Junts fem més Nació     FES-TE SUBSCRIPTOR

La bicoca dels peatges

Les autopistes catalanes, una mina per a les concessionàries. Només la construcció del peatge de Martorell s'hauria pagat més de 50 vegades i el de Mataró més de trenta

per Quico Sallés/Parlament, 25 d'abril de 2012 a les 00:36 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 d'abril de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Un peatge, negoci rodó Foto: Arxiu ND

En Robert de les Cabres, el que en venia dues de negres per una blanca o a l'inrevés s'estiraria els cabells en veure les xifres estimades d'ingressos de les concessionàries de les autopistes catalanes. De fet, una dels imputs que han fet saltar com una molla a una sèrie de clients que s'han declarat insubmissos a la barrera


Segons les xifres recollides al llibre “Les autopistes de peatge a Catalunya: una discriminació inacceptable”, Ed.Columna, 2000, que Solidaritat Catalana per la Independència ha portat al Parlament, la plantació de peatges és un negoci rodó. De fet, entre la quinzena de peatges que graven la xarxa d'autopistes catalanes -un 67% són de pagament- s'haurien ingressat més de 22 mil milions d'euros, una xifra que suposa que el cost de construcció s'hauria pagat desenes de vegades.

Un exemple que els negocis basats en el públic captiu poden resultar exageradament onerosos. En alguns casos els ingressos estimats d'algunes autopistes, com el cas del peatge de Martorell multiplicarien per cinquanta el cost de la seva construcció, o el de Mataró, en més de trenta. I això, sense comptar el cost del que s'anomenen els peatges a l'ombra -que no paga el conductor per guixeta sinó a través de transferències fiscals de les administracions cap a les concessionàries que han construït l'obra-. (Quadre 1, EN MILIONS D'EUROS)

Quadre 1
TRAM COST CONSTRUCCIÓ INGRESSOS ESTIMATS
Montgat-Mataró 21 682,2
Mataró-Palafolls 285,5 363,3
Barcelona-Montmeló 19,9 535,4
Granollers-La Jonquera 68,5 3.033,7
Molins de Rei-Martorell 14,6 1.168,7
Martorell-Tarragona 42,2 2.170,3
Tarragona-Alcanar 11,7 1.106,3
Mediterrani-Lleida 84,9 1.019,7
Lleida-Saragossa 66,6 1.019,7
Castelldefels-Sitges 205,5 2.874,3
Sitges-El Vendrell 208,2 674,2
Terrassa-Manresa 126,8 4.035,3
Sant Cugat-Terrassa 60,5 1.745,1
Túnel del Cadí 83,2 656,6
Túnel de Vallvidrera 151,53 1.903,2


A més d'aquest degoteig d'ingressos que ha provocat comptes d'explotació d'Abertis - propietària de tot el catàleg de concessionàries catalanes: Aumar, Acesa, Infraestructures viàries de Catalunya i Aucat-, el benefici es multiplicat si es tenen presents les pròrrogues atorgades, afegint fins a 20 anys més la concessió,  pels successius governs de la Generalitat i de l'Estat a canvi de contenció en els preus o d'altres privilegis. (Quadre dos 2).   


                                       Quadre 2
TRAM Concessió Inicial Prorròga
Montgat-Mataró 34 anys (fins el 2004) 2021
Mataró-Palafolls 26 anys (fins el 2016) 2021
Barcelona-Montmeló 37 anys (fins el 2004) 2021
Granollers-La Jonquera 37 anys (fins el 2004) 2021
Molins de Rei-Martorell 37 anys (fins el 2005) 2021
Martorell-Tarragona 37 anys (fins el 2005) 2021
Tarragona-Alcanar 27 anys (fins el 1998) 2019
Mediterrani-Lleida 25 anys (fins el 1998) 2021
Lleida-Saragossa 25 anys (fins el 1998) 2021
Castelldefels-Sitges 33 anys (fins el 2022) 2039
Sitges-El Vendrell 45 anys (fins el 2039) --
Terrassa-Manresa 35 anys (fins el 2031) 2036
Sant Cugat-Terrassa 37 anys (fins el 2036) ---
Túnel del Cadí 46 anys (fins el 2036) 2023
Túnel de Vallvidrera 50 anys (fins el 2037)  

 

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Participació