El dret a decidir per a... l'OTAN

En ple debat per si Catalunya es mantindria a l'UE, ja apareixen les primeres veus sobre el futur d'un Estat català a l'aliança militar occidental

La Catdem dubta de la conveniència d'entrar-hi

, Barcelona | 17/04/2014 a les 18:30h
Especial: Referèndum d'independència de Catalunya 9 de novembre de 2014
Arxivat a: Política, Catdem, procés català, OTAN, Internacionalització
Aquesta notícia es va publicar originalment el 17/04/2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El secretari general de l'OTAN, Anders Fogh Rasmussen. Foto: NATO Press

Catalunya va ser un dels territoris on es va guanyar el "no" al referèndum sobre la permanència d'Espanya dins l'estructura de l'OTAN organitzat pel govern de Felipe González el 12 de març de 1986. A Espanya, el resultat va ser diametralment diferent, i finalment l'Estat espanyol va continuar a l'Aliança Atlàntica, una de les organitzacions internacionals més importants al món de la geoestratègia.

Tot i que el 1986 cau potser un pèl lluny, ara també es planteja si una Catalunya independent continuaria dins l'estructura de seguretat i defensa d'aquest Tractat sorgit després de la II Guerra Mundial per guarir-se de la Guerra Freda. Una de les institucions que ha estudiat aquesta possibilitat és la fundació CatDem, el think tank de CDC que ha publicat el seu resultat el ple debat sobre la continuïtat o no d'un virtual Estat català a la Unió Europea.

Comptat i debatut, la CatDem aplica el criteri del dret a decidir. Segons la fundació pròxima a CDC, "seran els catalans qui decidiran si volen que Catalunya demani o no l’ingrés a l'aliança militar, un cop coneguts els pros i els contres". És a dir, a través d'una consulta com ja es va portar a terme el 1986.

De fet, la CatDem també recorda que "cal tenir en compte que pertànyer a l'OTAN obligaria Catalunya a dedicar part del seus recursos pressupostaris a la despesa militar". En aquest sentit, posa com exemple Àustria hi dedica el 0,81% del PIB, Dinamarca l’1,41% i Espanya el 0,86%, que traslladat al cas de Catalunya, suposaria una despesa del 0,5% del PIB, si fa o no fa uns 1.000 milions d'euros.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Va tot junt
GralMoragues, 17/04/2014 a les 18:44
+23
-22
OTAN i UE van amb el mateix lot.
Efectes
Anònim, 17/04/2014 a les 19:01
Interessant
+61
-7
Home, el cost seria assumible si l'OTAN servís de res. Ara, pagar 1.000 MEUR l'any per una cosa que, a sobre, t'obligarà a enviar soldats i material a, posem per cas, l'Afganistan, l'Iraq o Somàlia, sense que se t'hi hagi perdut res i sense que en treguis cap banafici, sincerament, crec que farem ben santament si ens ho estalviem.
OTAN ... a la merda !
Anònim, 17/04/2014 a les 19:34
+27
-5
Pels bruts i obscurs objectius de la gUSAnera ( els nostres aliats espíes ) .. que s'ho facin ells solets !
Esta clar!
Vicenç Ramoneda, 17/04/2014 a les 19:35
+33
-3
Ni OTAN ni l'UE! Perquè?
un estat amb uns set milions d'habitans i sense exercit és una gilipollada grossissima
Anònim, 17/04/2014 a les 19:42
+53
-12
Cal tenir exèrcit tant si som de l'otan com si no. Si la història ens ha ensenyat que ara podem per democràcia, que ens fa pensar que en un futur, com en el d'una guerra mundial espanya se'ns tornaria a engolir???? No siguem angelets.
No tinc clar o no entrar a l'otan un cop estat, ja que desconec tot del tema, però d'exercit català en necessitarem si no ens volem convertir en una puta desprotegida.
Siguem seriosos.
Cèsar, 17/04/2014 a les 19:47
+21
-1
No cal caure en el parany d'avançar esdeveniments. Tenint en compte que, poc o molt, Espanya com estat que és pot exercir certa pressió als organismes internacionals, d'aquí a poc podria sortir un portaveu de l'OTAN que manifesti que una Catalunya independent seria expulsada de la organització, etc. etc., generant dubtes entre els indecisos.

Fem el que hem de fer primer, i després ja decidirem que ens convé i que no.
La essència de la OTAN : quan el foc encara crema sota les cendres . Perquè els nostres mitjans de suposada informació ho amaguen ?
Sigma, 17/04/2014 a les 19:50
+15
-4
Treinta oficiales de diversos grados están detenidos bajo investigación, sospechosos de estar involucrados en una conspiración para derrocar al presidente Nicolás Maduro, según informaron a Últimas Noticias fuentes de alto nivel en Miraflores.







Catalunya,un estat neutral com Irlanda i ben armat com Suïssa
Anticolonial, 17/04/2014 a les 19:50
Interessant
+52
-1
jo estic a favor d'un estat neutral com irlanda o suïssa però això sí, un estat ben armat i amb un exèrcit modern i professional com Suïssa
Fora de tot...
Imaginerus, 17/04/2014 a les 20:03
+9
-36
Fora de la UE, fora de la OTAN... es clar tots els activistes del mon vindrien a catalunya a protesta i dir la seva.. ah us pais sense protecció, i a la mediterrania.. BCN, es convertiria amb una CONSTANTINOPLA EN VERSIO INDEPENDEN, JA QUE NO PARARIEN DE ARRIVAR INMIGRANS I MES INMIGRANS, APART FRANÇA NO DEIXARIA PASSAR A NINGU.. I POTSER QUE L´AVE BCN-PARIS QUEDARIA PARAT A PORT-BOU, I DEMANAR EL PASSAPORT A TOTHOM.. AMB UNES CUES QUE ARRIVARIEN AL BALCO DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA.. DIR ES UNA COSA I FER-LA ES UNA ALTRA... PERO A CATALUNYA HI HA UN LATRE PROBLEMA MES GREU...

QUE SACRIFICARAN EL BARÇA, O LA INDEPENDENCIA... LA POLEMICA ESTA SERVIDA...
ENVIEM L´IVAN
Anònim, 17/04/2014 a les 20:14
+37
-2


Podem enviar l´Ivan (i altres com ell).já que viuen
aquí (si es que no marxen..)i dona´t l´seu
"ardor guerrero de opereta".....
Peró segur que ens els tornen.....poc nivell.
Nosaltres mateixos defensarem l'Estat català.
J., 17/04/2014 a les 20:39
+11
-2
A Suïssa s'hi fa el servei militar obligatori, si no tinc mal entès. I no és, NO MOLT MENYS, que el que es feia a l'Estat espanyol.

Consisteix en fer pràctiques un cop a la setmana, després de complir la majoria d'edat, i és fa en el mateix lloc on el jove hi resideix. Per tant, no és el trauma que molt deveu haver viscut. També, la despesa que hauríem d'invertit en l'àmbit militar seria mínim, però indispensable (encara que siguem un país pacífic i democràtic, i encara que ens declarem NEUTRALS, el perill SEMPRE EXISTEIX i cal tenir-ho present).

A més, no trobaríeu preferible el fet de poder-vos defensar vosaltres mateixos de qualsevol força enemiga? Personalment, prefereixo que la meva vida depengui de mi mateix que dels altres, perquè si aquests no hi poden estar o estan defensant unes altres persones, jo sense instrucció i sense cap mitjà per defensar-me moriria com si fos un conillet indefens. Ningú defensarà millor la vostra vida que vosaltres mateixos (recalco, EN EL CAS D'HAVER UN CONFLICTE MILITAR DINS EL NOSTRE PAÍS).
------------------------------------
Si no ho heu entès, o no ho compartiu a la primera, fiqueu-vos en situació:

"Ataquen el meu barri unes forces invasores, Jo estic enmig del carrer. Al carrer que fa creuada hi ha una altra persona, també civil, i davant nostre hi ha dos militars d'un altre país, un per a cadascú de nosaltres, i un militar del nostre país. Aquest militar, dissortadament per a mi, actua i decideix salvar la vida a l'altra persona. Com acaba l'escena?"
res ...
Anònim, 17/04/2014 a les 21:12
+6
-2
ni espanya ni europa ni otan, model Islandes.
el soldado Ivan
Jordi Batlle, 17/04/2014 a les 22:53
+11
-1
Doncs si enviem al soldado Ivan que diu que llença pedres de foc i que atonyina al seu fill, el pendran per un islamista
o per un pobre anormal
Imaginerus
Marti, 17/04/2014 a les 23:17
+2
-2
No sacrificaran el barça per independencia, perque el barça juga a una institució privada i hauria de ser la institució que no deixes jugar al barça, per interessos ecónomics aixó no crec que pasi, si pases, frança estaria encantada de que el barça juegues a la seva lliga, aixi una cosa no molesta l'altre.
al soldado Ivan el pendran per un islamista o per un pobre anormal ?
Sigma, 17/04/2014 a les 23:32
+12
-1
Ahhhhhhhh !


Però .... no ho és ?
l'OTAN i mes
roger... osigui jo, 18/04/2014 a les 01:13
+2
-2
i... perque hem de tenir exercit... hi han paisos al mon que no el tenen i viuen la mar de be.

la política del neutralisme te de bo moltes coses i una d'elles es que ningu vol res de tu ni tu dels altres... que cadasu faci el que vulgui i nosaltres lo nostre.
L'OTAN ha fet mai res per nosaltres?
humbert, 18/04/2014 a les 01:40
+1
-0
Abans que els altres reconeguin el nostre Estat independent ja els volem cedir part d'aquesta independència, del nostre dret a decidir? Però de què anem? L'OTAN mai no va fer res per la bona gent catalana ni per la basca ni per la gallega ni per l'andalusa ni per l'espanyola sotmeses als militarots i obligades a acceptar un únic rei, l'hereu imposat pel generalot. I a més a més catalanes i catalans vam votar contra l'ingrés del Regne de'Espanya en aquesta organització militarista i no neutral en què ara sembla que alguna de la nostra bona gent dóna per inqüestionable que se'ns hi ha d'arrossegar perquè "som europeus". I els andorrans –únic Estat català lliure del món– ¿és que no en són d'europeus? (¿més o menys que els islandesos i els noruecs o els grenlardesos o els xipriotes i diversos caucàsics?
...señores...
misil atomico, 18/04/2014 a les 02:11
+2
-1
...seamos serios... la Otan no manda soldados a Somalia o el Libano y a otros lares, es la Onu quien lo manda, la Otan solo hace lo que le dice Europa, a Cataluña SI LE INTERESA seguir en Otan..., pero se podra discutir el como...
per mi si
Anònim, 18/04/2014 a les 08:06
+6
-2
Jo crec interessant entrar-hi per si un dia ens tornen a invadir els Africans del Ebre cap avall.
roger osigui jo
eyrikur, 18/04/2014 a les 17:23
+0
-0
l'any 1940 els belgues eren neutrals i no els va valer de res, els alemanys els passaren per sobre a sang i a foc. Que a aquestes alçades calgui discutir les evidències dona idea de la quantitat de someres que hi ha a Catalunya.
La NATO i la UE són el MATEIX.
Anònim, 18/04/2014 a les 17:29
+0
-0


Diuen els entesos que els polítics d´un pais representen la INTEL.LIGÈNCIA NACIONAL, doncs bé, sembla que els nostres segueixen cercant un AMO I SENYOR, i així amb la seva mentalitat de vassalls venuts, ens converteixen a tots ens esclaus.

Al llarg dels segles canvia el nom, però no la cosa, i ja en farà 300 que som colònia.

La UE i la NATO són el mateix, l´origen dels nostres mals. No cal tenir memòria d´elefant per a saber que els seus membres són els mateixos causants de la nostra desgràcia nacional durant segles, repetides vegades, i repeteixo, convertint-nos en COLÒNIA fins a dia d´avui, cosa que com anem veient ja els va bé, A TOTS ELLS.

Qui vulgui abraçar-se al nostre botxí nacional que ho fagi, però que sàpiga que quan l´espasa caigui no diferenciarà el botxí de l´abraçador.

Qui avisa no és traidor.




Valga la redundància
Ni espanyolisme, ni nazisme ni OTAN, 18/04/2014 a les 18:19
+0
-0
Ser independentista i pensar que els aliats d'Espanya, l'OTAN, faran res per la independència és llepar-se el dit. Estar a favor de la llibertat del nostre poble, i pensar que el major enemic de la llibertat dels pobles, l'OTAN, farà res per nosaltres, és llepar-se el dit.

Que encara hi hagi independentistes que mirin amb bons ulls l'OTAN, la UE i totes aquelles màfies imperialistes, saquejadores i invasores amigues d'Espanya demostra que no som un moviment seriós i que tenim molt poca idea de geopolítica i de com funciona el món.

Ni Espanya ni OTAN!
Depen
Anònim, 18/04/2014 a les 21:52
+0
-0
No ens hauriem de pronunciar fins saber si formar part de la NATO afavoreixels nostres interessos. Si ens volen, que ens busquin. Per altra banda Catalunya ha de tenir exèrcit. És inconcebible que un país de la població de suissa i el PIB de Portugal no tingui exèrcit. El model, el que vulguin els catalans, però no hem de delegar la nostre defensa a ningú. O no deixarem de ser mai una colònia.
VIOLÈNCIA
Anònim, 19/04/2014 a les 01:34
+0
-0
La violència genera violència
NI OTAN NI BASES EEUU
Anònim, 19/04/2014 a les 21:12
+0
-0
Identificar la UE i la OTAN és d'ignorancia. Doncs a l'OTAN hi particiapen els EEUU.
Hi ha molts catalans "independentistes" que volen sortir d'un amo i caure a les mans d'un altre.
Defensa hi ha altres estats que son "neutrals"
OTAN SÍ
Anònim, 21/04/2014 a les 14:03
+0
-0
Si no volem guanyar-nos enemistats entre el mon occidental hem d'entrar a l'Otan. No podem sobreviura en aquest mon amb el lliri a la mà