Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR


La premsa internacional es fixa en la majoria independentista

per Bernat Ferrer, 26 de novembre de 2012 a les 13:40 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de novembre de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les edicions del «Financial Times», l'«International Herald Tribune» i «Libération» d'avui. Foto: Bernat Ferrer/Nació Digital.

Títol: "Els partits independentistes de Catalunya guanyen un mandat imperatiu per al referèndum." Primera frase: "Catalunya ha donat un mandat imperatiu als partits polítics que es comprometien a celebrar un referèndum sobre la independència." Amb aquesta nitidesa de plantejaments ha decidit obrir el prestigiós diari Financial Times la seva edició d'avui, amb una fotografia a quatre columnes d'Artur Mas i un peu de foto en què assegura que el líder de CiU "ignorarà qualsevol intent de Madrid de bloquejar la independència."


El diari destaca que les formacions pro-referèndum han aconseguit 87 dels 135 seients del Parlament, fet que afegeix més "incertesa" al govern de Mariano Rajoy, que el propi diari recorda que és a punt de demanar un rescat a les institucions comunitàries. Sobretot, perquè Catalunya "té una economia de la mida de Portugal i representa aproximadament una cinquena part de la producció espanyola". Si bé reconeix que CiU ha perdut escons, el Financial Times també té ben clar que ERC, "per primera vegada, ha esdevingut el segon partit al Parlament català".

En una línia similar s'expressa el diari conservador britànic The Telegraph : "Els catalans van col·locar ahir la seva regió en el camí cap a la independència, escollint partits pro-independència que pressionaran per fer un referèndum." The Independent també considera que "els nacionalistes triomfen a les eleccions catalanes", però afegeix que la caiguda de CiU "augmenta seriosament els dubtes" sobre la possibilitat de celebrar un referèndum. En canvi, The Times fa una lectura més dura contra Artur Mas parlant de "desastre electoral" i il·lustra la peça amb una foto d'un homenatge a Franco.

La versió internacional del The New York Times , l' International Herald Tribune , també titula que "Catalunya afavoreix la independència", en tant que "els partits separatistes guanyen" i "fent augmentar la possibilitat que la regió espanyola més potent s'arribi a separar de la resta del país". També interpreta que els resultats "premien la causa independentista, però no donen un missatge sobre qui ha de liderar-la".

El britànic The Guardian se centra en "el cop" que suposen els resultats per a Artur Mas, assegurant que "el president català que ha liderat l'intent més decidit cap a la independència en dècades va sorgir molt més dèbil després de les eleccions que va convocar per separar-se d'Espanya", i ressaltant la "necessitat" d'una aliança entre CiU i ERC.


Contràriament als grans espais que la premsa anglosaxona dóna als comicis d'ahir, el francès Libération es limita a informar-ne en un breu de la pàgina 8, i ressaltant que "la coalició nacionalista no va assolir la majoria absoluta que esperava el seu líder".

El diari «The Daily Telegraph» es fa ressò dels resultats del 25N. Foto: Laura Pous.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació