Classe de «mates»... enmig del bosc

Una escola d'Igualada reconverteix el pati en un bosc per fer-hi classes, en un projecte innovador inspirat en Anglaterra | "L'aprenentatge a la natura fomenta molts valors", sostenen

per Bernat Ferrer, 19 de gener de 2014 a les 19:40 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de gener de 2014 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Una de les mestres de l'escola explica als alumnes de P-3 com serà el bosc que hi haurà al pati. Foto: Escola del Bosc.

Fer classes de matemàtiques, català, castellà, música, geografia... enmig d'un bosc. Aquest és el projecte pioner a tot l'Estat que està posant en marxa una escola pública d'Igualada, el CEIP Gabriel Castellà, per tenir a punt ja durant el tercer trimestre d'aquest curs. Inspirant-se en l'experiència de les Forest Schools angleses i escoceses, l'escola està transformant una part del seu pati en un bosc amb tot d'arbres i plantes aromàtiques, des de pomers a alzines, passant per pins blancs, pollancres, àlbers, llentiscle... Tot plegat, amb la convicció que "l'aprenentatge a la natura fomenta la concentració, l'atenció, la independència, l'expressió, la precisió, la reducció de l'estrès, el comportament social, el compliment de les normes i el respecte per les mateixes, la resolució de conflictes de manera pacífica, la motricitat, la creativitat, la fantasia i la relació amb la natura".


El projecte igualadí pren com a model les Forest Schools angleses i escoceses, consistents en què tot l'horari lectiu es desenvolupa en un bosc. Una de les promotores de traslladar la idea a Catalunya, Brigitte Escolar, explica a Nació Digital: "Ho he viscut personalment, i els estudis assenyalen que els alumnes aconsegueixen resultats superiors als de l'escola ordinària." La primer escola-bosc va néixer als EUA el 1927, i d'allí es va estendre a Suècia i Dinamarca, per bé que va ser a Anglaterra i Escòcia on es va arrelar més intensament.

"Vam suggerir la idea a quatre ajuntaments de la Conca d'Òdena, però no hem trobat l'espai idoni. Amb l'Ajuntament de Jorba portem anys buscant un bosc, però sempre acaba havent-hi problemes: que si hi ha un marge, que si s'inunda...", explica Escolar. Mentre Escolar i l'associació que vol traslladar aquest model a Catalunya, l'Associació per a la Infància, l'Educació, el Lleure i el Medi Natural-L'Escola del Bosc, no trobava l'espai idoni, va decidir buscar una via intermèdia, la de l'escola mixta, també implementat a la Gran Bretanya. I és el que ja està prenent forma a Igualada, en què alumnes, mestres i famílies estan plantant els arbres i arbustos que configuraran el nou espai educatiu, que conviurà amb les aules ordinàries.


"On seuran els nens? Al bosc"

"El projecte que duem a terme a l'escola Gabriel Castellà és un entremig entre una escola ordinària i una escola-bosc. És a dir, serà una escola ordinària que farà una part de les classes al bosc, una 'escola amiga'. Per exemple, de les tres hores de matemàtiques, una es farà enmig de la natura", explica Escolar, que deixa clar que "no només s'hi farà l'assignatura de medi", sinó totes.


El projecte igualadí serà el primer d'escola mixta que hi hagi a Catalunya. "Hi ha escoles que tenen un bosc o un hort, i els treballen com a tal. Ara, que traslladin l'aula al bosc, no n'hi ha cap més. El més comú és dedicar unes hores a treballar l'hort, i aquí el que farem serà fer les classes de música al bosc, les de matemàtiques, castellà, català, plàstica..."

L'entitat, conjuntament amb l'equip directiu de l'escola, està tirant endavant el projecte, i Escolar assegura que entre els mestres "hi ha moltes ganes" d'iniciar les classes. "Ara els arbres seran petitons, però creixeran amb els nens", sosté. I els nens, on seuran? "Al bosc", assegura. "Bé, tindran un suro, però bàsicament seuran al bosc", explica.

Des del seu punt de vista, "els pares, pel seu institnt de protecció, a vegades sobreprotegeixen els nens. El nen pot caure al bosc, d'acord. Però si no cau, no aprendrà a aixecar-se". De fet, "a Anglaterra ja ens van dir que un treball que havien hagut de fer, era sobretot el de convèncer els pares".

Esperit col·laboratiu

Amb aquest projecte, l'associació i l'escola pretenen fomentar l'esperit col·laboratiu dels alumnes. "Si sóc jo mateixa qui planto un arbre, vetllaré per tenir-ne cura i perquè creixi sa. Fomentes molts valors", assegura Escolar. A més, posa un altre exemple dels valors que pot ajudar a promoure l'educació al bosc: "Aquesta setmana, vam decidir donar feina al bosc a dues nenes que sempre s'estaven barallant... i van acabar sent més amigues que mai! Perquè van veure que es necessitaven per dur el carretó, per traginar les eines... Elles mateixes van trobar la solució als problemes que tenien. Van veure que si no s'ajudaven, no se'n sortirien." I conclou: "Els conflictes disminueixen molt."

Durant les festes de Nadal, alumnes i famílies van ajudar a desbrossar el pati, mentre que un pagès va remoure i adobar-ne la terra. Aquesta setmana, els alumnes de Primària ja han començat a plantar els arbres fruiters, als quals seguiran els roures, els pins, les alzines i el bosc de ribera. Tot plegat, amb la intenció que durant el tercer trimestre ja es puguin fer classes enmig del bosc, com si d'una aula més es tractés.

Dos dels alumnes de l'escola abonen la terra. Foto: Escola del Bosc

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació