Espanya posa preu a la vida

Foment anuncia que no desdoblarà la N-II pel seu elevat cost, que xifra en 22,7 MEUR per quilòmetre

| 26/09/2012 a les 12:06h
Arxivat a: Política, vida, preu, posa, espanya, N-ll
Aquesta notícia es va publicar originalment el 26/09/2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El tram de la N-II entre Caldes de Malavella i Sils porta gairebé dos anys empantanegat, d'ençà que l'empresa adjudicatària de l'obra va fer fallida Foto: Mireia Recasens

Ni les desenes de morts que en els darrers mesos hi ha hagut a la N-ll han fet reaccionar a Madrid que, a les comarques gironines, cal fer-hi alguna cosa. El Ministeri de Foment ja ha sentenciat i, el que fa només unes setmanes era una declaració d'intencions, ha acabat esdevenint una realitat.

El desdoblament de la N-ll entre Tordera i Maçanet, una de les principals reivindicacions durant els darrers anys d'alcaldes i veïns de municipis del Maresme, La Selva i el Gironès no es farà. La principal raó que dóna el Ministeri per no fer el desdoblament, és l'elevat cost de l'obra, que xifra en 22,7 milions per quilòmetre.

Fa poc més de deu dies l'Estat va admetre que s'estava "replantejant" el projecte constructiu del tram Maçanet-Tordera de la N-ll, aprovat des del 27 de maig del 2009. Aquest dimarts, el ministeri de Foment ha publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) un anunci on revoca la tramitació del projecte perquè, segons detalla, hi ha "nous condicionants" que el fan inviable.

El primer, és que una ordre del mateix ministeri del 17 de desembre per garantir l'eficiència en l'execució d'obres públiques estipula que hi ha un cost màxim de pressupost per quilòmetre. Segons Foment, aquest tram de 8,9 quilòmetres multiplica gairebé per tres aquest topall perquè costa més de 22,7 MEUR (milions d'euros).

A banda de qüestions de cost, Foment també argumenta que el tram de la Nacional II entre Montgat i Tordera és, des del febrer del 2010, titularitat del Govern i, per tant, no és competència de l'Estat desdoblar-la perquè aquest tram ha quedat exclòs del catàleg de la xarxa de carreteres de l'Estat.

Com a alternativa, Foment "es compromet" a redactar un estudi informatiu per definir un "itinerari de gran capacitat" que enllaci la B-40 des de Granollers cap al nord i amb l'autovia A2 a Maçanet de la Selva. "Suposa donar prioritat a l'itinerari de discorre per l'interior en comptes de l'itinerari coster", detalla Foment. Aquesta alternativa, que pels alcaldes de la zona "no és la solució", deixaria sense connexió amb carretera desdoblada municipis com Lloret de Mar o Blanes.

"Constitueix l'alternativa racional als trams de carretera N-II Montgat-Tordera i Tordera-Maçanet de la Selva", subratlla el ministeri a l'anunci del BOE que conclou amb la revocació de la resolució sobre l'A-2 del 22 de maig del 2009.

Contra aquesta revocació es pot interposar recurs de reposició o directament interposar un recurs contenciós-administratiu davant l'Audiència Nacional en un termini de 2 mesos.

"És lamentable"

Un dels alcaldes afectats pel pas de la N-ll i, per tant, per l'aturada de les obres, Jordi Camps, de Vidreres, considera que "és lamentable que l'estat espanyol no vulgui continuar l'obra, ja que és una carretera per la que passa molt trànsit i a on hi ha hagut moltes víctimes mortals". Camps lamenta la negativa que, constantment, ha mostrat el Govern d'Espanya a voler acabar aquesta obra opinant que "ens fa molta pena que, en aquests moments que hauríem d'intentar fer que l'estat anés endavant, Espanya no vulgui que prosperi".

Sobre l'alternativa que proposa Foment, Camps assegura que "l'autovia no és la solució, perquè el problema el continuarem tinguen" i "la solució a aquest problema és finalitzar el desdoblament de la N-ll fins a Tordera". Per l'alcalde de Vidreres, "és difícil d'entendre que hi hagi diners per iniciar una nova obra i no per acabar el desdoblament" que, si bé reconeix que és costós, "es pot fer per parts".

CiU, PSC i ERC en contra l'alternativa

Els diputats gironins a Madrid aposten pel desdoblament i rebutgen l'alternativa de l'autovia que proposa Foment. Jordi Xuclà (CiU), Àlex Sàez (PSC) i Teresa Jordà (ERC) s'han pronunciat just després de la publicació al BOE d'aquesta informació i han coincidit en que, el més important, és acabar el desdoblament de la N-ll. De fet, els tres diputats han preguntat i instat a la Ministra en diverses ocasions a sobre la finalització de l'obra. Per Xuclà, la notícia és "de dimensions històriques i d'assassinat". El diputat de CiU lamenta també que, durant la darrera campanya, el PP prometés el desdoblament i ara giri l'esquena a les comarques gironines. Sàez, per la seva banda, ha reclamat a l'estat que expliqui el perquè del replantejament, i critica les formes amb que s'ha fet, "amb un cop de puny sobre la taula". Jordà creu que la notícia és una mostra més del maltracte d'Espanya contra Catalunya i opina que "el PP només ha utilitzat l'obra electoralment".

Alternativa per l'interior

Com a contrapartida al no desdoblament de la N-ll, Foment proposa la construcció d'una nova autovia des de Granollers que enllaci amb l'A-2 a Maçanet. Pels alcaldes de la zona, que no entenen que hi hagi diners per a fer aquesta nova obra i no per acabar el desdoblament, aquesta no és la solució.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

Contingut relacionat

També us pot interessar

 

COMENTARIS

SOL.LUCIÓ
Anònim, 26/09/2012 a les 12:20
+9
-0
LA SOLUCIÓ ES TALLAR LA CARRETERA, I PASAR TOTHOM PER L'AUTOPISTA SENSA PAGAR
NO ho entenc
Anònim, 26/09/2012 a les 12:26
+18
-1
Si s'hagués de fer fora de Catalunya ja estaria feta.... In- inde- independencia!
INCURIA CRIMINAL
Eduard VF, 26/09/2012 a les 14:14
+13
-0
A partir d'ara cada vegada que hi hagi morts o ferits en un accident s'ha de dur als tribunals a l'estat espanyol per imprudència amb resultat de mort o danys. De la mateixa manera que a una empresa hi ha l'obligació de prendre mesures de prevenció de riscos laborals l'estat és el responsable dels danys causats per la seva incúria.
Espanya no paga
Pastoret, 26/09/2012 a les 14:37
+7
-0
Allò que està passant és evidentment que a Madrid ja veuen que Catalunya se'n va, i que no pensem posar-hi ni un cèntim més des d'ara.

O sigui, cal que ens afanyem.
PROU !!
Anònim, 26/09/2012 a les 16:30
+5
-0
Prefereixen que segueixi morint gent a la N II que deixar de fer 5 quilòmetres d'AVE, o reduir un 10 del cost de l'Insituto Cerdantes. Fills d'espanyola !!
Explicació
Anònim, 26/09/2012 a les 16:41
+5
-0
No ens posem nerviosos. Vosaltres li compraríeu un vestit a la dona o unes sabates a l'home, segons correspongui, que us ha dit que en 15 dies demana el divorci? Coi, doncs tampoc no cal que ens esverem.
Insòlit
Anònim, 26/09/2012 a les 16:51
+5
-0
Finalment els de l'Estat central no fan això, que fa tant anys que hauria d'estar fet, ni tantes altres coses que haurien d'haver fet per llei i per la més elemental justícia, tot d'obres parades a Catalunya "sine die", quan són absolutament necessaries i imprescindibles per a la mateixa economia espanyola, de la que Catalunya n'és el motor.
En canvi segueixen entestats amb fer l'AVE al Pais Basc, l'AVE a Galícia i l'AVE a Extremadura, i tot un reguitzell de pretensions megalomaníaques similars per motius ideològics centralistes. Com també en promoure l'Eix Central, a sobre de no fer l'Eix Mediterrani. Tot pura supèrbia i vanitat, un malbaratament ingent de recursos, sense cap fruit.
Ni fan ni deixen fer. Més aviat van a la contra i fan la punyeta.
Es pot caure més baix?
Un problema, o dos
Cagondena, 26/09/2012 a les 19:24
+1
-1
El primer problema és el 3% o més. Com pot valdre cada quilòmetre més de 22 milions? Quanta gent hi suca? I el segon problema és que ja tenen pressupostats mil·lers de milions per AVEs a Galícia, etc.
10 MORTS AQUEST ANY
No + morts C-55, 27/09/2012 a les 10:00
+2
-0
Catalunya també, amb en no desdoblament de la C-55 i el seu (NO) a la no gratuïtat de la C-16, al menys als residents i mentre no hi hagi solucions per la C-55, amb un transit de 30.000 vehicles diaris i accidents cada dia.
floretes i tranvies
Anònim, 28/09/2012 a les 02:38
+0
-0
Tot Castelló de la PLana esta aixecat, perque estan possant un tranvia. L'obra es de 80.000 mll.€. .Espanya es una realitat paralela.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Ramon Espadaler | Adrià Costa
Pep Martí | 7 comentaris
01/01/1970
El dirigent democristià afirma que "una campanya electoral amb consellers a la presó seria una situació dramàtica" | "Vaig nomenar Trapero perquè sabia que si m'havia de venir a detenir ho faria amb cura i elegància", assegura l'exconseller d'Interior
01/01/1970
El Ministeri de l'Interior ofereix la possibilitat al seu web de presentar denúncies per aquest delicte
01/01/1970
El periodista de l'"Ara" es farà càrrec del programa a partir de l'any vinent
Imatge del Concurs de gossos d'atura de Torroella | Torroella de Montgrí
Esteve Plantada
01/01/1970
NacióDigital recomana el concert Folk per la llibertat, l'Orígens d'Olor, la Fira del Bosc i la Pagesia, el Festival Panoramic, la Fira de Santa Llúcia, i el Concurs de Gossos d'Atura de Torroella
Turull, Junqueras i Puigdemont, l'endemà de l'1-O | Martí Albesa
01/01/1970
La proposta de nou punts programàtics compartits deixa de nou en suspens el desplegament de la República però manté aquest horitzó | Les dues candidatures pretenen centrar-se en el procés constituent per ampliar les adhesions socials a la independència i en sumar suports internacionals per forçar l'Estat a negociar
Oriol Junqueras i Carles Puigdemont a la manifestació per reclamar l'alliberament de Jordi Sànchez i Jordi Cuixart | Adrià Costa
01/01/1970
Les candidatures de Puigdemont i Junqueras acorden uns compromisos compartits en els programes del 21-D que ara han de negociar amb la CUP | Les llistes també reclamarien la llibertat dels presos, la fi del 155, la retirada dels "piolins" i un compromís de Rajoy davant la comunitat internacional de respectar els resultats
L'ICAB ha acollit avui un acte per la llibertat dels presos polítics. | @omnium
Pep Martí | 2 comentaris
01/01/1970
Òmnium i l'ANC omplen el Col·legi d'Advocats al crit de «llibertat presos polítics!»