«Parlo en chapurriau i vostès en català, jo no faig el ridícul»

Luis Gascón, president de la Federació d'Associacions Culturals de l'Aragó Oriental, acusa l'independentisme de crear un conflicte lingüístic

| 13/05/2013 a les 12:04h
Arxivat a: Política, Aragó, Luis Gascón, Federació d'Associacions Culturals de l'Aragó Oriental, lapao
Aquesta notícia es va publicar originalment el 13/05/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

La majoria de les reaccions al lingüicidi comès a l'Aragó han estat contràries però també n'hi ha alguna de favorable. El president de la Federació d'Associacions Culturals de l'Aragó Oriental (FACAO), Luis Gascón, ha assegurat aquest matí en una entrevista a RAC1 que el català i el Lapao són llengües diferents. "Ens entenem perfectament però no són les mateixes llengües. Jo parlo en chapurriau i vostès en català".

Gascón ha negat l'existència del català a l'Aragó Oriental i ha acusat el catalanisme de voler tergiversar la història. "Vostès volen confondre a tot Espanya. Aviat ens faran creure que hi era abans el Regne de Catalunya que el Comtat d'Aragó. A mi no m'entra això!", ha indicat. "Per què he de fer un ridícul jo? Vostès són els qui fan el ridícul", ha recalcat.

El president de la FACAO i exalcalde de Vallderoures (Matarranya), encara ha anat més lluny i s'ha preguntat per la possibilitat que "els ignorants siguin vostès. La única ignorància es no voler consentir que el Regne d'Aragó hi era abans que el Comtat de Catalunya". Segons Gascón, "dir que parlem català és culpa de l'independentisme. Vostès voldrien que l'Aragó Oriental formés part de Catalunya", Finalment, ha volgut aclarir que la seva associació "no practica l'anticatalanisme".

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Divorci
Tiburci, 13/05/2013 a les 12:14
+47
-3
Ni un any , mes,setmana,dia,hora, minut,segon més es pot continuar així.
No ens volen com som , doncs que agafin els seus estris, andròmines i esgarrifors en mocadors de fer farcells i se’n vagin , se’n vagin se’n vagin se’n vagin d’aquí . Adéu desagraïts , gamarussos,colons i torracollons. El món espanyol es molt ample i hi cabeu tots . No us miraran l’estretor dels vostres pensaments espanyolits , panolis .
Adéu amb el mocador , que amb l’ànima ja no podem
VOLEM LA DUI //*//
LLAFRANC, 13/05/2013 a les 12:15
Interessant
+62
-7
Parla el que vulguis.Com si vols parlar en castellano.
CATALUNYA NO HA ESTAT NI ÉS NI SERÀ MAI ESPAÑA.
Arrivederci Bambino
que provi
Quitus, 13/05/2013 a les 12:16
Interessant
+89
-6
Jo en aquest senyor l'hi diria que provi d'anar a Saragossa i parli en chapurriau com ell diu i a veure amb quanta gent s'entén i després que faci la mateixa prova a Barcelona, Girona, València, Maó, Andorra la Vella; ... i a veure que passa. Els hi estan creant un sentiment de rebuig cap a tot el que soni a català que els cega.
Diarrea mental...
Jordi Saura, 13/05/2013 a les 12:18
+28
-4
La d'aquest senyor(?)
La ignorància no té vergonya
LoPep, 13/05/2013 a les 12:18
+31
-3
La ignorància i la mala fe no tenen vergonya.

Pobre Basté! Entre Marhuenda i gent com aquest, el que ha d'aguantar!
A MOLS
Anònim, 13/05/2013 a les 12:20
+11
-56
POBLES DE LLEIDA MOLTA GEN ASTEM FARDS DE QUE LOS NOSTRES XIQUETS SELS ANSENYE NO LO CATALA QUEM PARLAT SEMPRE SI NO LOCATALA DUN BARCELONI(POMPEU FABRA)LOS NOSTRES XIQUETS VOLEM QUE CONTINUEN ARROVALSANSE A MUN ARROVALSADO (GRONCHARSE A MUN GRONCHADO)
En que quedem?
Anònim, 13/05/2013 a les 12:29
+19
-2
Aquest bon home no s'aclara, parla chapurriau o lapao???? És la primera vegada a la història de la democràcia a Europa que els polítics inventen una llengua. Molta ràbia i vergonya de veure com "la España plural" humilia els catalanoparlants. Algú es pot imaginar que a Catalunya el castellà s'anomenés per llei LEPRA? No, això és impenssable perquè els que l'únic idioma que reconeix l'estat espanyol és el castellà.
D'on no n'hi ha no en raja!
Anònim, 13/05/2013 a les 12:36
+24
-2
Un paio que fa part d'una Facão és coherent que defensi el Lapão, no? Ha ha!

L'únic que pot passar és que finalment acabi parlant la llengua de Lisboa, no goso dir-ne el nom ja que no sé pas com l'anomena el Sr Gascon...
hmm
Tomppa, 13/05/2013 a les 12:39
+15
-2
Clar clar clar ... són els independentistes que divideix una llengua relativament petit en cent diferents llengües però defensa que el castellà es una única llengua des d'estat espanyol fins a sud Amèrica ... quin fàstic fan persones imbècils de debò. Cada cop quan sento els espanyols 'enraonar' em desperta ganes de vomitar.
PARquè no te callas?
j.fores, 13/05/2013 a les 12:48
+20
-3
Conflicte linguistic cap ni un,el càtalà es el càtalà t'ho agafis com t'ho agafis,aquestos del PAR confonen Franja amb "franja horaria"(es hora de joder como sea para tener contento al jefe).Santa ignorància!!!.
¿1200 años equivocados?
Anònim, 13/05/2013 a les 12:49
+19
-63
Hace 1200 años, algunas de esas tierras gestaron el nacimiento del Reino de Aragón, antes de que Zaragoza formara parte del mismo, y antes incluso de que existiese la palabra "Cataluña".
Ir ahora a decirles que pertenecen a unos quiméricos Paisos catalans o que lo que hablan es catalán es hacer el ridículo.
Orgullosos del chapurriau, del fragatí, del benasqués, del tamaritano, de la fabla... y de ser aragoneses.
Noms
Anònim, 13/05/2013 a les 12:50
+32
-3
Li han posat LAPAO a la llengua perquè rimi amb FACAO. D'aquí que aquest senyor tingui un CACAO impressionant.

La poesia fa mal.
Que recapaciti i s'ho pensi millor
Anònim, 13/05/2013 a les 12:51
+32
-5
Chapurriau en castellà és un terme despectiu, com patois en francès. Indica un menyspreu.
Aquest senyor l'assumeix amb gust, allà ell i la manipulació que demostra.
Pur síndrome d'Estocolm.
D'altra banda lapao i lapapyp són termes ridículs, propis d'infants i pàrvuls, o no se'n adona?
Recapaciti, home, reflexioni.
Jo no parlo castellà sinó castanyol
Persèpolis, 13/05/2013 a les 12:53
+24
-4
Jo parlo català, anglès i castanyol que és la nova llengua fruit de ser catalanoparlant durant més de 40 anys que fa que es noti la diferència entre el castellà de castella i el meu i no vegis del veneçolà per exemple!!!!!. Ara només falta aprovar una llei que així ho reconegui i ho dic jo que no soc filòleg.
Són el què no hi ha
Anònim, 13/05/2013 a les 12:55
+30
-4
A Castella i Lleó, en el seu Estatut d'Autonomia, hi ha un reconeixement i una certa protecció a la llengua Asturlleonesa, parlada en una part del seu territori i també hi ha un article que fa un reconeixement i dóna una certa protecció a la llengua gallega, ja que dins els límits de Castella i Lleó hi ha zones on s'hi parla.

Per quins set sous a Aragó no són capaços, de com a mínim, de fer el mateix amb l'aragonès i el català en l'àmbit del seu territori?

Diu molt d'aquesta gent que és capaç de carregar-se l'aragonès, quasi al límit de l'extinció -el parlen unes 11.000 persones a les valls pirinenques- per a intentar fer "mal" a la llengua catalana i fotre-se'n del sentit comú.



Aliança burro-feixista
Gombau, 13/05/2013 a les 13:05
+27
-5
Davant l'increment de l'independentisme a Catalunya, la casta dominant espanyola s'adona que no hi ha prou amb la dosi massiva de propaganda anticatalana amb què, dia sí dia també, bombardeja la població espanyola. S'adonen que cal una propaganda específica i adequada per a la resta dels Països Catalans: la Franja, el País Valencià i les Illes. Perquè si no, corren el risc que la "pesta nacionalista" es contagiï a aquests territoris per mitjà de la llengua catalana.

Llavors, han posat fil a l'agulla. Han mobilitzat tota la burreria i tot el feixisme local i l'han llençat contra el català. Primer, per extirpar el nom de català i, segon (un objectiu a més llarg termini), extirpar el català de tots aquests territoris i consumar la substitució per l'espanyol.

Els catalans cal que mirem això en sentit positiu. Perquè és veritat que la independència no té ja aturador, i també és veritat que la independència del Principat farà créixer la consciència nacional a la resta dels Països Catalans. És inevitable, i la casta dominant espanyola ho sap perfectament. Per això fan tot el possible per aturar-ho, posant-se la bena abans de la ferida.

No aconseguiran res, perquè totes les polítiques basades en la burreria i el feixisme, per definició, no atreuen més que als burros i als feixistes. La gent demòcrata i amb una intel·ligència normal, que suposem majoritària, tant a la Franja com al País Valencià i les Illes, acabarà adonant-se d'aquestes maniobres brutes. Temps al temps.
Qui els entengui...
El Pelut, 13/05/2013 a les 13:05
+27
-3
El Labordeta, gran cantautor i intel·lectual, sempre va dir que els anys de glòria històrica de l'Aragó van ser quan aquesta va estar junta amb Catalunya.
No sé com ni perquè els aragonesos s'han deixat inoculcar tant d'odi per part dels castellans, poble ignorant on n'hi hagi, però si volen seguir per aquest camí, allà ells...
El problema és que la majoria de gent de la Franja no pensa com aquest subjecte ni com la majoria dels aragonesos. En tot cas, quan assolim la independència, veuran clar el seu error.
aixxx
Anònim, 13/05/2013 a les 13:07
+15
-2
No som nosaltres qui ens traiem llengues de la màniga.
Aquest desgraciat parla català i punt
Jordi M, 13/05/2013 a les 13:09
+23
-5
Fins mig segle enrere hi van haver intents d'incorporar l'anomenada 'província de Lleida' dins una pretesa 'Depresión del Ebro' o cosaixí. En cas que ho haguessin aconseguit, si ara diguéssim que els lleidatans parlen català seria respost per traïdors, col·laboracionistes, colons i analfabets funcionals que de cap de les maneres. Que parlen lleidatà. I que pretendre el contrari és imperialisme. Però espera, espera, que sembla ser que quan van fer la jacobina divisió provincial hi havia la idea de dir-li Cataluña a l'actual 'província de Barcelona' i llavors ja haurien pogut reduir el català a aquest àmbit (descomptat Can Zam, damunt). És una putada que no puguem dir-li a Espanya tot el que es mereix per por a què llavors mobilitzarien més encara el lerrouxisme.
Burreria i no història.
Gombau, 13/05/2013 a les 13:15
+20
-6
Entre la propaganda que la casta dominant espanyola dedica especialment als habitants de la Franja i als valencians, hi ha, en lloc molt preferent, una versió manipulada, burra i tergiversada de la Història respectiva, alterada fins a deixar-la irreconeixible; una versió burra basada en la promoció d'un sentiment localista popular molt del gust de certs erudits locals d'arrel feixistoide.

Tot això explica, per exemple,les collonades "històriques" que alguns aragonesos, potser de bona fe (perquè així els ho han inculcat), intenten fer passar per arguments de pes en aquest fòrum. Santa innocència!
Al sr. A mols
Anònim, 13/05/2013 a les 13:16
+28
-4
Al que esta enfadat perquè els seus fills aprenen la gramàtica pompeufabriana.
Disculpi però potser m'equivoco però tinc entes, que la gramàtica d'una llengua es universal... La gramàtica de l'anglès d'Anglaterra i la gramàtica de l'anglès americà es la mateixa tot i que parlen diferent, i el mateix passa amb el català. Una cosa es la correcció gramatical, i l'altre conservar accents i maneres de parlar de diferents punts de la geografia catalana. Que al seus fills els hi ensenyin a escriure correctament no els obliga a perdre la manera de parlar del seu poble.
Sr. del CNI, deixi tranquil el google translate i no vingui aqui a dir mentides
Ja s'ho faran
Fins als c...., 13/05/2013 a les 13:27
+22
-5
Ja s'ho faran. Balears, valencians, habitants de la Franja. Si voten el que voten, tenen el que tenen.

És així de trist.

Nosaltres a lo nostre, i si ens volen seguir, mà estesa.

Que li diguin com vulguin al que parlen, i si tenen una tanta poca visió, déu ser per a alguna cosa.

Ara només faltaria que comencin a dividir el català del Principat en idiomes comarcals, tots diferents, però l'espanyol és espanyol a Madrid, Sevilla, granada, Buenos Aires o Nova York.

No hem d'entrar en el joc. El que nosaltres parlem tenim clar que és català (oriental, occidental, etc.) i que és parlat, amb una variació dialectal preciosa, a altres llocs. Que li diguin com vulguin, que jo els seguiré entenent.

I quan siguem independents, a veure que opinen, crec que molts faran cua.

Ara bé, als aragonesos sembla que no han entés qe una cosa va ser el regne d'Aragó i una altra cosa fou la Corona d'Aagó. Però, quina importància té el que va passar fa quasi mil anys?

Ara és ara, i volem ser el que som, no el que erem.
Per a saber-ne més
Anònim, 13/05/2013 a les 13:32
+28
-6
La Franja de Ponent guanya identitat dia a dia inclòs entre els que intenten negar la seua existència.
De fet no tindria cap sentit donar una nom especial, a aquestes comarques de l'Aragó, si no tinguessin en comú la seua llengua, el català. És evident que si als municipis del Matarranya, el Baix Cinca, la Llitera i la Ribagorça es parlès castellà o aragonès, La Franja de Ponent no existiria. Tampoc existiria, si aquestes comarques administrativament fessin part de Catalunya.

La Franja de Ponent no és pas un territori homogeni dialectalment, així de sud a nord al Matarranya parlen com a les Terres de l'Ebre, al Baix Cinca parlen com a la comarca veïna del Segrià i a la Llitera i la Ribagorça com a la Noguera i els Pallars, i evidentment com a la zona de la Ribagorça administrativament del Principat. També hi ha els anomenats parlars de transició amb la veïna llengua aragonesa en els territoris septentrionals de la Ribagorça més ponentina i a la Vall de Benasc (Bal de Benás en aragonès i Ball de Benás en benasquès).

La població de les comarques de Ponent és d'uns 49.000 habitants, un 5% de la població d'Aragó, i és la zona on la nostra llengua la parla un percentatge més alt respecte a la població que hi resideix.

Si en voleu saber molt més visiteu les comarques del Matarranya, el Baix Cinca, la Llitera i la Ribagorça.
Ordre Oficial
Manel Mtz-C, 13/05/2013 a les 13:41
+15
-4
Per el be de la cultura, ara veig la necessitat de algún jutge desde Brusseles -está clar- que digui, el espanyol es espanyol a Espanya a Cuba, a Venezuela i a Andalucía, perque es el mateix idioma que naturalment s'ha distorsionat per tant el catalá es el mateix a Valencia, a Palma, a la Franja i a Perpinyan.
Es que arriva un moment que penso que ja no sé ni lo que parlo jo mateix.
Quantas xorrades, Deu meu. Ens estem tornán boigos?
I no es fa res per arreclar-ho ?
_:
CAT //*//, 13/05/2013 a les 13:41
+8
-6
El que passa es diu que no accepta que el Comte-Rei de Catalunya existís. Es deia Corona CatalanoAragonesa per algún motiu, no perquè sí o per casaments. Emporion, Empúries, va ser fundada pels grecs per comerciar amb Masilia, Marsella, de lo més important d'aleshores. L'història, que diu que Madrid ni existia, ni cap de les ciutats castellanes, va expandir-se assimilant el grec i posteriorment el llatí, que és quan van avançar cap allà i parlen, poc, d'un poblet minso, petit, que diuen que existia, per allà on és Madrid.


com diu el final, té moltes connotacions àrabs, però es diu que era matrix (mare, més o menys en l'origen, o uter, i també aigua de riu), i treient de relleu l'Ebre (Iber) i el Guadalquivir (sense nom clar llavors) tenim que creien que era una font d'aigua,





realment Europa tornarà a donar la clatellada com va fer amb València...
A en Mols
Anònim, 13/05/2013 a les 13:51
+34
-2
A les escoles d'Andalusia occidental i oriental, a Madrid, a Cantabria... a Saragossa... s'ensenya la mateixa gramàtica castellana, això no treu que a cada indret es mantinga la parla, l'accent i el vocabulari tradicionals. Per què això tant lògic i coherent no ho trobeu quan vos referiu a la nostra llengua?

Què vos passa? Desperteu-vos que ja feu tard!
La Incultura fa molt mal!
Vicenç Ramoneda, 13/05/2013 a les 13:57
+38
-3
Tot i negar la unitat del català, Luís Gascón no ha fet el mateix amb el castellà: “ A Saragossa i Buenos Aires parlen el mateix, a Arnes (Tarragona) i La Codonyera (La Franja) no”.

A la pàgina de la "Real Académia Española", referent al català i diu:

catalán, na.
1. adj. Natural de Cataluña. U. t. c. s.
2. adj. Perteneciente o relativo a este antiguo principado, hoy comunidad autónoma de España.
3. m. Lengua romance vernácula que se habla en Cataluña y en otros dominios de la antigua Corona de Aragón.


Canviaran el seu diccionari perquè sigui coherent amb la estupidesa?

HACEROSLO MIRAR
Anònim, 13/05/2013 a les 14:08
+13
-61
porque será que NADIE os quiere, catalanes?
Al sr. A mols
Anònim, 13/05/2013 a les 14:17
+28
-3
Al que esta enfadat perquè els seus fills aprenen la gramàtica pompeufabriana.
Disculpi però potser m'equivoco però tinc entes, que la gramàtica d'una llengua es universal... La gramàtica de l'anglès d'Anglaterra i la gramàtica de l'anglès americà es la mateixa tot i que parlen diferent, i el mateix passa amb el català. Una cosa es la correcció gramatical, i l'altre conservar accents i maneres de parlar de diferents punts de la geografia catalana. Que al seus fills els hi ensenyin a escriure correctament no els obliga a perdre la manera de parlar del seu poble.
Sr. del CNI, deixi tranquil el google translate i no vingui aqui a dir mentides
14:08
Anònim, 13/05/2013 a les 14:33
+25
-4
No ens estimeu perquè l'enveja no us deixa. Si no tinguéssiu tants gelos, segurament viuríeu més feliços.

Ah, i no és "haceroslo" sinó "hacéoslo", amb accent i sense -r-.
www.helpcatalonia.cat
Anònim, 13/05/2013 a les 14:41
+29
-4
Aquesta gent no entén que es pot ser aragonès o valencià i parlar català dit amb el nom que es vulgui però és la mateixa llengua i això no vol dir res més que això igual que a Andorra parlan Català, negar això és faltar a la veritat igual que dir que l'Argentí i el Espanyol són llengües diferents! És mala fe si no no sentèn.



INTERNACIONALITZEM la nostra lluita per la llibertat, no deixem que l'únic que sàpiguen al món de nosaltres sigui el què els explica l'estat espanyol, les seves embaixades, funcionaris... EXPLIQUEM-NOS per nosaltres mateixos sense els filtres i les mentires espanyoles.
Ni ganes, eh?, ni ganes que els espanyols ens 'estimin'!
Jordi M, 13/05/2013 a les 15:18
+24
-5
Que per què ningú ens vol, pregunta un. No ens vol ningú, ningú d'espanyol -ja s'entén-, perquè els espanyols per regla general són xenòfobs i a nosaltres ens percebem com el que som: un altre país, una altra nació. Curiosament als bascos no els perceben estrangers i per això no hi ha bascofòbia per bombes que posi ETA. Els espanyols se senten més compatriotes d'Iñaki de Juana Chaos que de Francesc de Carreras i això ens va de perles als nacionalistes catalans.
Se n'ha de ser de ruc.
astorat, 13/05/2013 a les 15:18
+28
-3
o de malintencionat. Com es pot presumir de parala xapurriat, si xmapurra o xapurriar simplement vol dir parlar malament. Es com presumir de ser coi, o pitjor, de ser benei...Es com un personatge d' en Gila, igualet, igualet... Que patètics i penosos...
Quanta incultura !
C. Manyà, 13/05/2013 a les 15:21
+26
-4
no sap ni els seus origens; ningú li ho ha explicat ni tampoc s¡ha molestat a saber-los...En fi, exalcaldes com aquest són els que dedssidiran el nom local de la llengua? Déu mos agarre confesats!... La burreria al poder!....
Pitjor que ser feixista:
Anònim, 13/05/2013 a les 15:23
+24
-3
és ser un ASE! Au, a menjar herba...
Traducció simultania
sacamocos vengador, 13/05/2013 a les 15:23
+37
-6
El contuberni LAPAO , LAPAPYP i LAPOLLA , portara certs canvis de toponims per ejemple : LLORET DE MAR = LORITO DE MAR , RIPOLL = RIPIOJO , IGUALADA = EMPATE , SALOU = SALHUEVO , MASSANET DE CABRENYS = DEMASIADOLIMPIO DE CABRITOS , L´HOSPITALET = EL CONSULTORIO , SANT JOSEP DE LA MONTANYA = PEPE EL ALPINISTA , etc, etc.
Que no és la llengua que és la política,
Anònim, 13/05/2013 a les 15:49
+15
-2
Que no és la llengua que és la política, és l'estat independent de Catalunya
els hi passa el mateix
El belga, 13/05/2013 a les 15:53
+11
-3
Això mateix li va passar a un Belga de Valònia que un dia parlava amb Francés nat a París i li deia que s'entenien perfectament però que no parlava Francés que parlava la Lleuga propia dels territoris francòfons de Bèlgica, tot i això s'entenien perfectament. A l'hora que li deia que els Francesos volien incorporar Valònia a França.
I de fet molta gent que a visitat o treballa a Berusel.les ha pogut constatar que realment allí no es parla Francés, encara que en un primer moment o pot semblar, i inclús gent que domina perfectament el Francès ho veu.
Així podeu comprovar un cas insòlit que havent estudiat una llengua se'n sap un altre, i només esper-ho que a mi amb passi al mateix amb l'anglès i l'americà.
Argument rodó
Anònim, 13/05/2013 a les 16:04
+10
-3
Els catalans vam matar a jesucrist. I qui digui el contrari és un ignorant i un nazi. I és per això que cal exterminar-nos. Punt final.

Argument rodó, gent "culte" contenta
si, sí, ridículs; i grossos.
Anònim, 13/05/2013 a les 16:30
+15
-3
Estàn fent el ridícul, no per la llengua el que parlen sino per el que diuen i com ho diuen. N´hi ha que pel fet de ser alcaldes, o presidents d´alguna entitat, o ministres, es pensen que ho saben tot (i no saben que a boca tencada no entren mosques). Y el que més em reventa es que a més vagin de catedràtics d´història. Que comencin mirant el mapa del Regne d´Aragò al segle XI.
Aleix
Ni cas, 13/05/2013 a les 16:57
+12
-3
L'anónim de les 12:20 (13/05/2013) no és ni de LLeida, així que ni cas.
AL DE LES 13:16
Anònim, 13/05/2013 a les 17:23
+8
-49
MIRA XIQUET YO NO HE INSULTAD NINGU YO RESPECTO TOTES LES MANERES DE PENSA.PERO TU ETS UN Carcamal,Nacionaliste,Independentiste
sense comentaris
Anònim, 13/05/2013 a les 17:29
+31
-5
no os riais de el, bastante pena da el hombre con tanta incultura, si no da para màs que se le va hacer.
Ho sento, pero s'està fotent la gamba
Agustí, 13/05/2013 a les 17:29
+11
-19
L'entrevistat era un perla, pero hi ha una cosa que s'ha deixat de banda.

El chapurreau (o com s'escrigui) no té perqué ser català. Com el català no té per que ser espanyol/castellà.

Si al que ells parlen, li volen dir així, perfecte. Pero doneu-vos'en compte que s'està negant la identitat a la franja en nom d'una Catalunya que reclama la seva.

D'això se'n diu incoherència.

Apa, ja m'he quedat a gust
Aragón y Navarra
Luis María Maríinez Garate, 13/05/2013 a les 17:31
+32
-7
Aragón como reino procede del de Pamplona (siglo IX) tras la muerte de Sancho III el Mayor. Cataluña ya era una realidad política para entonces.
es per riure o plorar
Anònim, 13/05/2013 a les 18:09
+12
-3
es tenir un cervell de mosquit ...amb respecta els mosquits.........perquè respecta aquet personatje no tinc cap ....el espanyol que es parla argentina si que es espanyol ara el català de la franja no es català...tocat els guirimolls........la meva avia aragonesa de petita pasavan el riu cinca per sentir a parlar el català ......de petiteta va vindre a barcelona i el seu idioma va ser el català...... mes bona catalana que no pas altres nascuts aquí i no volen parla la llengua nostre
A ALEIX
Anònim, 13/05/2013 a les 18:09
+5
-4
SI XIQUET SI SOC DE LA TERRA FERMA (NO DE LES TERRES DE PONENT)MIRA FA DOS O TRES ANYS, LO LLIBRE MES VENUT A LES TERRES DE LLEIDA PAR SANT JORDI, VA SER UN DICCIONARI CATALA LLEIDATA, LLEIDATA CATALA,A LA GENT GRAN NONS ADOCTRINARAN TAN FACIL
Pitjor ara que abans
Anònim, 13/05/2013 a les 18:14
+21
-3
A) En època franquista hi va haver-hi dos intents clars, com aquest del lapao (que fins i tot sona malament!)
- Un pretenia segregar la província de Lleida i unir-la a Aragó i altres per a fer una "región del Ebro" o cosa semblant. Això va ser si no vaig errat als anys 50 o per allà. Alguns llibres de Geografia escolars, com un que vaig tenir de petit, si no en el mapa polític sí que en un altre mapa separaven Lleida de les altres tres provincies catalanes i la unia amb les 3 d'Aragó i la Rioja, i no sé si també Navarra.
- Un segon intent també per l'estil del lapao, era dir a Catalunya "región del Noreste", que no va arribar a quatllar ni com intent, tot i que va ser proposat a finals dels 1960s. El règim fins i tot es va enfadar amb el qui ho va proposar, perquè els va semblar, és clar, que els posava en evidència, que els ridiculitzava o caricaturitzava, que en resum era com una denúncia (cosa que ara passa igual, però ni se n'adonen de tan que es creuen la seva ideologia i la seva propaganda, o de tan confiats en ells mateixos). Aquest segon no va tenir gens d'èxit.
Però si el primer intent hagués prosperat, ara és molt possible que els del PP i els del govern s'inventarien alguna de les seves, i ho justificarien com fan mentre poden amb arguments entre sofístics, folklòrics, fariseus i "ad hoc".
B) En època democratica hi va haver un intent que malauradament va tenir èxit i que va precedir en uns 15 - 20 anys a aquesta burla del lapao i del lapapyp (noms que semblen balbuceigs de nens petitons): la desmembració del bisbat de Lleida, per lliurar les parròquies de la Franja de Ponent al bisbat d'Osca-Barbastre, innovació geogràfica i històrica que va tenir lloc entre 1995 i 1998, i sense la qual no haguessin pogut ara inventar-se aquesta veritable bufonada. Al haver-se sortit amb la seva aleshores - i a sobre reclamar després l'art del Museu de Lleida! - han pogut fer ara aquesta barbaritat.
En època franquista no teniem autogovern, però les coses van tornar a la normalitat. En època democràtica, tenint autogovern, s'ha deixat massa fer aquestes coses, i s'ha de retreure al govern català que des del principi no hagi plantat cara molt més decididament i contundentment per evitar-ho, oposar-s'hi o denunciar-ho.
el tonto del poble
Valderobres, 13/05/2013 a les 19:21
+29
-4
Però que no veieu que aquest home no va anar ni a escola de petit? Han trucat al burro de torn, que després d'una nit de "carajillos" i alcohol a dojo, van nomenar president de la FACAO (allà tot ho acaben en AO) i ara, inesperadament per ell, es troba parlant als mitjans. Posen al tonto del poble davant perquè són tan fills de puta que no gosen ni donar la cara. El que de veritat els fa por, però MOOOLTAAA POR, és que els territoris de parla catalana algún dia vulguin reclamar lel seu dret a pertànyer al Nou Estat Català. I sí no, temps al temps, amics.
Soc un geni!!!!!
Anònim, 13/05/2013 a les 19:27
+21
-2
Abans era un tipus normalet... Només parlava català, una mica d'anglès, francès i fins i tot castellà.

Ahir, per accident vaig ficar els dit en un endoll, i aquest matí m'he despertat amb super-poders, com el Capità Amèrica: parlo, a més de les d'abans, 36 o 37 idiomes més (només tinc certa dificultat amb l'accent del "ecuato-guineano", que s'em resisteix). En canvi, amb el manxec o el mexicà no tinc gaire dificultats.
Aragón y Navarra
Luis María Maríinez Garate, 13/05/2013 a les 19:33
+20
-5
Aragón como reino procede del de Pamplona (siglo IX) tras la muerte de Sancho III el Mayor. Cataluña ya era una realidad política para entonces.
Lamentable
Josep-Maria, 13/05/2013 a les 19:35
+7
-21
Penosos alguns aspectes de l'entrevista.

Rahola i Sardà han utilitzat d'entrada un to foteta i a poc a poc ella s'ha anat "indignant" i ha qualificat d'ignorant el sr. Gascon; tot això són coses inacceptables en un cas com aquest. Sembla que Rahola no sap que com més raó tens, més cura has de tenir amb el que dius i en com ho dius.

El sr. Gascón, tot i anar -crec- molt errat en el tema que es tractava, en bones maneres, en "educació" ha demostrat molt més nivell que Rahola i Sardà, sobretot que Sardà.
El tuteig que aquest s'ha permès resultava patètic. I la "confusió" Codonyera / Collonera (represa després per Rahola), massa fàcil i, sobretot, provocadora. I quan, ja cap al final, pretenia fer callar el sr. Gascon ("prou, Gascón", "Adiós, Gascon"), ja era com per a fer-lo callar a ell i fotre'l fora.

El sr. Gascon ha hagut de tenir molta paciència, i Rahola i Sardà, amb els seus errors, n'han fet gairebé un heroi (un heroi equivocat, això sí, i, en això, sense necessitar l'ajuda de Rahola i Sardà).

Basté ha estat molt encertat, respecte al tema de discussió,
quan ha establert el paral·lelisme entre català / llengua que es parla a la Franja i castellà / llengua que es parla a l'Argentina. Que Gascon s'ha sentit "touché" ha estat evident. Però, com a moderador, Basté ha permès coses inacceptables, sobretot a Sardà.

Carol ha intervingut poc -cosa comprensible tal com anaven les coses i tenint en compte com sol actuar ell-, però d'una manera correcta i encertada.
Risoterapia
Gandalf, 13/05/2013 a les 19:42
+11
-37
"La majoria de les reaccions al lingüicidi comès a l'Aragó han estat contràries però també n'hi ha alguna de favorable..." Empezar así el artículo ya es triste, manipulador y demuestra la estrechez de miras del autor. Primero, porque la palabra lengüicidi no existe. Y segundo, porque en el caso de que existiera, significaría eliminación de una lengua, cosa que en ningún caso ocurre. Tercero, porque se da como postura universal lo que se piensa en Cataluña (algo típico del pensamiento nacionalista). Pero lo más triste es que aquellos que reclaman el derecho a decidir, a elegir libremente, insistan en descalificar a todos aquellos que no participan de su pensamiento único, que sólo quieren hacer su camino sin sentir que otros intentan imponerles sus criterios, su pensamiento, su forma de ver las cosas. Con lo fácil que sería dejar vivir a los demás con sus aciertos y equivocaciones.
Risoterapia
Gandalf, 13/05/2013 a les 19:43
+14
-38
"La majoria de les reaccions al lingüicidi comès a l'Aragó han estat contràries però també n'hi ha alguna de favorable..." Empezar así el artículo ya es triste, manipulador y demuestra la estrechez de miras del autor. Primero, porque la palabra lengüicidi no existe. Y segundo, porque en el caso de que existiera, significaría eliminación de una lengua, cosa que en ningún caso ocurre. Tercero, porque se da como postura universal lo que se piensa en Cataluña (algo típico del pensamiento nacionalista). Pero lo más triste es que aquellos que reclaman el derecho a decidir, a elegir libremente, insistan en descalificar a todos aquellos que no participan de su pensamiento único, que sólo quieren hacer su camino sin sentir que otros intentan imponerles sus criterios, su pensamiento, su forma de ver las cosas. Con lo fácil que sería dejar vivir a los demás con sus aciertos y equivocaciones.
evidències ...
Anònim, 13/05/2013 a les 20:17
+12
-2
Fem que aquesta gent del franquisme tronat s'expresse queden retratats i evidenciats...
la gran pregunta
Anònim, 13/05/2013 a les 20:21
+12
-5
la gran pregunta és que feia un regne com Aragó que és la continuació de Navarra i Castella unit a Catalunya?... El comta de Ribagorça s'hagies d'haver unit a Catalunya i la resta per a Castella... això no hagués entrebancat la nostra història queadrien les fronteres nacionals clares
chapurreau?
Avalon, 13/05/2013 a les 20:43
+29
-2
L'Estat espanyol és darrere de tota aquesta brutícia. Les clavagueres de l'estat inunden la política.

Cal mantenir-se ferms i plantar cara.

Per cert, si aquest senyor va a Saragossa i parla "chapurreau", el més problable és que li diguin "catalan de mierda..."
Pa mear y no echar gota
Anònim, 13/05/2013 a les 22:05
+10
-20
El comienzo de la entrevista es la leche. Dicen que es un representante de una asociación del Aragón oriental y se lo toman a cachondeo como si les hablaran de Guinea Bissau. Tenía que haber dicho de los "paisos catalans" ¿no? Eso si que es una invención al servicio del imperialismo.

Los pancatalanisas han hecho más por la fragmentación del idioma que todos los "blaveros" como vosotros les llamais.

La verdad es que no sé como ese señor no los mandó a la mierda antes de empezar con el tono que gastaban.
Patois
Tartarin de Tarascon, 13/05/2013 a les 22:14
+11
-2
Pobrets, els han inculcat tant d'autoodi i de catalanofòbia que prefereixen pensar que parlen un patois sense nom que no pas català.
La gran respuesta
Anònim, 13/05/2013 a les 22:26
+6
-17
Si Aragón era la continuación de Castilla y Navarra, Cataluña era la continuación de Aragón.

Pero cuando había guerra con Castilla, los catalanes no decían eso de que eramos la continuación de Castilla. Simplemente se callaban y miraban para otro lado mientras los aragoneses defendían la frontera.

Respecto al comentario acerca de la Ribagorza, deja ver que no tienes ni idea de historia. La Ribagorza es parte fundadora del reino de Aragón y son aragoneses mucho antes que Zaragoza. Ese comentario sin embargo sería aplicable al Pallars y a Urgell que estaban en la órbita del reino de Aragón y contra el condado de Barcelona. Es más, el Urgel no pasó a formar parte de Cataluña hasta el siglo XV.
Chapurriau.
Anònim, 14/05/2013 a les 00:51
+5
-14
Mira que es fácil decir chapurriau (es más, lo pone en la fotografía), y los enteradillos lo llaman de cualquier manera al tiempo que nos dan clases de filología.
Lo que asombra es el absoluto desconocimiento que algunos tienen de lo que hay un poco más allá de Alcarras. Viajar es enriquecedor.
Torneu el territori de la franja a Catalunya
Anònim, 14/05/2013 a les 01:09
+18
-8
El meu para era nascut a Vallderroures i parlava Català i no Chapurreau. I com ell tots els habitants de la fraja de ponent. Encara que vulgueu fer petita la Nació Catalana no podeu cambiar la realitat. L'idioma de la franja és el Català, i la franja, igual que Valencia i les Illes Balears, forman part de la Nació Catalana. I els seus habitants són catalans. Catalans segrestats per una decisió arbitraria del govern español de torn a mitjans del segle XIX.
Leis de l'odi
Anònim, 14/05/2013 a les 06:23
+10
-3
La logica coloniala hispano-francesa es la de la destruccion.
Uf
Anònim, 14/05/2013 a les 07:40
+10
-3
Un bon representant de l’espanya casposa i analfabeta. No cal perdre-hi el temps, la veritat.
El que volen
Anònim, 14/05/2013 a les 08:51
+10
-3
Aquests que com la sevillana Rudi i la ripollesa Serrat que han introduit aquests canvis "oficials" - paper mullat front a la realitat - a Aragó sostenen que el que es parla és el tamarità, fragatí... Igual fa el madrileny Bauzà a les Illes.
Quan es preten dividir així el que es vol realment és que aquesta llengua que molesta - el català - es parli sols al poble o a casa.
La mostra és que "per no imposar", imposen el castellà.
¿de qué hablas?
Anònim, 14/05/2013 a les 09:43
+14
-3
La gran respuesta - Anònim, 13/05/2013 22:26- ¿Que cuando había guerra con Castilla, los catalanes se callaban y miraban para otro lado mientras los aragoneses defendían la frontera? ¡Pero qué narices! ¿No evitó Ramon Berenguer IV la ocupación de Aragón? ¿No se negaron los aragoneses a luchar en la cruzada contra Pedro el Grande? ¿No se negaron a participar en la conquista de Mallorca y en la de otros territorios mediterráneos? ¿No evitaron los catalanes nuevamente la ocupación en la guerra de los dos Pedros, en la cual el rey quitó los fueros a varias ciudades aragonesas por no defenderse de la invasión? (Abarca escribió: “el ejército catalán tan ennoblecido de infantes, grandes barones y cavalleros con gran distinción, vinieron en socorro de Aragón, pues nunca nuestro reino desde tiempos de los moros tuvo tan gran peligro", y Marichalar y Enrique: “los catalanes tuvieron la gloria de salvar al Reino aragonés formando con tan rapidez un ejército para defender Zaragoza que obligó al rey castellano a variar sus planes”)
quina pena, quin ridícul
Anònim, 14/05/2013 a les 13:15
+8
-2
Tot aquest enrenou és culpa del PAR i la seva fòbia anticalatanista; estant confonent, barrejant, política amb lingüísme.
topònim adulterat
Anònim, 14/05/2013 a les 13:28
+6
-2
Mireu: Torreciudad, no és cap "ciudad", el nom ve de Torreziurtate, que significa torre de defensa; però de Torreziutat, com va quedar finalment, n'han tret amb el diccionari castellà: torreciudad.
Som diferens...
Anònim, 14/05/2013 a les 14:10
+6
-4
Al anonim 13/05/2013 a les 14:08. Porque será...? Jo t'ho respong, escanyolet. Perque som diferents, perque per mes qu'ho heu intentat durant els ultims 300 anys, NO heu aconseguit acabar amb la nostre cultura i per mes prohibicions i atacs NO heu aconseguit acabar amb la nostre LLENGÜA, EL CATALA. Que l'hi doneu el nom que l'hi doneu, seguira sen CATALA. Sentiu un odi visceral, als catalans i tot lo catalá, pero aixo si, hens voleu amb vosaltres per continuar vivin del "cuento" a costa nostra i continuar practicant, "el deporte nacional", d'insultar, menysprear i culpar de tot als catalans. Pero aixo s'hos acaba, escanyolets. Adeu, Ejpanya. Declaracio Unilateral d'Independencia, ja!! VISCA CATALUNYA, LLIURE!! //*//
El mapa en el siglo XI
Anònim, 14/05/2013 a les 15:43
+4
-7
Al que dice que nos miremos el mapa de Aragón en el siglo XI. En el mapa de aquellos años podemos ver un pequeño reino en el Pirineo compuesto a partir de tres núcleos Aragón, Sobrarbe y Ribagorza.

Si miramos hacia el este vemos una sucesión de condados dependientes nominalmente del rey de Francia y muchos de ellos enfrentados entre sí. Incluso el Pallars y Urgell eran aliados del reino de Aragón.

Ni estaba Cataluña ni se le esperaba. Hasta el siglo XII no aparece por primera vez la palabra "catalán". Y no se acaba de formar Cataluña hasta el siglo XV con la inclusión del Urgell.
Mapa
Anònim, 14/05/2013 a les 15:56
+0
-2




Nota. Es de una página francesa, no española.
Curiositat.
Anònim, 14/05/2013 a les 16:43
+5
-0
De la Loapa s'engendra el Lapao?
Lenguas en Aragón
Koke (Zaragoza), 14/05/2013 a les 20:51
+4
-0
Dejémonos de monsergas, sólo falta leer los argumentos del CHA sobre las lenguas que se hablan en Aragón. Me adhiero plenamente, pues en Aragón, políticamente, son los únicos que le dan su nombre a las lenguas propias aragonesas. O es que por hablar catalán se es menos aragonés. Vaya par, el PP y el PAR. Y el PSOE, como en la canción de La Trinca sobre la OTAN.
Defenem lo chapurriau
chapurriau, 18/06/2017 a les 17:08
+1
-0
A

y al grup "yo parlo chapurriau" a facebook, defenem lo dialecte del valensiá a terra aragonesa. Alguns diuen que es catalá, a natros tan mos fot, la cuestió es que permaneixque com ara se parle, y se escriu com veeu.