S'ha de fer mercat per al català

per Salvador Cot, 14 de març de 2012 a les 23:59 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 14 de març de 2012 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Tal i com diu la Viquipèdia, la llegendària Encyclopaedia Britannica ha deixat de publicar-se en paper. Tots aquells volums que omplien vitrines de fusta i vidre equivalen, des d'ara, a un saber encapsulat en el temps, com les col·leccions de cromos de futbolistes antics o aquells fitxers que conserven factures dels anys setanta en un racó oblidat. Fa quatre anys va passar el mateix amb la no menys simbòlica Gran Enciclopèdia Catalana i l'última edició en paper de l'Enciclopedia Espasa, del 2002, es ven amb el moble -a internet, evidentment- com a element de decoració.

És perfectament lògic que una eina d'aquestes característiques abandoni, per obsolet, el format paper en benefici de la xarxa, que permet una actualització eficaç i constant. El problema no és aquest, sinó que les enciclopèdies clàssiques hagin estat substituïdes per un format com Viquipèdia, sense garanties de rigor i amb una viabilitat econòmica no gens clara, malgrat l'èxit de lectures.


La gratuïtat dels continguts els desprofessionalitza, i això és especialment perillós per a un àmbit cultural com el català, amb poca capacitat empresarial. La producció ha de mantenir tant el volum com la qualitat, i això caldrà que ho tingui clar la pròpia societat. Hi ha d'haver mercat, i això requereix un nivell alt de consciència col·lectiva a l'hora d'invertir temps i diners en consumir continguts.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

 

Arxivat a:
L'article del dia
Participació