Cançons i romanços de la Catalunya del 1714, en directe al Born CC

Algunes de les peces recuperades van ser prohibides per Felip V i oblidades

per J.P./Redacció , 30 de març de 2014 a les 11:00 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 30 de març de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El 12 d'abril s'estrenarà la interpretació dramatitzada de les cançons

Les cançons i els romanços de la Catalunya del 1714 tornaran a sonar 300 anys després gràcies a la recuperació que han dut a terme el professor i músic Antoni Rossell i la filòloga Joana Escobedo, que va ser cap de la Unitat Bibliogràfica de Biblioteca de Catalunya fins la seva jubilació. La Sala Moragues del Born Centre Cultural estrenarà el dissabte 12 d’abril la interpretació dramatitzada d’una selecció d’aquests romanços i cançons de la Catalunya de 1714, que narren el conflicte a la Guerra de la Successió i el setge que va patir Barcelona.


Els tretze temes que integren el repertori del concert estan inspirats en textos de contingut polític d’aquella època i giren entorn a la Guerra de Successió i a favor de la causa de l’arxiduc Carles d’Àustria. Tots ells estaven escrits en vers, es van divulgar en plecs solts i combinaven oralitat, lectura, representació i música. La seva reconstrucció musical s’ha fet a partir de melodies populars, goigs religiosos i altres fragments de la tradició oral catalans dels segles XVII i XVIII.
 

El procés de preparació d’aquest projecte s'ha dut a terme des de dos vessants –el textual i el musical–, que han requerit cerca i selecció, ja que la majoria d’aquestes obres van ser prohibides per Felip V i oblidades pel món editorial. L’apartat textual, basat en impresos publicats a Catalunya entre el 1705 i el 1714, està protagonitzat per peces propagandístiques en favor de la casa d’Habsburg. Es tracta d’escrits que narren des del plaer que provoca l'arribada dels vaixells de l’arxiduc Carles davant el port de Barcelona fins al sofriment dels primers setges i el posterior abandonament de les forces aliades.
 

Per la seva part, l’apartat musical parteix dels goigs que es poden documentar o que tenen el seu origen al segle XVIII, a més del repertori del cançoner tradicional català existent ja en aquella època i dels textos elaborats més literàriament. Aquests últims han estat articulats a partir de cançons que es troben en manuscrits de l’època o que es poden relacionar mètricament amb el repertori dels plecs poètics. Aquesta reconstrucció musical –també coneguda com a contrafacta– ja era una fórmula habitual en aquella època, quan s’aplicaven melodies preexistents a lletres noves de les quals no es coneixia la música.
 
La iniciativa s’emmarca en la commemoracio del Tricentenari i pretén donar a conèixer una part significativa, encara que poc coneguda i estudiada, del fons patrimonial del país. L’espectacle, d’entrada gratuïta, anirà a càrrec dels actors Xavier Tor i Arnau Puig i del mateix Antoni Rossell com a primera veu. Damunt l’escenari també els acompanyaran Ferran Pisà a la guitarra barroca, Pere Gómez a la percussió i la Societat Coral La Lira de Sant Cugat del Vallès. L’espectacle s’escenificarà posteriorment en altres concerts.
 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació