Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR

La Mediterrània tanca a ritme de jota

Músiques en Terres de Cruïlla va reunir artistes dels diversos territoris de parla catalana

per Àlex Gómez Ribera, Manresa, 11 de novembre de 2013 a les 09:08 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 11 de novembre de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Tancament de la 16a Fira Mediterrània. Foto: Jordi Preñanosa
 

La música de banda forma part de la tradició musical del nostre entorn, música sovint feta al carrer i que acompanya les festes majors i tot tipus d'actes festius. Un dels seus referents a Catalunya és l'Agrupació Musical Senienca que ahir a la tarda va protagonitzar la cloenda de la Fira Mediterrània. Però la formació de les Terres de l'Ebre, amb més de seixanta músics, no va estar sola: diversos artistes vinguts de les diferents terres de parla catalana es van posar al servei de la banda. L'Agrupació va esdevenir un potent coixí per a l'acompanyament músical de tots els que van anar passant per l'escenari. Un concert anomenat Músiques en Terres de Cruïlla pensant sobretot en les terres de l'Ebre com a espai de frontera entre Catalunya, el País Valencià i l'Aragó, però també com a punt d'unió cultural entre els diversos territoris de llengua catalana. La jota, es va presentar com un d'aquests punt d'unió.
 
Aquesta concepció de l'espectacle la van voler fer patent el primer grup actuant, Quico el Cèlio, el noi i el mut de Ferreries amb una havanera i la cançó Fandango dels Adéus, amb aquestes interpretacions van reivindicar el seu territori com un espai on diverses cultures hi han deixat empremta. Va continuar l'espectacle Montse Castellà que, amb la cançó La Barca, va presentar el mar com un espai d'unió entre diverses cultures. L'artista catalana es va fer acompanyar posteriorment per la mallorquina Miquela Lladó amb qui va cantar la cançó Hemisferi Nord, on van posar en evidència les diferències entre el primer i el tercer món. Més tard, un cop Miquela Lladó va haver interpretat la cançó Saler de Sol, el viatge va anar fins ben lluny, a la ciutat sarda de l'Alguer, on existeix una petita comunitat lingüística que parla català. El representant de l'Alguer va ser Claudio Gabriel Sanna que va interpretar Carrer del Mar inspirada amb la ciutat de la qual prové. El viatge per les terres de parla catalana va saltar també cap al País Valencià amb Pep Gimeno" Botifarra", reconegut cantaor que va fer gala del seu bon humor i va cantar dues cançons, entre les quals una jota. El "Botifarra" va donar pas a Pep Vila, també valencià, i que a més a més de ser el director de l'Agrupació Musical Senienca va mostrar la seva faceta com a cantautor. La llista de cantants va culminar amb Carmen París, tarragonina de naixement però criada a Saragossa, reconeguda per haver fet un treball musical on ha reinterpretat la jota aragonesa en diverses variants. Carmen París va oferir la seva trencadora visió de la jota, un element d'arrel tradicional compartit, propi de l'Arago i també dels diversos territoris de parla catalana.
 
La visió de la jota com a patrimoni comú i enllaç cultural de diversos territoris es va voler remarcar, al final de l'espectacle, amb la cantada d'una jota conjunta de tots els artistes participants en l'espectacle i, una vegada més, amb el complet acompanyament musical de l'Agrupació Musical Senienca. Cada un dels artistes va participar en una de les estrofes amb els seus propis versos. Un punt i final d'un espectacle molt coral. Un públic participatiu, que gairebé va omplir el Kursaal, va seguir la jota final picant el ritme de jota amb les mans i acomiadant els artistes amb un intens aplaudiment. D'aquesta manera, amb ritme de jota, la fira Mediterrània tancava ahir la seva setzena edició. 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació