Mas veu la DUI com «el més probable»

Afirma al diari francès "Le Figaro" que l'escenari "més probable" és convertir les properes eleccions autonòmiques en un referèndum, després del qual vindria la declaració unilateral

| 11/04/2014 a les 11:05h
Especial: Referèndum d'independència de Catalunya 9 de novembre de 2014
Arxivat a: Política, 9 de novembre de 2014, França, premsa internacional, Artur Mas, DUI, procés català
Aquesta notícia es va publicar originalment el 11/04/2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El president Artur Mas, entrevistat a 'Le Figaro'. Foto: @joanmariapique

El president de la Generalitat, Artur Mas, ha admès en una entrevista al diari francès Le Figaro que després del no del Congrés, "l'escenari més probable, malauradament, serà convertir les eleccions al Parlament en un referèndum". Si s'arriba en aquest punt, segons Mas, serà la conseqüència de l'oposició "radical" de les autoritats espanyoles. D'altra banda, davant la invitació del president del govern espanyol, Mariano Rajoy, a reformar la Constitució, Mas li replica que seria una "nova pèrdua de temps" que Catalunya fes una proposta en aquest sentit, perquè PP i PSOE no hi estarien d'acord. I ha assenyalat que són els dos grans partits espanyols els que han de prendre la iniciativa.

Mas té clar que a la tardor del 2015 hi ha d'haver eleccions espanyoles, "després de les quals és molt possible que el futur govern espanyol no tingui majoria absoluta". A partir d'aquell moment seria quan Mas convocaria eleccions a Catalunya, "transformades en un referèndum".

Mas també ha estat entrevistat per France Info, , en què li pregunten si el procés català pot acabar fent implosionar la Unió Europea. "No. Si Europa esclata, no serà per això. Serà perquè és incapaç de construir una unió política. Nosaltres som partidaris d'una Europa federal, amb més poders centrals i més poders territorials", respon contundent.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Compte amb en Duran
Anònim, 11/04/2014 a les 11:17
+43
-12
No és gens, però gens, de fiar...
Després d'unes eleccions plebiscitàries: DUI, no pas referèndum
MIK, 11/04/2014 a les 11:22
+43
-18


Seria absurd que en unes eleccions plebiscitàries els partits que volen la independència de Catalunya posessin en el programa que volen fer un referèndum; en Carod-Rovira és partidari d'això!!!

INDEPENDÈNCIA O MORT.

"Lluitarem a les platges, lluitarem als aeròdroms, lluitarem als camps i als carrers, lluitarem als turons; no ens rendirem mai!"

GENOCIDI NACIONAL NO.

ELS CATALANS NO SOM CASTELLANS. "CATALONIA IS NOT CASTILE".

CATALÀ SEMPRE. CATALÀ A L'ATAC.



si//*//si !!!
Pepet, 11/04/2014 a les 11:28
+34
-13
Au donç, som-hi que ja anem tard. Som molts els que pensem que si surt malament no estarem pitjor que ara. Si surt bé, peró, els nostres fills seran els amos del seu futur.
Ara o mai MH President, si ens fem enrera potser no tornarem a tenir mai una altra oportunitat com aquesta.
Tots amb un i un amb tots!
Anònim, 11/04/2014 a les 11:28
+27
-12
Em sembla que el president ja hi compta amb les sortides de to d'en Duran... I afortunadament no sembla que serveixin per aturar-lo.

Tant si l'hem votat com si no, ara és el moment de fer pinya i confiança amb el senyor Mas. De moment no s'arronsa i ho té més difícil que ningú.
MAS,CUANTO ANTES MEJOR!!!
Anònim, 11/04/2014 a les 11:33
+22
-27
Convocalas ya,estamos locos por ir a las urnas y democraticamente,acabar con el NACIONALISMO
QUE LARGO ME LO FIAIS
Anònim, 11/04/2014 a les 11:36
+29
-4

Home, això no ho veig gens clar, S'ha de fer la consulta el 9 N i si no es té prou coratge per fer-la si o sí, estic d'acord en fer unes plebiscitaries amb DUI, pero el mateix 9 de novembre. No maregem més la perdiu. El temps juga contra nostra
A MIK
Anònim, 11/04/2014 a les 11:37
+13
-7
ALS LLOCS ON DIUS,T`ESTAREM ESPERANT!
DUI Universal
Anònim, 11/04/2014 a les 11:41
+10
-4
Les teves paraules MIK ajuden molt poc a la independencia. Quasi sembles un bufifler.
El més gran somni de molts catalans
Anònim, 11/04/2014 a les 11:41
+21
-5
treure's d'un cop el Duran i Espanya del damunt.
DUI o claudicar
Jordan Mc, 11/04/2014 a les 11:42
+28
-4
No sabem si la DUI es "el mes probable", pero el que si sabem es que la DUI es la UNICA, UNICA, UNICA solucio, ja que Espanya mai, mai, mai n'acceptara cap d'altre, malauradament. La historia es repeteix.
ens prenen el pèl
Anònim, 11/04/2014 a les 11:54
+14
-4
Si, però llegint tot el reportatge m'adono d'una realitat que em temia.. i es que els polítics catalans, ERC inclosa, ens están prenent el pèl.. si anés de debò.. la llei de consultes seria ja, i fos com fos el 9N votaríem.. però no.. haurem d'esperar al 2016.. tot per conservar la cadireta el màxim posible.. i poder-se fer enrere si resulta que l'economia va viento en popa.. malaïts polítics!
Com diu?
Anònim, 11/04/2014 a les 11:58
+20
-3
No entenc això d'esperar a convocar-les el 2015 quan els espanyols perdin la majoria absoluta del PP. Pero molt fragmentat que pugui quedar el Congrés, s'uniran contra nosaltres! No en tingueu cap dubte. D'esperar, res de res. Es vota les eleccions plebiscitàries el 9 de novembre i avall!
Independentismo destruido
Anònim, 11/04/2014 a les 12:01
+10
-30
La declaración de una independencia para Catalunya es una buena formula para destruir el independentismo por parte de los poderes económicos. Cada día estáis más ciegos por el humo de la farsa.
I pensar que tota la força que té Duran Lleida li ha donat Convergència!
Anònim, 11/04/2014 a les 12:17
+5
-1
El catalans no som espanyols, ni en volem ser.
I ara en Duran....
Cal Marxant, 11/04/2014 a les 12:19
+8
-0
Cal reconèixer que el President ho esta fent molt bé. Fins i tot la gestió d'en Duran. Crec que té assumit que a les Properes eleccions en Duran li causarà pèrdua de vots. I malgrat tot l'aguanta perquè de moment és millor tenir-lo dins que fora.

Visc aquest fet amb un dubtes de com cal actuar davant les urnes del 25 de maig. Una derrota de CiU en front d'ERC pot ser el desencadenant perquè en Duran desaparegui d'escena, però també pot perjudicar al President, i això aniria clarament en contra del procés. La única forma da salvar la situació seria que ERC entrés a formar part del govern.

De fet, guanyi o perdi CiU, crec que en Duran té els dies comptats a la federació. O serà després de les europees o després de la convocatòria de la consulta, però aquest senyor ja es irrecuperable.
"més poders centrals i més poders territorials"
OTGER, 11/04/2014 a les 12:21
+1
-0
La DUI ja la podrien proclamar. Sempre en totes les eleccions ha hagut majoria CiU+ERC pero no ho fan??

Sospitos veritat?

més poders centrals i més poders territorials: NO TE SEntit!!
Ser crític no és ser botifler.
SíSí i DUI, 11/04/2014 a les 12:34
+2
-0
No veig enlloc que Mas digui que la DUI és el més provable, i mira que he llegit altres artícles. O se m'ha passat o no ho ha dit.
De totes maneres, la DUI SÍ és el més provable. No l'escenari més provable, però si la més alta probabilitat de ser independents. No serà l'escenari més provable perquè els nostres líders no tenen els pebrots per fer-la. Ja haurien d'estar preparant-la, tenir-la apunt i amagadeta en un calaix per quan fes falta. Però aquesta opció ni la contemplen, diguin el que diguin.
És curiós, però, com fer critica constructiva del procés els hi sembla a alguns una traïció. Sóc botiflera, doncs, per pensar que quan el TC tombi la llei de consultes (QUE L'HA TOMBARÀ), Mas i CIA convocaran eleccions només per aguantar la cadireta? És així, i tots ho sabem. Ens encega tot això de la il·lusió i hem de ser realistes. Estem parlant de polítics. Uns mai han estat independentistes i els altres que ho són, porten 35 anys molt ben encaixats al sistema espanyol. Els primers han mogut fitxa perquè la gent els ha empès (només faltaria) i els últims s'han posa't al davant perquè aquest és el seu discurs polític (com és normal). Però a l'hora de la veritat, tots parlen i no res. Van a Madrid i no res. Esgoten vies per només carregar-se de raons QUE SABEM que no conduiran enlloc! Fan proclames de sobirania al Parlament Català, que són ridiculitzades per Madrid i després encara van a genollons a demanar-los que, PER FAVOR, ens deixin fer la consulta (ni vinculant!).
Tot i aquest pessimisme, que alguns faran servir per dir-me botiflera, JO CREC en la consulta. Crec que és l'únic instrument democràtic que ens pot permetre ser independents: conèixer la realitat del poble català i actuar en conseqüència, quelcom legitimat per l'eina més democràtica que existeix, el vot. Però clar... quan ens tombin la llei de consultes, no pensen convocar-la igualment. Pensen fer eleccions. I pensen fer-les després de les espanyoles.
O SIGUI, que no serem independents ni al 2014 (com és normal), ni al 2015, ni al 2016... i anar fent.
Si tots estem tan contents amb això, ja està bé. Però un ha de ser crític (hi està obligat, que és quelcom molt seriós!) i ha de reflexionar sobre la seva idea d'independència i la seva idea de procés.
Qui va al davant? Els polítics o nosaltres? Nosaltres o l'ANC?
Què volem? Volem una independència mal feta? No. Volem independència i plebiscitàries NO SÓN INDEPENDÈNCIA, són anys i perdre el temps. Allargar-ho tot... Ja ho diuen que només hi ha tres escenaris possibles:
- Referèndum i DUI
- DIU i referèndum
- Que tot es refredi i es frustri amb els anys i acabi igual que la fira de Flix.

Si volem ser sincers i pràctics (deixem la il·lusió per als il·lusos) hem de tenir en compte aquests tres escenaris i ser crítics amb tot.
Només a causa de la nostra força i la nostra valentia els del davant faran el que toca. Si som contundents i expressem el que volem amb claredat meridiana, no hi haurà res que valgui per aturar-ho. Així que siguem pràctics, gent, reflexionem amb sinceritat i diem les coses pel seu nom.
Les independències no les fan els covards, ni els servils, ni els simpàtics. Les independències les fan els demòcrates valents en visió de futur amb més valentia que seny.
Salut i independència!
Ser crític no és ser botifler.
SíSí i DUI, 11/04/2014 a les 12:35
+2
-0
No veig enlloc que Mas digui que la DUI és el més provable, i mira que he llegit altres artícles. O se m'ha passat o no ho ha dit.
De totes maneres, la DUI SÍ és el més provable. No l'escenari més provable, però si la més alta probabilitat de ser independents. No serà l'escenari més provable perquè els nostres líders no tenen els pebrots per fer-la. Ja haurien d'estar preparant-la, tenir-la apunt i amagadeta en un calaix per quan fes falta. Però aquesta opció ni la contemplen, diguin el que diguin.
És curiós, però, com fer critica constructiva del procés els hi sembla a alguns una traïció. Sóc botiflera, doncs, per pensar que quan el TC tombi la llei de consultes (QUE L'HA TOMBARÀ), Mas i CIA convocaran eleccions només per aguantar la cadireta? És així, i tots ho sabem. Ens encega tot això de la il·lusió i hem de ser realistes. Estem parlant de polítics. Uns mai han estat independentistes i els altres que ho són, porten 35 anys molt ben encaixats al sistema espanyol. Els primers han mogut fitxa perquè la gent els ha empès (només faltaria) i els últims s'han posa't al davant perquè aquest és el seu discurs polític (com és normal). Però a l'hora de la veritat, tots parlen i no res. Van a Madrid i no res. Esgoten vies per només carregar-se de raons QUE SABEM que no conduiran enlloc! Fan proclames de sobirania al Parlament Català, que són ridiculitzades per Madrid i després encara van a genollons a demanar-los que, PER FAVOR, ens deixin fer la consulta (ni vinculant!).
Tot i aquest pessimisme, que alguns faran servir per dir-me botiflera, JO CREC en la consulta. Crec que és l'únic instrument democràtic que ens pot permetre ser independents: conèixer la realitat del poble català i actuar en conseqüència, quelcom legitimat per l'eina més democràtica que existeix, el vot. Però clar... quan ens tombin la llei de consultes, no pensen convocar-la igualment. Pensen fer eleccions. I pensen fer-les després de les espanyoles.
O SIGUI, que no serem independents ni al 2014 (com és normal), ni al 2015, ni al 2016... i anar fent.
Si tots estem tan contents amb això, ja està bé. Però un ha de ser crític (hi està obligat, que és quelcom molt seriós!) i ha de reflexionar sobre la seva idea d'independència i la seva idea de procés.
Qui va al davant? Els polítics o nosaltres? Nosaltres o l'ANC?
Què volem? Volem una independència mal feta? No. Volem independència i plebiscitàries NO SÓN INDEPENDÈNCIA, són anys i perdre el temps. Allargar-ho tot... Ja ho diuen que només hi ha tres escenaris possibles:
- Referèndum i DUI
- DIU i referèndum
- Que tot es refredi i es frustri amb els anys i acabi igual que la fira de Flix.

Si volem ser sincers i pràctics (deixem la il·lusió per als il·lusos) hem de tenir en compte aquests tres escenaris i ser crítics amb tot.
Només a causa de la nostra força i la nostra valentia els del davant faran el que toca. Si som contundents i expressem el que volem amb claredat meridiana, no hi haurà res que valgui per aturar-ho. Així que siguem pràctics, gent, reflexionem amb sinceritat i diem les coses pel seu nom.
Les independències no les fan els covards, ni els servils, ni els simpàtics. Les independències les fan els demòcrates valents en visió de futur amb més valentia que seny.
Salut i independència!
Endevant
Anònim, 11/04/2014 a les 12:35
+4
-0
Endevant President.. Proclami la Independència!!!! Sigui valent i pasi a la història com el primer ministre de l'estat Català.-
Diluir el procés
Anònim, 11/04/2014 a les 12:38
+2
-0
Tinc la sensació que els politics d’aquí i d’allí s’estan confabulant per diluir el procés. Tots plegats se’n burlen de l’ intel•ligència del ciutadà.
Sempre s’ha anat prolongant en el temps els problemes catalans per veure si així l’ statu quo guanyava. S’intenta allargar el procés, per veure si el temps ho cura, però la historia ha demostrat que els nostres problemes no els soluciona el temps. No ens podem refiar dels nostres politics que malauradament hem votat. Hem de votar ja sobre la independència, ni blindatges, ni federalisme.
Si no votem ja, o surt el no, prepareu-vos per la involució total (que ja estem experimentant) com al Quebec, la Catalunya Nord, Valencia i Balears. Serem espanyols de fireta per sempre. INDEPENDENCIA SI O SI, JA.
MIK
Anònim, 11/04/2014 a les 12:38
+2
-3
Torna't a llegir les respostes d'en Mas perquè no has entès el que diu.

Diu precisament d'acudir a les estatals com a refrendàries i seguidament declarar la independència.

De totes maneres, continuo dient que unes eleccions, autonòmiques avançades o estatals o municipals, plantejades com a refrendàries abocarà el govern estatal a il·legalitzar totes les forces catalanes que hi acudeixin amb la independència al programa.
Vela
Anònim, 11/04/2014 a les 12:55
+1
-5
Pues ya sabe lo que le toca que haga la DUI esa y automáticamente queda inhabilitado y como por su culpa haya altercados con resultados violentos juzgado y a la cárcel y se acabo el broquil! Cada palo que aguante su vela!!!!
EL"" SR""MAS
Anònim, 11/04/2014 a les 13:02
+5
-1
Cada dia me sorprende MAS,si dice que espera la derrota del PP en las elecciones de 2015,para poder llevar adelante,su proyecto INDEPENDENTISTA,con el "CARIÑO" que la mayoria de la sociedad ESPAÑOLA y una parte muy importante de la sociedad CATALANA le tiene al "SR"MAS,lo unico que esta haciendo es campaña a favor del PP
jajajajajajaja!!
Es poden guanyar unes plebiscitàries?
Anònim, 11/04/2014 a les 13:20
+4
-1
Per que una DUI sigui respectada per la comunitat internacional:

a) S'han de guanyar unes eleccions plebiscitaries amb un suport de com a mínim 2/3 dels vots provinents del partits pro-independencia, si es un 50% +1 malament, i s'hi han inclosos partits que tenen "si, peros..." malament.

b) Com unes plebiscitaries son per sustituir un referendum s'haurien de contar vots, no diputats, contar diputats seria fer trampa.

Partits SI-SI: ERC, CDC, CUP.
Partits SI-NO: UDC, EV.
Partits NO: PSC, PPC, C's

Es factible guanyar unes plebiscitàries amb un suport de com a mínim 2/3 dels vots, no de diputats?
DURAN I LLENYA
Sant Vicenç de Calders, 11/04/2014 a les 13:50
+2
-0

En Duran sap que els aconteixements al carrer li están passant per sobre i que a Catalunya no te cap mena de suport com a negociador amb els amos de Madrid.

Es el darrer representant del peix al cove i de la vella politica de les corruptel.les i dels lobbies.

Foc nou i endavant ¡¡
Estem preparats de debo?
Angel de Tremp, 11/04/2014 a les 15:17
+3
-0
CONSULTA I ELECCIONS SERAN IMPUGNADES, O SIGUI QUE ANEM-NOS MENTALITZANT DE PRESSETA...
ANC i Govern han de ser consequents amb el pa que s'hi dona, nomes guanyarem amb un bon bloc democratic i civil.
Compte amb els que ja ho donen per guanyat abans d'hora.
Ciutada d´apeu...
Sorpreseur, 11/04/2014 a les 16:53
+3
-2
Vigileu si voleu fer unes plesbisitaries.. tot el vot amagat, indecis, i que no es independentista surtira de cop.. i de 1 milio de independentistes fins a 7.5 milions que hi ha a catalunya NO SOU PAS LA MAYORIA... APART A CIU JA LA ESPEREN MOLTS QUE LA VOLEN VEURE DE 60 A 30 EN UN NO RES... I EL PROBLEMA QUE US ENFRENTEU TOTS ELS INDEPENDENTISTES.. ES AMB EL VOT DIVIDIT.. LA CUAL COSA NO ES PODRA PORTA RES A TERME.. PERQUE NINGU ES POSARA D´ACORD...AIXÓ JA HA PASSAT AMB UNS ALTRES PAISOS DE EUROPA...GRECIA.. ITALIA...VOT DIVIDIT I INDECIS...
Veig que el Sr. Mas per fi comença a despertar
Anònim, 11/04/2014 a les 18:52
+1
-0
i comença a veure el que es realment bo per a Catalunya
votar clar i català
Anònim, 11/04/2014 a les 23:53
+0
-0
Hola, la solució és votar, que votar? el que vol el poble català, i després de la votació actuar, si Europa ens fa fora, si no tenim l'euro, tot son amenaces, votem i triem , li agradi a qui li agradi, és hora de ser lliures, si cal una DUI, i el sr Mas no la proclama, ho farà al seu moment el sr Jonqueres, i si la comunitat internacional ens demana un quòrum de 2/3 i obtenim un 50,1 ens fem independents i s'ha acabat les històries, ja fa massa temps que vivim , oprimits i acollonits , o ara o mai, de nosaltres de la força de la població civil, democràtica i pacífica, però determinada arriba a la fi, a la nostra merescuda independència, ho voleu aguantar que ens robin més, que ens destrueixin la llengua, que els vulguin destruir com a nació? lluitem pacíficament fins a la fi, obliguem als nostres polítics a lluitar al nostre costat, i no ens rendim mai, si l'estat espanyol ens vol acollir , siguem desobedients, rebels, insubmisos, a la seva arrogància franquista
SI LA CONSULTA NO ES POT FER
Anònim, 12/04/2014 a les 02:06
+0
-0
La DUI després d'unes plebiscitaries al carrer!
DUI?
Isaac, 12/04/2014 a les 11:59
+0
-0
On ha dit això de la DUI? Perquè no ho veig ENLLOC.
Periodisme de pandereta.