Madrid força la retirada d'opinions favorables al 9-N als diaris d'Andorra

Unes declaracions del ministre portaveu Jordi Cinca a Catalunya Ràdio favorables a la consulta van originar pressions diplomàtiques | El govern andorrà va demanar la retirada als mitjans al·legant interessos d'estat

per Joan Antoni Guerrero, Andorra la Vella, 13 d'agost de 2014 a les 23:59 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 13 d'agost de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Jordi Cinca, ministre portaveu del govern andorrà. Foto: Govern d'Andorra

El govern d'Andorra va fer retirar de diversos mitjans locals unes declaracions favorables a la consulta del 9-N que va fer a Catalunya Ràdio el passat 29 de novembre el ministre portaveu andorrà, Jordi Cinca, en un programa especial des d'Andorra que va conduir la periodista Mònica Terribas. La retirada s'hauria suggerit per la pressió del govern espanyol, segons ha pogut saber Nació Digital. Tots els mitjans que ho van publicar van retirar la informació.


Aquell dia Cinca, des dels micròfons de Catalunya Ràdio, va defensar "el dret a poder-se autodeterminar i poder decidir cadascú el seu propi futur i no puc concebre que no hi hagi la possibilitat que algú pugui votar sobre el seu futur. Sobre el resultat de la consulta, no em pronunciaré, perquè només compet als catalans".

Diverses fonts consultades per Nació Digital assenyalen que davant la publicació de les declaracions del ministre a la premsa andorrana en què es mostrava respectuós amb el procés català i la celebració d'una consulta el 9-N, el govern andorrà hauria rebut pressions del govern espanyol perquè aquest tipus de declaracions no es produïssin. En cas contrari, hi podria haver problemes en les negociacions per a la firma del Conveni de Doble Imposició (CDI), que el Principat pirinenc està pendent de signar amb Madrid.

Ni rastre de les notícies

Les declaracions van ser reproduïdes per l'Agència Andorrana de Notícies i posteriorment les edicions digitals de divereses capçaleres van rebotar-ho als seus portals. Les alertes van saltar a Madrid i en qüestió d'hores s'haurien produït trucades del govern andorrà als mitjans locals perquè retiressin la informació al·legant que posava en perill interessos de l'estat andorrà. I així, efectivament, ho van fer tots els mitjans que ho havien publicat.


Fonts de l'Associació de Professionals de la Comunicació d'Andorra han explicat que tot i que aquesta versió circula entre el sector no s'ha rebut cap denúncia en concret pel cas de manera que no s'ha exercit cap mesura ni queixa al respecte. El govern d'Andorra, de la seva banda, no ha respost a les peticions d'informació de Nació Digital.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació