El govern balear imposa l'article salat

La decisió contradiu el llibre d'estil d'IB3, que recomana l'article 'el/la' en usos formals

| 14/04/2014 a les 18:32h
Arxivat a: Societat, català, llengua, illes balears, Bauzá, article salat
Aquesta notícia es va publicar originalment el 14/04/2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El govern del PP a Balears ha decidit unilateralment que als informatius de la ràdio i televisió públiques s'ha de fer servir l'article salat. Fins ara, s'ha utilitzat l'article literari, en concordança amb el registre formal que requereix el format informatiu. Els periodistes que fan feina als informatius d'IB3 hauran de començar a “salar” a partir del mes de maig.
 
Segons ha explicat avui en roda de premsa la portaveu parlamentària del PP, Mabel Cabrer, el canvi serà possible perquè "l'estatut marc de la ràdio televisió pública, que en aquests moments es troba en tramitació parlamentària" preveu que s'empri l'article salat als informatius. Cabrer no ha aclarit si s'ha consultat a l'òrgan competent en matèria lingüística, que és la Universitat de les Illes Balears.

El llibre d'estil d'IB3 estableix però que “l'article que cal fer servir en programes com informatius o documentals és EL/LA” i també especifica que "en programes que representen major grau d'espontaneïtat (concursos, tertúlies, entrevistes...) es pot usar l'article salat".
Segons les noves directrius a l'ens autonòmic, els periodistes originaris del País Valencià i Catalunya, on només es fa servir l'article literari, en quedarien exempts d'utilitzar l'article salat. A les xarxes socials ha estat molt comentada la situació en què queden els periodistes del municipi de Pollença on també s'utilitza de forma exclusiva l'article literari i no el salat.

No és la primera vegada que el PP de les illes pretén diferenciar i fragmentar el català. El president del PP i de les illes, José Ramon Bauzá, vol diferenciar el català del que alguns denominen “balear”. El dirigent conservador segueix les tesis de, per exemple, el Círculo Balear, que pretén eliminar de l'ús normal del català a les illes qualsevol similitud amb el català central.

Així, en diferents ocasions, el president del Govern, José Ramon Bauzà, ha defensat, per exemple, que a les illes s'ha de dir “tassó i no got”, ignorant que a Menorca per exemple 'got' és la paraula que s'empra. En aquesta legislatura, la Conselleria d'Educació pretenia la posada en marxa del registre de llibres de text i material escolar en modalitat balear. En aquest cas, Consell Escolar de les Illes Balears va expressar les seves reserves sobre la legalitat del decret del Govern.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Tant al País Valencià com a les Illes , " la Caverna " els trata com a rates de laboratori
Sigma, 14/04/2014 a les 18:44
+30
-5
I la veritat, és que ells els voten rePPetidament donant-los majories absolutes !
Pur sectarisme
Anònim, 14/04/2014 a les 18:50
+29
-2
Al PP han decidit que han de passar per sobre de tot, els quatre vots de més són fonamentals. Em sembla absolutament sectari pretendre "separar" català i balear. L'idioma propi dels dos indrets amb accents diferents és el català, segons tots els experts.

Cansa molt la seva actitud. Aviat, obtindran la resposta que es mereixen a les urnes!
Convergents Imperialistes
Anònim, 14/04/2014 a les 19:11
+16
-50
Encara no sou independents i ja aneu d'imperialistes.neu a sa merda.
No em sembla malament
Anònim, 14/04/2014 a les 19:15
+18
-4
Estrictament això de salar no em sembla malament, sempre que no obliguin periodistes d'altres contrades a salar si no és normal en ells. Que recordo que al difunt C9 obligaven a dissimular l'accent oriental a tots els periodistes i fins i tot a la Salomé.

De totes maneres, és habitual entre els balears de deixar de salar tan aviat com parlen en un entorn formal o quan vénen a la península. Com s'ho faran ara?

Ah, i els pollentins, que no salen, també hauran de salar?

Por el artículo salado hacia Dios, oi Bauçà?
Com per quedar-nos a Espanya!
Vicenç ramneda, 14/04/2014 a les 19:26
+27
-8
T’adones amic. Hi ha gent a qui no agrada que es parle, s’escriga o es pense en català. És la mateixa gent a qui no els agrada que es parle, s’escriga o es pense. Ovidi Montllor.

El colonialisme visible et mutila sense dissimular:
et prohibeix dir,
et prohibeix fer,
et prohibeix ser.
El colonialisme invisible, en canvi, et convenç que
no es pot dir,
no es pot fer,
no es pot ser

Does somebody have some doubt of because we must march of Spain?
Per l'anònim de les 19:11
Anònim manacorí, 14/04/2014 a les 19:30
+16
-4
En català de Manacor es diu a la merda. Cosa que hauries de fer tu.
Ipse ipsa ipsum. Posats a ser retrògrads , colla d'ignorants faesistes.
Anònim, 14/04/2014 a les 19:32
+6
-1
També s'anomenen pronominals demostratius, ja que es poden usar com a pronoms o com a adjectius. Són els següents:

hic, haec, hoc (aquest, aquesta, això)
iste, ista, istud (aquest, aquesta, això)
ille, illa, illud (aquell, aquella, allò)
is, ea, id (ell, ella, això)
idem, eadem, idem (el mateix, la mateixa, el mateix)
ipse, ipsa, ipsum (jo, tu, ell mateix, mateixa)
Es declinen de forma semblant a bonus, amb algunes particularitats. El genitiu de tots aquests acaba en -ius i el datiu acaba en -i
A les illes sempre han utilitzat l'article literari el/la des de Ramon Llull
Anònim, 14/04/2014 a les 19:44
+21
-4
Està clar que volen fer el mateix que amb el valencià, dir que són dues llengües diferents i que no és català.
Apliquen la màxima castellana de 'Divide y vencerás'
Però els espanyols mai imposarien l'andalús a Andalusía, només ens ho imposen als Països catalans.
Una gent que no parla català, ni de València ni de les Illes no defensen la llengua, el seu objectiu és exterminar-la.
Som els Paísos Catalans ! i ha molta honra!
MIQUELET, 14/04/2014 a les 20:37
+34
-4
El parlar en forma de "salar", també té els seus orígens a Catalunya, concretament al Baix Empordà, es diu el "parlar salat", i es parla sobre tot a Cadaqués, i la zona costanera de la Tordera al Ter.
Ells volen canviar la llengua, denominar-la d'una altra manera, amagar que hi ha un tossut vincle català (som els Països Catalans), però no podran aconseguir-ho.
I el govern de la manxa...
Anònim, 14/04/2014 a les 21:04
+7
-3
la s joteada d'ejpañolear
i el govern andalús
la s muda d'epañó ......
els imaginaris pancatalanistes
Juan de l´Hospitalet , 14/04/2014 a les 21:13
+20
-6
Em fa molta gràcia que es digui que els catalans som imperialistes i pancatalanistes , així com que som els causants de no ser quan mals a Ses illes i al País Valencià .

Però és que resulta per contra , que on es decideixen les coses i el centre de poder és a Madrid , no pas a Barcelona . Catalunya que jo sàpiga no té cap mena de poder de decisió sobre el que es fa o es deixa de fer en els altres territoris de llengua catalana , com a molt algunes col.laboracions en premis literaris i poca cosa més .


És simplement un tema d´objectivitat ; però no ,algunes persones prefereixen veure que els problemes que hi ha en aquelles terres venen causats des del principat , quan en realitat Catalunya amb prou feines pot decidir coses sobre el seu territori , atès que el govern d´Espanya ja s´ocupa d´escarransir les competències ja cedides
y?
Anònim, 14/04/2014 a les 21:24
+7
-7
Hace unos años, yo tenía una pareja cuya madre era de Soller, cada vez que nos juntabamos con su familia mallorquina, (primos, tios, etc) a mi me costaba bastante entender según que palabras y alguna que otra la tenía que preguntar.

Justo por esa epoca, cogí un avión que provenía de Palma, y el unico diario disponible en el vuelo era uno malloquín (no recuerdo cual era), pero curiosamente entendía todo perfectamente, era como si leyera L'Avui o la edición catalana del El Periodico.

Asi que entonces en las Baleares ¿el idioma que se enseña y el que es oficial es el Catalan de Barcelona o realmente se quiere proteger los dialectos de Ses Illes?

¿Solo hay Imperialismo Español?
Sentit comú
JRRiudoms, 14/04/2014 a les 21:35
+3
-1
És de sentit comú utilitzar l'article salat si la gent l'utilitza en el seu parlar.

Això de dir que l'article salat és "informal" (i que, per lo tant, s'ha d'utilitzar en registres informals), s'assembla molt a allò que deia en F. Franco: "el catalán, que se hable en casa; para nada en público".
Atentament
er presidente
hansi, 14/04/2014 a les 21:53
+2
-1
Aquesta notícia hauria de ser portada a tots els telenotícies i tots els diaris del Principat. Si els atacs a la llengua es donessin a conèixer millor al Principat, potser el PP s'ho pensaria dues vegades, perquè tindrien por de perdre vots entre els principatins. El problema és que al Principat vivim d'esquena al que passa a les Illes i a València. Ara sortiran els polítics de CiU queixant-se d'aquest nou atac a la unitat del català. El que haurien de fer és trencar els pactes de govern que tenen amb el PP en ajuntaments i altres institucions. Això valdria més que mil queixes.
Cal recuperar l'article LO
Anònim olotí, 14/04/2014 a les 22:32
+7
-0
Per dignitat,ens cal aquest article neutre.I tots els salts també.Prou barcelonísme.
On és el Sevillà?
Anònim, 14/04/2014 a les 22:41
+4
-3
QUan als centres educatius de Sevilla emprin el sevillà, a Màlaga el malagueny, i a Tenerife el canari potser ens arribarem a creure aixì de que el Balear és un idioma diferent del català.

Però no, l'espanyol és un i és indivisible, com Espanya, per gràcia divina, es veu.
ja se lo faran
Jordi60, 15/04/2014 a les 00:19
+3
-1
Ja se lo faran,i si no perque els i donaben la majoria absoluta al PP, passa lo mateix que a Valencia,nosaltres a
la nostre.
L'Estat PP
Observant, 15/04/2014 a les 02:41
+3
-1
Lo greu es que el PP microlegisla, liquida el voluntarisme e imposa la norma fins i tot en les questións trivials. Al final legislaràn perque pixem de color blau, en conjunt als seus colors corporatius.
Des de Ciutadella amb amor
Anònim, 15/04/2014 a les 07:58
+3
-2
Que un xulanga analfabet com el Bauzà i el chorizo Marca España Matas, que mai entrarà a la presó, siguin presidents nomes vol dir que a les Illes el vot hauria d'estar prohibit!!! per votar gent dement i lladregota, val més no votar!!!
plurilingüe
Anònim, 15/04/2014 a les 08:28
+6
-1
Aviat podré dir que tinc coneixements d'un altre idioma.Pel moment anglés,francés,castellà,català, lapao,valencià i properament balear!!!
Llengua culta i llengua vulgar.
Nelo Bacora, 15/04/2014 a les 12:30
+3
-2
Y??? de les 21.44, si vas al Perú, a Panamà, a la República Dominicana els diaris estan escrits en castellà normatiu, si no fora així i ho fessin tal com parlen no entendries res de res. Se suposa que eres intel·ligent.
uep, com anam?
Anònim, 15/04/2014 a les 14:45
+3
-2
A mi m'agradava la televisió balear que era molt amena, m'agradava sentir paraules com timonet, s'aigó, gelera, moix, tomàtiga... i m'acostumava als articles es, sa, ses.
UNA LLENGUA HA D'ACCEPTAR LAS FORMES DIALECTALS!
Anònim, 15/04/2014 a les 19:40
+5
-0
A ses Illes s'ha de poder salar i a Valencia i a Lleida s'ha de poder dir lo Pepito!
Més articles.
Anònim, 15/04/2014 a les 20:21
+2
-1
No només són els articles salats que té el mallorquí,
ès més complicat. Els articles en mallorquí són:
el, la, els, les, lo (neutre), es, sa, ets, ses,
so, sos, lo, los, eu, u, en, na.
La Reina, sa reina. La Lluna, sa lluna.
El Rei.
Tot lo dia.
Lo nostro.
Na Mas.
En Mas.
No té la contracció "al".
Els mestres i intelectuals mos han fet perdre qualitat
a la llengua.
Molt bé!
Baléà de Mallorca, 16/04/2014 a les 15:11
+4
-1
Es PP, elegit democràticament pes baléàs, no ha imposat res, ha fet es que volia sa majoria des baléàs. Només es farà servir es baléà a n'es mitjans d'aqui, algo que és perfectament normal. Noltros xerram baléà i ho seguirem fent servir per molt que rabieu. S'unics que imposen sou VOLTROS, es pancatalanistes amb es vostre deliri des "Països Catalans", imperialistes. Mos dieu com xerrar i mos estau imposant un idioma foraster. I a mes anau de víctimes! Som baléàs i espanyols, mai catalans. Ses nostres illes no són sa vostra colònia d'ultramar. I segons una enquesta des Diario de Mallorca, només un 1% des baléàs s'identifiquen amb so pancatalanisme (dubto molt que siguin baléàs, seran forasters catalans). Es que no vos queda clar? A mes, sou uns hipòcrites! Això des "fet diferencial" i "personalitat pròpia" només serveix per Catalunya respecte a sa resta de sa Nació, però no per Valencia i ses Baléàs respecte a Catalunya, no? Quins caps de fava! Vos senta fatal es fet de que xerram diferent, i després deis centralistes a n'es que no comulgam amb voltros, que sou es vertaders centralistes! Voltros seguiu rabiant contra Espanya amb so vostro nacionalisme ultra i sense sentit, infeliços, que noltros estam a sa nostra illeta sa mar de bé sense voltros. Salut!