Torna l'OSSA Yankee

per Gemma Aguilera, 4 de novembre de 2012 a les 23:41 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 4 de novembre de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El prototipus d'Ossa Yankee amb què ja treballa OSSA Foto: Nació Digital

Els qui la van conèixer no dubten a assegurar que era el model més emblemàtic de la indústria motociclística catalana. Els seus colors cridaners, el seu disseny, i sobretot, el soroll del seu motor bicilíndric de dos temps, una revolució en un mercat basat en els motors monocilíndrics, van marcar època. Aquesta joia de carretera nascuda el 1976 es va convertir en l'esportiva més ràpida. L'OSSA Yankee 500 va tenir una curta vida, perquè l'any 1978 l'empresa catalana del trèvol verd va deixar de fabricar-la. 


Durant més de quaranta anys, OSSA havia estat una marca capdavantera en el mercat mundial, amb una forta penetració comercial als Estats Units. Fruit dels èxits de l'enginyeria del trèvol van ser diverses victòries als grans premis mundials de velocitat, motocròs i enduro. En el cas del trial, Mick Andrews va guanyar dos campionats del món (1971, 1972) pilotant la mítica OSSA MAR.D'altres models llegendaris van ser l'OSSA Desert, d'enduro, i la 250 F3, una esportiva de carretera. Però als anys vuitanta, la potència pels models japonesos va arrasar una indústria de la moto catalana que havia viscut dues dècades d'or. Els anys seixanta i setanta van deixar una bona col·lecció de clàssiques de marques com OSSA, Sanglas, Montesa i Bultaco, cadascuna amb un estil propi però amb el prestigi internacional com a denominador comú.

El projecte busca accionistes 

Però l'OSSA Yankee tindrà una segona vida. Els enginyers d'OSSA ja treballen en el prototipus d'una moto de carretera inspirada en aquell model, però incorporant millores en el disseny i en la tècnica. Nació Digital ha tingut accés al prototipus, que contempla un motor bicilíndric de quatre temps i 600 cc. La previsió de l'empresa, que fabricarà aquest model amb la col·laboració de Gas Gas, és tenir enllestida la Yankee per a posar-la a la venda el 2014. Com explica el director general d'OSSA, Joan Gurt, "ara s'està fent un estudi de mercat a tot el món, a través dels distribuïdors i analitzant quines motos similars ofereix la competència, per calcular quina producció podríem col·locar. Som optimistes amb aquest model, el preu del qual dependrà encara de moltes variables, però podria ser molt similar a la Triumph".

La Yankee, però, necessita finançament. Gurt explica que per fabricar aquest model calen entre 1,5 i 2 milions d'euros de diner circulant. Per al director general d'OSSA, fabricar aquesta moto serà la culminació d'un projecte de col·laboració amb Gas Gas, que ja van anunciar les dues companyies fa uns mesos. "Unint esforços ens podem consolidar com el principal productor a nivell mundial de trial, i intentar l’assalt al gegant de l’enduro, KTM, amb la solvència competitiva de Gas Gas i la tecnologia puntera dels motors d’OSSA". En aquest sentit, Gurt reconeix que "ens calen entre 4 i 5 milions d'euros per fer realitat aquest projecte comú, que per exemple, permetrà ampliar la capacitat de producció de les dues marques fins a 20.000 unitats l'any, aprofitant els punts forts de Gas Gas i OSSA". Aquesta producció conjunta suposarà, com avança Gurt, "la creació de més llocs de treball, uns 25 a la planta de producció i entre 10 i 12 per a enginyers". En total, Gas Gas i OSSA sumaran 150 empleats quan posin en marxa la col·laboració, i quan s'ampliessin els models, s'arribaria a una plantilla de 200 persones.


Conscients de les dificultats de finançament, Gas Gas i OSSA estan disposats a donar entrada, si no arriba el finançament bancari, a un nou accionista. Com avança Gurt a Nació Digital, "estem disposats cedir el 33% de la participació al grup que creem les dues empreses, que no és una fusió, per poder tirar endavant la indústria de la moto. Així, cap dels tres socis no tindria el control".

Mentre no es posa en marxa el projecte conjunt, OSSA segueix produint a la seva planta, i aquest mes de novembre ja comercialitza una nova moto de trial de 125cc, i a l'abril de 2013 posarà a la venda el model de 300 cc.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació