor sordo que no quiere oir ni peor necio que no quere entender
Sembla mentida
XX, 05/02/2015 a les 23:52
+11
-0
S'aferren a cada parida... estan fatal. Independència ja, sisplau!
Absurds comentaris de tothom
Anònim, 06/02/2015 a les 08:44
+9
-0
El 27 de setembre a votar. I punt.
I des de ara la feina es parlar i parlar amb tothom que estigui indecis o subnormalment desinflat.
Mala llet ès el que falta.
Desconecteu de una puta vegada i el 27 de setembre tothom a votar per ser un estat lliure.
MONEDES DE CARTO MOLT BONIQUES I BARATES, A PERRA GROSSA
La nineta dels ulls, 06/02/2015 a les 10:52
+3
-0
A casa encara deu haver-hi algun cartonet per valor d´una pesseta que als anys 70 ó 80 del segle passat tels donaven com canvi a les fleques, crec, si no recordo malament que estaven patrocinades per la Caixa. Camacho, es denunciable ?. ¡¡ A treballar11 Que sens ensorra la barraca.
ja les tinc
Anònim, 06/02/2015 a les 10:55
+4
-0
Doncs jo ja el tinc el joc de monedes. I més d'un joc.
en fi
Anònim, 06/02/2015 a les 11:25
+2
-0
El que no són capaços de fer perquè Catalunya no sigui independent. PENÓS.
DEL FOLKLORISME & DE LA EUROPEAN OIGNON
Anònim, 06/02/2015 a les 13:59
+1
-0
NI ES SERIÓS LO FOLKLORISME
NI ES SERIOSA LA EUROPEAN OIGNON (ORGANISACION CRIMINALA)
interessant
Anònim, 06/02/2015 a les 15:04
+0
-3
A veure si les venen a les botigues de joguines per a supermercats infantils.
Testimoni històric
Anònim, 06/02/2015 a les 19:27
+2
-0
Aquestes monedes,si les prohibeixen, entraran a formar part de la història, com tantes altres barrabassades de l'opressió del nacionalisme espanyol cap a Catalunya.
Pot ser que amb el temps tinguin molt de valor.