Caiguda d'un 12,8% dels concerts durant el 2011

per ACN , 25 de juliol de 2012 a les 16:15 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 de juliol de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Lluís Gendrau, del Grup Enderrock, i Jordi Gratacòs, president d'ARC, han presentat l'Anuari de la Música 2012 Foto: ACN

Els concerts s'han reduït un 12,8% el 2011, el públic ha baixat un 28% i els ingressos generats per drets d'autor en els directes han minvat un 8,2%, però la facturació del sector de la música en viu ha augmentat un 3,3% gràcies als festivals. Així ho diuen les dades de l'Anuari de la Música 2012, presentat per Enderrock i l'Associació de Mànagers i Promotors de Catalunya. De la trentena de festivals de pop-rock més rellevants dels Països Catalans, en els quals el públic ha pujat un 26,6%, encapçalen el rànquing els festivals del País Valencià: el Rototom Sunsplash, el FIB.000 i l'Arenal Sound. Si es contempla només el 'top-ten' dels festivals, el públic ha augmentat fins a un 47,5%.
 
Pel que fa a les sales de concerts catalanes, durant el 2011 han programat prop de 4.000 concerts per a més d'un milió d'espectadors, segons dades de l'Associació de Sales de Concerts de Catalunya. Han patit una relativa baixada de públic del 7,8%, però han augmentat els concerts un 9,6%. 
 
Menys subvencions i més morositat 
 
Pel que fa a l'aportació econòmica, les subvencions de la Generalitat en cultura han caigut un 30%, tot i que el sector de la música ha perdut el 9,2%. Per sectors, les subvencions a creadors i circuits, provinents bàsicament del CoNCA, s'han reduït un 27,2%; les destinades a ajuntaments i grans auditoris, provinents bàsicament de la Sudirecció General de Difusió Artística, han disminuït un 13,7%, i, excepcionalment, les subvencions destinades a la indústria, provinents de l'ICEC, han augmentat un 13,2%. 
 
La situació s'agreuja si es contempla l'índex de morositat de les administracions, que el 2011 ja va superar a Catalunya els 2,5 MEUR. 
 
Noves fórmules de negoci
 
Tampoc no s'escapen de la caiguda els grans equipaments públics ja que el 2011 ha caigut un 9,9% el nombre d'assistents i s'ha reduït un 15% la xifra de concerts al mateix temps que els pressupostos han patit retallades dràstiques. Així, l'Anuari suggereix una reinvenció que podria passar per la concentració de producció, promoció i difusió en un mateix equip.
 
En la mateixa tendència s'han mogut les Cases de la Música que al llarg del 2011 han perdut 14.000 espectadors -n'han tingut 123.825- i 44 concerts -n'han fet 501-. Tot i això, ha augmentat el nombre de participants a les activitats formatives que gairebé ha arribat als 30.000. L'Anuari qualifica com a "espais imprescindibles" els mercats i les fires professionals de l'àmbit musical com són el Mercat de Música Viva de Vic, la Fira Mediterrània de Manresa i la Fira de Música de Vila-Seca. 
 
Davant de les limitacions de les inversions públiques, des de l'Anuari es demana una llei del patrocini i el mecenatge que permeti avantatges fiscals a les empreses que inverteixen en cultura. L'Anuari es refereix a la marca Damm com a exemple, ja que aporta un 21% de la seva inversió total als patrocinis de música, i la plataforma Verkami, com un projecte de mecenatge civil. 
 
L'Anuari inclou una part de l'estudi 'La dieta cultural dels catalans' que el Baròmetre de la Comunicació i la Cultura de Fundacc presentarà el pròxim divendres. Segons aquestes dades, el 92% dels catalans escolten música de manera habitual i un 31% ha anat a un concert el darrer any. Pel que fa a la música en català, el consum ha augmentat un 3%, mentre que l'assistència a concerts de música en català ha baixat un 12%. 
 
Més discos i més venda
 
Les vendes de les discogràfiques catalanes han augmentat de nou amb un 5,1% que ha suposat una facturació de 16,3 MEUR. El sector ha generat un 2% més de drets d'autor per còpies gravades i ha tornat a superar el rècord de producció amb 605 novetats en català. 
 
Manel, Sopa de Cabra, Manolo García i Sergio Dalma han liderat les vendes de les discogràfiques catalanes i Manel, Sopa de Cabra i Antònia Font han estat els grups més venedors de la música en català. 
 
A més, els nous treballs de Manel, Antònia Font, Sopa de Cabra per partida doble i les produccions d''El disc de la Marató' de TVC i 'Cop de Rock' de Dagoll Dagom, ha aportat sis discs d'or a la música en català amb més de 20.000 còpies venudes. 
 
Pel que fa als gèneres, el pop-rock és el més escoltat amb un 70%, tot i que ha baixat en favor de la música clàssica, l'electrònica i el jazz. Així mateix, també ha baixat el consum de cançó d'autor, flamenc i salsa.
 
L'augment de l'IVA, una "clatellada" pel sector
 
L'augment de l'IVA del 8 al 21% en el sector de la música en viu suposa una "clatellada", segons ha dit Jordi Gratacòs, president de l'Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC) que ha advertit que assumien una pujada del 3% però no del 12%. Per a Gratacós aquesta pujada és una certa "venjança" de l'actual govern espanyol perquè "el sector cultural sempre ha estat més a l'esquerra que la dreta". "Ens hem de mobilitzar", ha dit. 
 
"El foc el tenim a sobre, hem de començar a pensar que hem de fer d'aquí a 10 o 20 anys, ens hi hem de posar", ha conclòs Gratacòs en la presentació de l'Anuari de la Música del 2012. 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació