Què fer i què no fer en una entrevista de feina segons una experta en selecció de personal

La psicòloga Andrea Arcusa explica quins consells seguir i com diferenciar-se dels altres candidats

990_142264164310969036_10205985652108174_1499731227_o
990_142264164310969036_10205985652108174_1499731227_o
Elvira Vilardell
30 de gener del 2015
Actualitzat a les 19:14h
Què fer i què no fer en una entrevista de feina pot semblar obvi, però de vegades ens oblidem de factors que poden jugar a favor nostre i diferenciar-nos dels altres candidats. Per tal de conèixer més detalls sobre aquest tema Nació Digital ha parlat amb la psicòloga Andrea Arcusa, que actualment treballa al departament de Recursos Humans de l'empresa Social Point, on es dedica principalment a la selecció de personal. L'Andrea ens ha detallat, entre altres coses, en què es fixen els entrevistadors, com vestir adequadament per anar a una entrevista, i quina actitud tenir durant la conversació. A continuació us resumim el què ens ha explicat.   

 

Foto: Flickr

- La presentació: Quan coneixem una persona els cinc primers segons són determinants en la imatge que l'altre es formarà de nosaltres, així que és essencial cuidar la manera com ens presentem. Un dels trets més importants per causar una bona impressió és mostrar confiança en un mateix i somriure de manera relaxada.

- El que més es valora dels candidats: Cada candidat s'avalua en funció dels requisits de la feina a la qual estigui optant, així que és molt difícil generalitzar i establir quines característiques es valoren més a nivell global. No obstant això, n'hi algunes que se solen buscar en tots els aspirants com ara la responsabilitat i la puntualitat. D'altra banda, està molt de moda fixar-se en les competències, que vindrien a ser els punts forts d'una persona, les seves habilitats, per dir-ho d'alguna manera, innates. Posar-les de manifest, doncs, pot diferenciar-nos de l'altre i pot ser clau en la decisió final. Per tant, si teniu facilitat per parlar en públic, o sou persones persuasives, poseu aquestes aptituds en valor.


-
L'expressió corporal: El focus d'atenció se centra en la cara: mireu als ulls a l'altre i demostreu tranquil·litat i confiança a través d'expressions com el somriure. Pel que fa a la postura corporal manteniu-vos rectes  i intenteu no moure-us massa, ja que denota nerviosisme. Sobretot: Que el que dieu sigui coherent amb el que expresseu, les paraules han d'acompanyar als gests.

- Com vestir: A l'hora d'elegir el vestuari cal tenir en compte la cultura de l'empresa i l'activitat que s'hi desenvolupa. Així doncs, no és necessari anar a totes les entrevistes de feina amb vestit jaqueta, per exemple, sinó només quan a l'empresa sigui costum vestir així. D'altra banda, és important triar roba amb la qual estiguem còmodes i que ens faci senti bé amb nosaltres mateixos, això ens pot fer guanyar cofinança.

- Què dir i com dir-ho: L'adequat és mantenir un to formal i ser cordial, no és aconsellable prendre's massa confiança amb l'entrevistador i tractar-lo de manera amistosa. Abans de respondre les preguntes cal primer escoltar molt bé què ens demanen per donar una rèplica completa i precisa. Així mateix, demostrar iniciativa és valora molt positivament. Com fer-ho? Doncs per exemple preguntat sobre els projectes que està duent a terme l'empresa o demanant més informació sobre les tasques concretes que volen que portem a terme a la companyia. En aquest sentit també és important que l'entrevistador vegi que estàs motivat pel lloc de treball; l'actitud apàtica i desinteressada no ajuda.

- Què no fer: Mentir. Els entrevistadors, la majoria psicòlegs, solen notar quan no es diu la veritat, ja que s'és més breu i augmenten els nervis, entre altres factors. Si l'altre s'adona que menteixes, perds tota la credibilitat, i això fa que quedis automàticament descartat. Tampoc causa bona impressió criticar feines anteriors o parlar malament d'antics companys: les opinions relacionades amb aquest àmbit és millor guardar-les. Eviteu també preguntar immediatament sobre el salari i les vacances, si bé són temes importants, treure'ls al principi de l'entrevista pot denotar poc interès i motivació per la feina.

- Com superar els nervis: La preparació és la millor opció. A Internet hi ha centenars de pàgines amb les possibles preguntes que et poden fer durant una entrevista de feina, les quals es poden fer servir per assajar prèviament a casa. D'aquesta manera és més difícil que t'agafin per sorpresa i et sents més segur a l'hora d'afrontar la cita.

 
- Com fer un bon currículum: Per anar bé s'ha d'evitar que ocupi més d'una pàgina, així doncs, només s'ha d'incloure la informació essencial i eliminar tot allò que sigui prescindible. Per exemple, no cal posar tots els estudis o tota l'experiència laboral, sinó només aquelles dades més recents o rellevants. El que sí que està bé afegir, si es té, és el perfil de Linkedin i la direcció d'un blog personal, ja que d'aquesta manera l'entrevistador pot conèixer-nos millor. Facilitar telèfons o direccions electròniques d'anteriors feines perquè puguin demanar referències també és positiu: simplifica la tasca a l'empresa i denota bona relació amb les companyies on hem treballat. Finalment, no s'ha d'oblidar que el currículum entra pels ulls, així que intenteu fer-lo visualment atractiu utilitzant adequadament la negreta i l'interlineat, i si pot ser, afegiu-hi una bona fotografia i adjunteu una carta de presentació.

 
Arxivat a