Setanta anys fent carretera

Sanglas, la marca catalana de motos de gran cilindrada, va començar l'activitat només tres anys després de la Guerra Civil

per Salvador Cot, 25 d'agost de 2012 a les 23:59 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 d'agost de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'exposició de motos Sanglas al MIT de Manlleu que va estar oberta l'any 2010. Foto: Adrià Costa

Elegants i amb estil britànic. Les Sanglas van ser les motos catalanes de carretera, les més motards d'entre les moltes que es fabricaven fins els anys vuitanta a Catalunya. Sanglas sempre va ser una marca a banda, sense l'ambició esportiva de les Derbi, Bultaco, Ossa o Montesa, però amb una sòlida reputació de duresa i fiabilitat en els seus motors monocilíndrics de quatre temps.


L'origen de la marca es troba a Manlleu, en una filatura de cotó a l’antiga fàbrica de Can Sanglas, avui en dia seu del Museu Industrial del Ter. Allà es va iniciar l'activitat industrial d'un cognom que esdevindria marca. Ara fa setanta anys, el 1942 -només tres anys després d'acabada la Guerra Civil-, els germans Martí i Xavier Sanglas, uns joves estudiants d’enginyeria, van ampliar els negocis familiars fundant els Tallers Sanglas de Barcelona, dedicats a la producció de motocicletes de grans prestacions i alta cilindrada.

A la Fira de Mostres de l’any 1945, els germans Sanglas presenten la seva primera moto, la Sanglas 350. És el fruit d’anys d’experimentació amb l’objectiu de conjugar la millor tecnologia del moment, provinent de les marques europees més prestigioses d’aquella època, BMW, Machtless, A.J.S, i Zundapp, entre d’altres. El resultat va ser la motocicleta més segura, robusta i elegant del mercat de postguerra. Des del principi, la política comercial de Sanglas va tenir molt en compte les comandes de diversos organismes oficials.


La moto dels guàrdies

Des d'aquell moment, l’empresa va créixer gràcies, essencialment, a la vinculació als cossos de seguretat com la Guàrdia Civil o la policia municipal de moltes ciutats. La marca Sanglas va superar l'aparició dels primers utilitaris i fins i tot va fer algunes incursions en curses de resistència, però amb poca sort esportiva.


Però, a finals dels anys setanta l'obertura del mercat europeu a les motos japoneses i una forta crisi industrial fa que, després de gairebé quaranta anys de producció ininterrompuda, Sanglas desaparegui l’any 1981, absorbida per la japonesa Yamaha en una operació tortuosa en la qual va intervenir de forma directa el financer Javier de la Rosa.

Actualment, Sanglas és una marca molt valorada pels col·leccionistes i hi ha un mercat actiu de compra-venda d'aquestes motocicletes i els seus recanvis. També hi ha clubs de sanglistes a Catalunya, les Illes Balears i moltes zones de l'estat, així com a diversos països europeus com ara França o Alemanya.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació